Mekong Delta - Ben Tré

Vietnam, Bến Tre

Vanmorgen werden we na een klein, niet spectaculair ontbijt, om 7.30 uur opgehaald bij het hotel. We reden met de auto naar de rivier, waar we op de boot konden stappen voor een tocht langs de drijvende markt. Er liggen hier allemaal bootjes bij elkaar, die allerlei spullen (voornamelijk eten) verkopen. Mensen kunnen hier dan langs varen om hun boodschappen te doen. We stapten op een gegeven moment bij een meneer op de boot die ananassen verkocht, het hele ruim lag vol! Hij sneed ze ook, we mochten even helpen en kregen daarna allebei een ananas. Erg leuk om de markt zo te bekijken!
Daarna voeren we richting een fruitboerderij, waar allerlei soorten fruit geteeld worden. Weer hele andere soorten dan we gisteren gezien hadden, dus weer erg leuk. Vervolgens kregen we ook weer een complete fruittafel voorgeschoteld, erg lekker! Nadat we van alles wat geproefd hadden, stapten we weer op de boot die ons terug naar de auto bracht. Met de auto gingen we naar de ‘wet market’, waar vooral veel verse vis en kikkers worden verkocht. Deze staan in een heel klein beetje water en leven dus nog, we zagen zelfs een vis die al meer dan de helft van z’n lichaam kwijt was en alsnog bewoog! Zielig 😢. Enige voordeel van deze extreem verse vis, is dat het niet naar vis stinkt 😅. Na deze bijzondere markt gingen we nog even terug naar het hotel en hadden we twee uurtjes de tijd om even te relaxen en te douchen, om 12 uur vertrokken we richting onze volgende slaapadres. In de auto kregen we van Tam hele lekkere koekjes, qua vorm leken ze een beetje op nieuwjaarsrolletjes en tot mijn grote vreugde qua smaak ook! Heerlijk 😃. Onderweg stopten we nog even bij een boeddhistische pagode (van Tam geleerd dat je over een pagode spreekt als het boeddhistisch is, anders is het een tempel) en rond 14 uur stopten we bij een lokaal tentje om vegetarische noodlesoep, pho, te eten. Wederom heerlijk! Vanaf daar was het nog 20 minuutjes rijden naar onze slaapplek, die we alleen niet helemaal met de auto konden bereiken. We slapen vanavond in een homestay midden op het platteland, dus het laatste stukje moesten we fietsen over smalle paadjes. De eigenaar van de homestay nam de koffer mee op de scooter! Het is hier prachtig en vooral heel rustig. Het enige lawaai komt van de koe en de vele hanen van de buren, verder hoor je hier niks. Het huis ligt midden tussen de kokospalmen en bananenbomen, echt geweldig! Er is zelfs een zwembad en een trampoline. De kamer is superruim en we hebben gewoon airco en zelfs een megatv. Er zijn hier wel veel muggen (was te verwachten), maar toen we binnenkwamen begonnen we spontaan te hoesten van de citronellalucht. Een soort olie met een waxinelichtje eronder, die duidelijk enorm veel beter werkt dan onze citronellaspullen van het Kruidvat. Zal wel goedkomen dus.
Bij aankomst kregen we een verse kokosnoot en even tijd voor onszelf, om daarna mee te lopen naar de groentetuin om ons eigen avondeten te verzamelen! We begonnen met vissen, maar dat was niet zo geslaagd. Johan had op een gegeven moment een enorme oranje vis aan z’n hengel alleen de hengel begaf t zowat en de vis ging ervandoor. Dus geen vis op het menu vanavond! Daarna mochten we nog wat groente plukken, die we mee terug namen naar het huis. We hadden opnieuw even tijd voor ons zelf en ‘s avonds kregen we een kookcursus! We mochten loempia’s rollen en bakken, groente bakken, kip plukken en een salade maken. Daarna alles lekker opgegeten (plus nog wat extra’s), heerlijk gegeten! Nu snel slapen, want de hanen zullen morgenochtend rond half vijf ons wel wakker zingen 🙄.