Wenen dag 3, Bratislava

Slowakije, Bratislava

Vandaag is onze laatste dag in Wenen, dus we moeten ook uitchecken bij onze airbnb. Na het ontbijt verzamelen we alle spullen en halen we de auto, we laden de koffers in en gaan met de auto richting Schloss Schönbrunn. Waar Hofburg de winterresidentie van de keizerlijke machten was, was Schönbrunn de zomerresidentie. Ook hier heeft onder andere Sisi dus gewoond. Het ligt een stukje buiten de stad, dus het is handig dat we de auto meehebben. We parkeren daar en lopen vervolgens naar de ingang. We hebben al kaartjes online gekocht, dus we mogen via de fastlane naar binnen, al staat er voor de gewone ingang ook niet echt een rij. Het is wel afgeladen druk, blijkbaar de populairste toeristische trekpleister van Wenen. Vooral veel bussen Chinezen, maar ja, waar heb je die niet? We krijgen ook hier een audiotour mee en beginnen aan onze tour door het paleis. We mogen helaas nergens foto’s maken, dus die hebben we niet, maar het paleis was prachtig! De audiotour is superleuk en vertelt ons bij elke kamer waar deze voor gebruikt werd en wat er te zien is, vaak nog ingericht zoals het origineel. We zijn af en toe een beetje in de war van al die keizers en keizerinnen, het zijn er best veel over de tijd en ze heten allemaal Maria, Elisabeth, Joseph en Frans. Maar goed, het paleis is werkelijk prachtig en echt mega!! Na de tour lopen we naar Café Residenz, de hofbakkerij. Hier hebben we om 11 uur een apfelstrudelshow gereserveerd. Omdat we gereserveerd hebben, krijgen we plekjes vooraan en het grootste stuk apfelstrudel om lekker op te eten, niet verkeerd! Een medewerkster demonstreert hoe je een echte Oostenrijkse apfelstrudel moet maken, van het uitrollen van het deeg, tot het vullen, tot het oprollen van de strudel. Dit alles dus onder het genot van een stukje om zelf te proeven. Echt enorm leuk! We krijgen ook het recept mee en ik heb een katoenen doek gekocht, die nodig is voor het oprollen van de strudel. Thuis dus ook maar proberen! We zijn best gevuld van de apfelstrudel, dus we lunchen niet en lopen door naar de tiergarten. Deze dierentuin bevindt zich op het terrein van het paleis en is opgericht door keizerin Maria Theresa (die ook het paleis heeft laten bouwen). Het is daarmee de oudste dierentuin ter wereld en ook de beste van Europa. We bereiken de dierentuin via de paleistuinen, die overigens ook enorm zijn en wederom prachtig. We zien in de verte dat je nog naar de Gloriette kan lopen, een bouwwerk behorende bij het paleis, op een enorme heuvel, zodat je prachtig uitzicht hebt over het paleis en de stad. We zien alleen een beetje op tegen de klim in de hitte (bovendien is m’n enkel echt een beetje gesneuveld in m’n wandelschoenen: nog steeds pijnlijk, rood, dik en opgezwollen), dus we besluiten rechtstreeks naar de dierentuin te lopen. Hij is superleuk en groot, maar toch compact opgezet. Alle dieren zijn aanwezig, inclusief panda’s! Daar had ik me stiekem het meest op verheugd, alleen die beesten slapen natuurlijk bijna de hele dag, dus ze waren eigenlijk een beetje saai. De ijsbeer en de tijger waren wel gaaf en actief! We zien dat we in de dierentuin een treintje kunnen nemen, die ons af kan zetten bij de uitgang naast de Gloriette (er zijn blijkbaar meerdere in- en uitgangen), dus dat lijkt ons top! Voor €2 p.p. bespaart ons dat een hele klim naar boven en kunnen we toch van het uitzicht genieten. We laten ons dus naar boven rijden, lopen daar de dierentuin uit en lopen verder naar de Gloriette. Het uitzicht is inderdaad schitterend en de symmetrie van de paleistuinen is zo mooi te zien. Vanaf daar lopen we naar beneden en via de paleistuinen weer naar de auto. We beginnen aan onze reis naar Bratislava! Dat is dus maar een uurtje rijden vanaf Wenen en rond half vier komen we daar aan. We laten onze airbnb host weten dat we er zijn en ze komt naar ons toe. Ons appartement ligt in een groot en redelijk nieuw flatgebouw en we kunnen de auto in de bijbehorende garage parkeren. Hier is gelukkig wel een lift en ons appartement is geweldig! Supergroot en van alle gemakken voorzien. Onze host legt ons nog het een en ander uit over de stad en er ligt een compleet boekje met allemaal informatie. Supervriendelijk is ze! Nadat we de koffers uitgeladen hebben, lopen we naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum. Ik wil echt goede schoenen hebben waarop ik goed kan wandelen de komende weken. Ik vind Skechers, morgen maar uitproberen, hopelijk is het wat! We doen ook nog even wat boodschappen, droppen alles in het appartement en gaan dan in de buurt wat eten. Ik neem een ceasar salade om maar weer eens wat groente binnen te krijgen en Johan neemt risotto. Beiden zijn heerlijk. En die prijzen... In Wenen heb je echt Amsterdamse prijzen, alles is daar duur en je betaalt zo €3,5-€4 voor een colaatje. Hier eten we met z’n 2en voor nog geen €22, inclusief een halve liter bier en een cola! Echt top. Na het eten gaan we naar het appartement en chillen we en draaien we een wasje (ideaal). Ze hebben hier zelfs netflix, dus misschien kijken we nog wel even een serietje. Morgen gaan we Bratislava verkennen! Eindstand kilometers voor vandaag: tussen de 11,7 en 13,8 km gelopen.

Haha, die ijsbeer..!! :-) Succes morgen met het inlopen van je nieuwe schoenen

Riko 2019-08-05 20:49:49

Ben uiteraard bereid de apfelstrudel te proeven, Margriet

Margriet 2019-08-05 23:01:25

Die apfelstrudel spreekt mij ook wel aan😋 Hopen dat je nieuwe schoenen beter gaan Em.... Veel plezier in Bratislava😘

Jellan 2019-08-06 08:46:23

Ben ook erg benieuwd naar de apfelstrudel, maar dat komt vast wel goed 😋😋 Succes met je enkel hoop dat het snel wat beter gaat🙄

Aartje 2019-08-06 09:58:15

Apfelstrudel met vanille saus.....mmmm! Zeg je even wanneer je m klaar hebt!

Corry Kwant 2019-08-06 13:56:05

Een Apfelstrudelshow, hahaha geweldig!