Reynisfjara, Dyrhólaey en Sólheimasandur

IJsland,

Vandaag hebben we dus de plekken bezocht die voor gisteren op het programma stonden. Daarvoor moesten we een stukje terug rijden richting het westen, maar de afstand viel gelukkig mee. De eerste stop was Reynisfjara, ook wel bekend als black beach. Heel mooi om te zien en apart ook wel, al dat zwarte zand. De zee was behoorlijk ruig en het regende ook, wat het allemaal nog iets mysterieuzer maakte. Bij dit strand zat ook een soort wand die gemaakt was van basaltstenen, dezelfde soort zeshoekige stenen die we gisteren ook bij de waterval gezien hebben. Er schijnt ook een soort opening in die wand te zitten waar je naar binnen kunt lopen. Hier konden we alleen niet bij komen, omdat de zee zo wild was. Er stonden ook meerdere waarschuwingsborden over 'tourist deaths' door de zee, dus we hebben het ook maar niet geprobeerd. Onze volgende stop was Dyrhólaey, een soort natuurlijke deuropening in zee. We konden gelukkig met de auto helemaal heuvelop, waardoor je goed uitzicht had op de opening. Je kon sowieso vanaf dit punt erg goed de zwarte stranden en de zee bekijken, supermooi! Daarna zijn we terug gereden naar Vik voor een lunch. Er is hier in de winter niet echt veel open en Vik is niet zo groot, dus erg veel keuze hadden we niet. Wel een lekker restaurantje gevonden, waar ze echter alleen een dinerkaart hadden. Dus besloten om maar warm te eten (pizza en schnitzel) en dan vanavond lekker in onze AirBnB een broodje en een gebakken eitje. Na de maaltijd doorgereden naar Sólheimasandur, waar een Amerikaans vliegtuigwrak midden op het zwarte strand ligt. Je kon daar eerder altijd vrij dichtbij parkeren, maar tegenwoordig is het afgesloten voor auto's en moet je 4 kilometer heen en 4 kilometer terug lopen. Tijdens de heenweg begon het vrij hard te regenen, dus gelukkig hebben we onze regenspullen niet voor niets ingepakt! Hoort ook een beetje bij de echte ervaring van IJsland, het wisselende en onvoorspelbare weer. Het wrak was heel bijzonder om te zien, hoe het daar zo ligt. Vlakbij de zee en middenin het zwarte zand, met verder ook niks eromheen. Het kon zo in een film.. na de terugwandeling hoefden we gelukkig alleen nog wat boodschapjes te doen en toen zijn we terug gereden naar ons huisje. Lekker weer een duik in de hottub genomen en wat gegeten. Verder krijg ik elke keer een melding van m'n aurora app: if the sky is clear, you might be able to see the northern lights within the next hour. Nu is de sky niet zo heel clear op het moment, maar misschien komt het nog!

Wat leuk om het zo mee te beleven, we zien jullie zo gaan.Lieve groetjes van ons😍

Jan en Rikje 2017-01-31 21:38:09

Heb alle foto's even zitten bekijken, prachtig hoor en wat een bijzondere reis!! Veel plezier nog, maar dat lukt zo te zien al heel goed!! Had wel veel meer sneeuw verwacht in deze tijd. Groeten, Carla de Ridder

Carla 2017-01-31 22:27:04

Wàt n gaaf en mooi land is t toch!

Jellan 2017-01-31 22:32:23

Een heel bijzonder land; en zo leeg! Er wonen natuurlijk niet veel mensen, maar dat zoiets niet vaker door toeristen wordt bezocht... Zal wel komen omdat het zo duur is en omdat toeristen op te gevaarlijke plaatsen kunnen komen? Wees voorzichtig en geniet!

Jan & Hetty 2017-01-31 23:55:45

Geniet alweer dagen van jullie verhalen en foto's, wat een prachtige belevenis maken jullie in IJsland door.