Epidaurus

Griekenland, Municipal Unit of Corinth

Vandaag gingen we een rustdag inbouwen. Maar daar zijn we niet zo goed in eigenlijk. Als we nu eens naar Epidaurus reden 50 km verder met zijn groot amphitheater en zijn tempel gewijd aan Asklepios, Griekse god van de geneeskunde. Zie ook de esculaap van de geneesheren en de apothekers!
De verste geschriften maakten melding van een soort eerste hospitaal in Epidaurus.
Hij was ook een zoon van Apollo en werd via via opgeleid in de geneeskunde. Hij kon zelfs doden weer tot leven wekken. Maar Zeus vond dat hij daarmee onder zijn duiven schoot en bliksemde Asclepios dood. Zijn vader Apollo deed daarop één jaar boetedoening waarna Zeus Asclepios terug tot leven wekte... Begint stilletjesaan op een aflevering van Dallas te lijken. Jock kwam daar ook uit de doden terug!
Enfin, in Epidaurus mocht Nala niet mee binnen, terwijl er overal loslopende honden te vinden zijn waar Asklepios zijn handen vol zou hebben aan gehad!
Dan zijn we maar overgeschakeld op plan B en hebben een heel mooie, uitgestippelde wandeling van 8 km rondom het heiligdom gemaakt. Geen kat en zelfs geen hond tegengekomen. Bergachtige wandeling tussen olijfbomen die honderden jaren oud waren! Heel mooi! We zagen zelfs tempels en het amphitheater onderweg.
Op de terugweg is het zonder ophouden beginnen te regenen met serieus wat wind. Geen terrasje vandaag.
Wat wel voortdurend terugkomt, en niet alleen in Griekenland maar in de hele Balkan is het afval dat langs banen en gewoon in de natuur gedumpt wordt! Echt spijtig!
Wel inkopen gedaan. Onze Floribus gevuld (tanken) en leeggemaakt (WC, grijs water) want we moeten morgen den boot op in Pyraeus richting Samos. Het zullen dus zeemijlen in plaats van kilometers worden.
Ons mama heeft superlekker gekookt, tagliatelle met zalm en prei! Wijntje dabei en den dag is weeral goed geweest!
Sloppel!

Fijne nachtrust gewenst! Voorlopig heeft al lang niet geregend op Samos, dan kunnen jullie even opdrogen 😉.

Pieter 2022-09-22 19:51:22

Dank voor het stukje geschiedenis en mooi de wandeling! Wij naar CP in Piraeus morgenochtend vroeg . Dan 3 dagen Athene!

Cili 2022-09-22 20:20:20

Weeral prachtige (en prachtig geschreven) reisverhalen. Elke dan benieuwd naar nieuwe belevenissen...

danny 2022-09-22 21:21:44

Stoere olijfboom! Feestelijk smullen! Goede vaart!

Godelieve 2022-09-22 21:55:44

het oude Griekenland is geweldig , we hebben geluk dat we er nu toch een beetje kunnen bij zijn, spijtig van de regen (hier was het vandaag mooi weer) .

Rita en Paul 2022-09-22 22:34:49

Weer zo mooie foto's, het is elke keer weer genieten 🥰

Heidy 2022-09-23 04:24:28

wat een belevenis !! altijd benieuwd naar de mooie uitzichten en wandelingen en de bijhorende cullinere gerechten ! genieten maar !!

gerda witters 2022-09-23 10:33:56

We zijn weer wat wijzer geworden met het verhaal over de Griekse goden.