Madikwe dag 3

Zuid-Afrika, Ramotshere Moiloa Local Municipality

Vandaag is het dierendag en dat hebben we geweten!! WAUW wat een dag! Daarover later meer, eerst even terug naar gisterenavond.
Na het uploaden van de Pindat, liepen we terug naar de kamer om te gaan slapen. Lekker op tijd, we moeten er ten slotte om 5.30 uur weer uit. We lezen nog even wat in bed en op een gegeven moment hoor ik iets ritselen. Meestal is dat een salamander, maar nu keek ik recht in de ogen van een muis. Ieeeeellll. Hij liep op de rand tussen de muur en het rieten dak. Als ie gewoon weer weg was gegaan naar buiten, was er nog niet eens zo heel veel aan de hand geweest. Maar hij bleef maar heen en weer lopen, en op een gegeven moment kwam er een vriendje bij, en nog één, en nog één, tot we er op een gegeven moment vijf tegelijk zagen. Toen vond ik ‘t niet meer grappig en hebben we de receptie gebeld. Geen idee wat ze gaan doen, maar ik ga niet slapen zo. Ze gingen even overleggen en we worden niet veel later teruggebeld. We mogen naar een andere lodge. Dus, alle spullen inpakken en verhuizen maar. Wel een gedoe, maar alles liever dan bij de muizen slapen.
Nou goed, de nacht was daarna prima en om 5.30 uur krijgen we weer de wake-up call van onze ranger! Er zitten nu 3 Zwitsers bij ons in de auto, waarvan 2 geen Engels kunnen. Topper 👍🏻.
We gaan op pad en zien al meteen een hartebeest, die hadden we alleen nog in de verte al wegrenned gezien, dus dat is een goed begin! We gaan de bocht om en daar wacht een enorme kudde buffels op ons. Zo gaaf! Wel een beetje in de verte, maar niettemin heel indrukwekkend. We rijden rustig verder en zien de ‘gebruikelijke’ zebra’s, pumba’s, wildebeest, impala’s, koesdoe’s, maar ook een jakhals en struisvogels. Op een gegeven moment kunnen we naar een plek waar al veel auto’s staan. We weten dus al: hier komt iets bijzonders. En inderdaad, daar liggen ze: twee cheetah-broertjes. Wow! Ze liggen echt heel dichtbij en we kunnen ze goed zien. Lekker relaxed te slapen, ze tillen alleen af en toe hun hoofd op om de omgeving te checken. Er zijn maar 7 cheetahs in het hele reservaat, dus we hebben heel veel geluk!!! En wat een prachtige dieren. We rijden verder en komen nog een olifantenmoeder en -baby tegen die vlak voor de auto oversteken. De baby iets verder, die vertrouwt het niet helemaal, maar de moeder echt vlak voorlangs. Blijft enorm indrukwekkend, wetende dat die olifant je zo met auto en al op de kop heeft, als ze dat zou willen.
Daarna zien we in de verte in het hoge gras een neushoorn en wat blijkt: het is een zwarte neushoorn! Heel erg zeldzaam om te zien, omdat ze veel schuwer zijn dan witte neushoorns. Officieel is de zwarte neushoorn onderdeel van de ‘big five’ (en dus niet de witte), maar het is dus helemaal niet zo vanzelfsprekend om ‘m te zien. De gids zegt zelfs dat hij vaker een luipaard tegen komt dan een zwarte neushoorn. Deze grote jongen is helemaal niet zo verlegen en kruipt steeds verder uit het gras vandaan, zodat het uiteindelijk zelfs lukt om een redelijk goede foto te maken. Heel vet om hem ook gezien te hebben!! Helaas zijn stropers hier een groot probleem voor de neushoorns, dus hopelijk blijft hij voorlopig veilig en in leven. Dat hebben we ‘m in ieder geval maar toegewenst toen we wegreden. Eenmaal terug bij de lodge, helemaal opgetogen over deze rit, ontbijten we en daarna gaan we naar de kamer. We maken de koffers vast klaar voor onze vlucht morgen en daarna relaxen we op de veranda van onze lodge. Bij de waterpoel is het weer een drukte van jewelste, met vooral veel olifanten, zebra’s, impala’s, waterbok en pumba’s. Heerlijk omdat als uitzicht te hebben!! Na de lunch relaxen we ook nog even en terwijl ik buiten zit, begint het op eens echt enorm te waaien. Uit het niets. Ik vertrek naar binnen en we zien daarna een soort mini-tornado over de zandvlakte trekken. Wat een gek fenomeen! Daarna is het weer windstil. Op zich fijn, want het is vandaag 40 graden, dus zelfs de wind is bloedheet. En dan moet het hier nog zomer worden…
‘s Middags vertrekken we weer rond 16 uur. Onze laatste gamedrive van deze reis. Beetje verdrietig wel.. We hebben er zo erg van genoten!! Herman vraagt wat onze missie is en dat is duidelijk, we missen er nog één van de big five: de luipaard. We rijden dus naar gebied waar de luipaard zich goed thuis voelt: bergen met veel rotsen. Onderweg nog een klein beetje oponthoud, want er loopt een olifant op de weg en die kan je niet zomaar inhalen. Is eens wat anders dan file op de A1 op dinsdagmiddag 😅. We rijden naar de berg en zodra we bij de voet van de berg aankomen zet Herman de auto stil en vraagt hij of we een verrekijker hebben. Ik weet niet hoe snel ik de verrekijker moet pakken, geef ‘m aan Herman en hij zegt: ‘ja, daar zit een luipaard!’ On-ge-loof-lijk. Wat een geluk!!!! Bijna helemaal bovenaan de berg (of nou ja, heuvel), ligt hij heerlijk te zonnen. We kunnen ‘m dus niet volledig zien, maar genoeg om te zien dat het een gigantisch dier is. Zo gaaf!!! En dat betekent: de ‘big five’ compleet!! Geen doel op zich, maar wel enorm cool om ze allemaal gezien te mogen hebben. We wachten even op een andere auto, maar precies als zij aan komen rijden, staat de luipaard op en verdwijnt tussen de rotsen. Alsof ie ‘t weet!
We rijden daarom verder en al snel ziet Herman leeuwensporen in het zand. We gaan dus weer spoorzoekertje doen. Niet veel later leiden de sporen ons naar een koedoe-karkas (let op: foto is nogal sprekend, dus als je dat niks vindt, swipe die dan snel door). Van het vlees is niks meer over, alleen de botten zijn er nog en de darmen en maag liggen ernaast. Dat betekent volgens Herman dat de leeuwen nog niet lang geleden weg zijn gegaan, anders waren de hyena’s en jakhalzen er al wel geweest om de rest op te eten. Hyena’s hebben du zulke sterke kaken dat ze ook de botten opeten. omdat de leeuwen dus hoogstwaarschijnlijk nog in de buurt zijn, volgen we de leeuwensporen verder en een paar minuten later vinden we ze: 4 volwassen leeuwinnen en 2 (wat oudere) welpen, een mannetje en een vrouwtje. Heerlijk te luieren in de schaduw van de struiken. Wat gaaf weer om te zien zeg!! We kunnen heel dichtbij komen en vooral de welpen kijken ons nieuwsgierig aan. Nu kan onze dag echt niet meer stuk! Herman vermoedt dat ze straks verder gaan lopen en nu alleen even pauze hebben. Wij rijden in ieder geval verder voor onze drankpauze. We zien vlak daarna nog een ‘dassie’ een gek klein beestje, die eigenlijk met niks te vergelijken is. Leuk ding!! Daarna rijden we richting de lodge en als toetje zien we nog een bruine hyena! In de schemering, dus de foto’s zijn slecht, maar heel erg gaaf om deze nieuwe dieren ook nog te kunnen zien! Tot slot rijden we nog langs de waterpoel van de lodge en daar is de groep leeuwinnen die we net hebben zien luieren! Herman had dus gelijk. Ze hebben dorst gekregen van het koedoe eten en zijn nu aan het drinken. Gevolg is natuurlijk wel dat de rest van de waterpoel leeg is, want andere dieren begeven zich niet in de buurt van de leeuwen. Maar dat nemen we ze niet kwalijk 😁.
Helemaal gelukkig en voldaan komen we weer terug bij de lodge. Alsof alle dieren ons gedag zijn komen zeggen vandaag! De big five gespot op één dag: begonnen met de buffel, daarna olifant, zwarte neushoorn, luipaard en leeuw. Wauw wauw wauw. Een perfecte afsluiter!!! We vinden het echt heel jammer om weg te moeten uit Zuid-Afrika. Wat hebben we hier een fantastische tijd gehad en ontzettend genoten! Gelukkig hebben we nog wel een week tegoed op Mauritius en daar gaan we vooral: 1. uitslapen, 2. alle indrukken en ervaringen van de afgelopen weken op ons in laten werken, 3. snorkelen, 4. genieten van wat ongetwijfeld een prachtig eiland is, 5. jullie (opnieuw) heel erg jaloers maken, door veel foto’s van witte stranden, palmbomen en azuurblauwe zee te delen. 😁 Veel zin in!!
Voor nu eerst nog lekker gedineerd hier en aan het genieten van de zwoele avond (nu om 21 uur nog steeds bijna 30 graden). Morgenochtend moeten we om 6.30 uur al weg om onze vlucht te halen, dus geen game drive meer en ook niet uitslapen. Gelukkig halen we dat komende week wel in! 😊

Wat hebben jullie veel mee gemaakt en gezien. Jullie hebben echt die week erna nog nodig om bij te komen van dit alles. Ee super mooie belevenis

Everdien 2022-10-04 21:21:51

Was weer een prachtig verhaal de muizen effe wat minder. Nu nog even lekker bijkomen eb nagenieten van alles en lekker relaxen Goede vlucht morgen en een hele fijne tijd nog🌞🌞. Groetjes van ons

Aartje 2022-10-04 21:23:16

Wat een mooie belevenissen en weer prachtige foto's! Een onvergetelijke vakantie.....en nog een week te gaan....verder genieten!

Corry 2022-10-04 23:17:15

Fantastische herinneringen, schitterende foto’s weer!! Goede vlucht straks, en lekker verder genieten op Mauritius! Héél benieuwd naar de foto’s☺️😘😘

Jellan 2022-10-05 07:29:11

Genoten van jullie verhalen! En wat hebben jullie veel dieren gezien!