Vertrekken en ... morgen thuiskomen

Zuid-Afrika, Kaapstad

De Nederlander van de Oude Wellington heeft ons nog eens in de watten gelegd met zijn kookkunsten gisteravond. Ossetong en buikspek, zo lekker bereid met verse producten, wintergroenten dus! Wij hebben hier zo'n lekker, mals vlees gegeten, geweldig!
Toen we een boek wilden gaan lezen, bleek er vanalles verdwenen, verloren, niet meer te vinden. Dan moet een mens terug gaan op zijn stappen. Boeken, camera, bril van Paul lagen nog terras. Volgens onze gastheer was er niks verloren of vergeten, wij waren gewoon niet op de juiste plaats. Eentje om mee te nemen! ;-)
Na de ochtendgymnastiek en afscheid van de diertjes China, Crystal, Katrinka en Mourny zijn we dan vertrokken. Nee, die ene foto is genomen om het mooie dakgebinte te tonen!
In Stellenbosch hebben we Oom Samie se winkel bezocht, interieur uit 1904, toen het winkeltje opende. Wie Céline bij ons nog gekend heeft, kan zich een voorstelling vormen. Allemaal kleine afdelingen in aparte kamertjes, met voeding, huisgerei, sieraden, kleren, boeken ... Foto's nemen binnen mocht niet, maar toen ze dat kwamen zeggen, had ik er al twee gemaakt! Nog een paar toffe hebbedingetjes gevonden oa een boek met Zuid-Afrikaanse uitdrukkingen; dat bonneke ga ik als onkostennota binnenleveren, denk ik!
Verder in Traumerei nog zoveel leuke zaken gezien, maar ... de randjes zijn op, juist afgemeten, tot en met de laatste bak naft.
Dan hebben we onze wagen maar ingeleverd, vlot ingecheckt, vlot door de duane geraakt, om rustig af te sluiten aan de gate. Ons vliegtuig staat al klaar, dat is eens iets anders dan bij vertrek of de vluchten met Ryanair!
Het is hier vandaag schijtweer, de regen klettert hier op het dak, dat maakt losmaken gemakkelijker. We hebben genoten van onze reis, van de mensen hier, maar vooral van het prachtige land met zijn wondermooie natuur. De confrontatie met verschillen was verrijkend en soms ook best hard, maar dit land probeert er als regenboognatie sterker uit te komen. Moge de geest van Nelson Mandela nog heel lang kracht geven om vooruit te komen, ze gedenken hem echt nog overal.
Wij beginnen seffens te boarden en dan creëren ze een nacht voor ons!
Merci aan de mensen die ons bij de planning hebben geholpen en merci voor de toffe reacties op ons verhaal.
De Afrikaanse manier van denken, leven, hun ongelooflijk gevoel voor humor en zelfrelativering ... het heeft iets, waar we misschien iets kunnen van leren.
En de uitspraak: 'You can leave South-Africa, but South-Africa does not leave you' is nu al waar!

goede vlucht!

liliane 2018-08-25 16:22:09

Het was heerlijk om jullie avonturen te kunnen volgen.

Ilse 2018-08-25 16:30:00

Het was duidelijk een droomreis , ook voor ons om te volgen !!! Goede vlucht en laat nog iets weten als jullie veilig thuis zijn zodat wij hier aan het thuisfront ook gerust zijn ...

Paul en Rita 2018-08-25 16:40:38

Mooi om te volgen! Ik ben trouwens Tikkop aan het lezen (Van Dis) over de moeilijkheden van het nieuwe Zuid-Afrika, een aanrader! Groetjes vanuit Portugal

Margot 2018-08-25 17:16:26

Als jullie dan toch kunnen slapen op het vliegtuig dan zijn jullie net op tijd thuis om de lange fietstocht van de kwb mee te doen volgens mijne Paul … en dan weten we ineens zeker dat jullie goed thuisgekomen zijn ! Tot morgen !!!

Rita en Paul 2018-08-25 17:32:07

Prachtige reis en reportage. Klaar om hier terug met volle moed tegen aan t gaan. Dat is genieten. Bedankt

L.D.P. 2018-08-25 18:40:34

Oprecht genoten van jullie reisverslag, dank jullie wel. Heb ook veel zin gekregen om te gaan.

Karin 2018-08-25 23:28:59

Dank je voor het prachtig geschreven reisverhaal. Wat een geweldige ervaring moet het geweest zijn. Tot heel binnenkort!