Door Denemarken

Denemarken, Bjæverskov

Vanmorgen hebben we City Camp voor het ontbijt verlaten. Het was een prima oplossing om vlakbij het centrum veilig te parkeren en te overnachten. De nacht was rustig, het sanitair in containers was picobello in orde, maar de gelijkenis met een kamp maakte het toch een beetje mistroostig. Buiten de stad hebben we dan vers brood gekocht bij een vriendelijke bakkersvrouw en gepicknickt op een parkeerplaats bij een jachthaventje.
Onze gedachten gaan naar de vele scholieren die vandaag de vakantie in huppelen... Vol trots over mooie cijfers of op zoek naar troost en bevestiging van talenten die meer aandacht verdienen. Ook in mijn hoofd begint de vakantie weer, want toen ik vorig jaar mijn laatste schooldag vierde, wist ik dat een kalender twee uitvoeringen zou blijven hebben: een jaarkalender en een schooljaarkalender!
Aan alle collega's: geniet van een weldoende, deugddoende vakantie!
Ik geef ook nog even een redactionele noot mee: elk verslag is het resultaat van groepswerk! We brainstormen, formuleren, verbeteren, illustreren en beleven samen deugd aan het herbeleven van elke dag voor we 'upload' drukken!
Ondertussen komen wij pardoes weer bij de 'bewoonde mensen' - onze kinderen snappen deze verhakkelde uitdrukking wel! Dat is alvast wennen en het is maar het begin van onze herintegratie.
Zo is er het verkeer. Natuurlijk komen we uit regio's met minder bevolking, dus minder verkeer. Vaak zijn er ook minder wegen, in Noorwegen moet alle verkeer over dezelfde wegen. 'Del veg', schrijven ze dan. 'Partagions la route', heet het in Frankrijk. Denemarken, Kopenhagen, doet het fantastisch: veel wandelaars en massa's fietsers, maar elk kruispunt werkt conflictvrij. De drukte verloopt er zo geordend en relaxt.
Vanmiddag lunchten we bij een natuurreservaat, een groot woord voor enkele weiden, kleigronden met grintheuvels eromheen, enkele vennetjes en uitgedroogde grond. Maar goed we konden de benen even strekken. 'Hunde i snor', is het voorschrift en omwille van de koeienvlaaien hebben we ons daar strikt aan gehouden! Nala mag immers vaak los wandelen, we hebben haar onder appèl en ze jaagt niet en blijft bij ons. Koeienstr... vindt ze echter zo onweerstaanbaar om te gaan rollen dat... Née, dus!
Na 300 km om Denemarken te doorklieven over toch wel druk bezette snelwegen landen we in de rust van het platteland bij boer Stefan. Op zijn erf is, rond een meertje, plaats voor een 30-tal campers op doorreis. Twee jaar geleden stonden we hier ook op onze terugweg van Zweden en je moet het warm water niet proberen hieruit te vinden. Er staan een twaalftal campers goed verspreid over het terrein aan een grote vijver.
Morgen moeten we door Hamburg geraken, hopelijk lukt dat een beetje vlot zaterdaggewijs, want toen we vandaag de drukte al even checkten, kleurde alles donker donkerrood!
Voor de terugweg hopen we nog een omwegske te maken langs een 'tip' van een camper gebuur enkele dagen geleden...
Hier mocht Nala nog eens zwemmen: een propere vijver en ideaal om de laatste restjes veen te verwijderen!
De avond is nog jong, perfecte setting om mijn Rummikub-achterstand op te halen... Laatste schooldag, wordt dus een tweede zit!

Veilig thuis !

Chris 2023-06-30 19:40:30

Jullie reis loopt stilaan ten einde, ik kijk daar echter niet echt naar uit, voor mij mocht het nog even duren. Mijn avondlectuur vol spannende, interessante, moedige verhalen met humor en wetenswaardigheden en ... Nala valt weg. Wat nu met alweer een zwart gat dat opgevuld moet worden met ... een babbel en een astridje en een sjatteke kaffe.

Rita 2023-06-30 19:52:25

Neem het er nog van en maak er het beste van want het is spijtig genoeg bijna voorbij

Roger& Lydia 2023-06-30 20:09:33

Geniet nog van je laatste vakantiedagen !

Frieda 2023-06-30 20:10:46

Begrepen van dat groepswerk! Nala net en trouw...

Godelieve 2023-06-30 21:46:58

30 juni - 1 september, eens een leerkracht altijd een leerkracht dus geniet van de vakantie 😘

Els Van Dessel 2023-06-30 22:53:12

Hopelijk komen jullie Hamburg goed door , wij hebben een alternatieve weg genomen wegens wegenwerken met als gevolg 2 uur file ! zie dat je genoeg naft en drinken hebt voor het geval dat .... Het einde komt nu spijtig wel dicht bij ,, geniet nog van de laatste dagen !!!

Rita en Paul 2023-06-30 23:12:01

jullie kunnen nog een hele zomer nagenieten van alles wat jullie beleefd hebben, nog even en wij zijn weg en jullie terug thuis, jullie groentjes wachten op jullie. geniet nog van de laatste dagen!

liliane 2023-06-30 23:20:24

Alleen maar mooie herinneringen gemaakt! En wij mochten mee genieten… Veilige rit naar huis.