Langs de Aisne

Frankrijk, Corbeny

Deze nacht of gisteren compleet overbeten door steekbeesten! Maar goed geslapen en om half tien op pad. De campings worden schaars de volgende -tig km, dus we zullen wel zien. In Soissons hebben we een rondje langs de kathedraal gefietst en Clovis is hier alom tegenwoordig. Zijn vaas is nog altijd kapot.
Trouwens een tip voor vrienden die naar Frankrijk willen gaan: Pas op aan stopborden. Wij zijn erop aangesproken door 4 (!) gendarmes in een auto. Door op het juiste moment 'oui' en 'non' te zeggen, zijn we er met een 'soyez prudent' vanaf gekomen. Pftt alsof wij ons voor een auto zullen smijten, maar het feit dat dezelfde Fransen die bergop voor een bocht inhalen tegen 90 per uur wel stoppen aan elk verloren gelopen stop-bord bewijst dat er beboet wordt!
Ondertussen is het zover dat we onze middagkoffie binnen in de schaduw drinken! :-) en picknicken in de airco-gekoelde hal van de Intermarché!
Prachtige landschappen weer: bos, velden, weiden en pietluttige dorpjes. Meermaals 'courage' toegeroepen gekregen.
We zitten terug bij de frontlijn. Hier over het plateau loopt een prachtige route panoramique, de Chemin des dames. De troepen wisten ook dat dit perspectieven bood ... De Duitsers bezetten de heuvels en een nieuwe Franse generaal wilde zich bewijzen en zou de posities wisselen. Daarvoor zette hij hier massaal soldaten uit de kolonies in; de exotische namen op de grafzerken getuigen nog van de steun aan het moederland. Hoe cynisch. De generaal is overgeplaatst naar Noord-Afrika. Er vielen hier op vier weken meer dan 400 000 doden, voor niks hè!
Bij de hitte een instant weerspreuk verzonnen: 'Als op de noen de meutes schuilen onder een boom, voelen ze zich van de zon loom.'
De plaatselijke herbergier hebben we het recept van een eskimo geleerd, zo'n dorstig weer. Na nog wat klimmetjes en een ferme afdaling bereikten we camping à la ferme Le Moulin in Aizelles. Zeven km naast het parcours en tamelijk afgelegen. Er was nog plaats ... maar Paul wílde ook voetbal zien. Oei geen bar, geen tv ... maar de boer ging toch kijken dus werd de tv buiten geïnstalleerd, een deel van een werkruimte werd omgebouwd tot businessloge en we zitten dus pour les bleues te supporteren met Simba (de hond), de familie, een Nederlander en de buren. Een pastiske, onze Paul een biertje (twee eigenlijk: een van de buren en een van de boerin!), hoe schoon kan alles op zijn plaats vallen. De 80 km en 680 hm zijn op die manier vlot verteerd.
Het is hier prachtig! Elementaire voorzieningen, maar de mooie plaatsen en de gastvrijheid compenseren dit ruimschoots.
Morgen rijden we naar Reims ...

Alle, ik heb weer zitten wachten op je verslag van de dag, ik kan tevreden gaan slapen, het amusement nog!

Liliane 2016-07-07 21:58:39

Oei oei, wat gaat dat geven als jullie terug thuis zijn: elke avond is het genieten van jullie reisverslag. Ik besef nu dat ik er eigenlijk al zit op te wachten. Fijn dat we vanop afstand mogen mee genieten. En de foto's zijn geweldig!

Carine 2016-07-07 22:11:24

Te hevig geweest om als eerste in de douche te zijn? Breek het niet helemaal af hé! 😏

Carine 2016-07-07 22:14:59

Voor mijn part hadden jullie onze muggen ook mogen mee nemen. ..uit sympathie voor zieke thuishangers. Wat schrijf je mooi melle. Een genoegen om te lezen. X

Linda 2016-07-07 22:41:45

amai zenne zo te zien hebben jullie wel geluk mee lieve mensen onderweg toch een hele belevenis en elke keer opnieuw een avontuur dat niet voorspelbaar is morgen weer hopelijk goed weer en goede weg onderweg !!x

gerda 2016-07-07 22:41:59

Zo fijn om te lezen! Voor mij vaak een verhaaltje voor het slapen gaan...Nog veel succes! X

Annelien 2016-07-07 22:50:25

Hahaha... geweldig! Mooi! Inderdaad fijn verhaal voor het slapen. A demain. X

Sofie 2016-07-08 00:11:41

Idem!

Rita 2016-07-08 09:38:21

elks een dikke kus

moeke 2016-07-08 12:47:47

Blijkbaar toch mooi en droog weer op jullie interessante route. houden zo! En ja, fijn om jullie verslagen te lezen

chris 2016-07-09 21:35:11

Ik vind het geweldig jullie reisverslag te lezen. En het ziet er mooi weer uit. Mooie foto's. Genieten maar