Ohrigstad - Tzaneen

Zuid-Afrika, Greater Tzaneen Local Municipality

Vandaag stond het wekkertje om 6.30 uur, want om 7 uur gaan we met Peter en een ander stel op pad voor een wandeling. Het is toch heel leuk om een gids bij je te hebben, die wat kan vertellen over de flora en fauna. We stoppen ook nog bij de paarden van de lodge, waar één kruising tussen een paard en zebra tussen zit. Was een foutje 😅. De paarden lopen ‘s nachts rond over het terrein en een merrie is toen een keer een zebra tegen gekomen haha.
Na de wandeling ontbijten we, pakken onze spullen in en daarna gaan we weer verder! Jammer, want deze plek was heerlijk en de mensen superlief! We gaan op weg naar Tzaneen. Onze eerste stop onderweg is de Echo caves. Een groot grottenstelsel dat nog niet eens helemaal ontdekt is. We zijn letterlijk de enige bezoekers en krijgen dus een privé tour van een hele lieve man. Hij vertelt ons van alles over de grot; de naam komt bijvoorbeeld van een vroegere bevolkingsgroep die in de grot leefde en de stalactieten gebruikte om te waarschuwen als de vijand eraan kwam. Als je hard op de stalactieten slaat, echoot dat namelijk door de hele grot. Ook zien we een soort Madonna beeld, wat door erosie is ontstaan, terwijl het van een afstand gebeeldhouwd lijkt. We zien in de grot ook nog wortels van een vijgenboom die boven de grond groeit, die wortels lopen tientallen meters diep de grot in, op zoek naar water. Superbijzonder! Na de leuke tour (we snappen echt niet dat we de enige waren), rijden we verder naar Jessica the Hippo. Jessica is als klein nijlpaardje ooit opgevangen door mensen en daarna ook door hen groot gebracht, waardoor ze helemaal gewend is aan mensen en je haar dus kunt bezoeken. Jessica bleek alleen bepaalde bezoekuren te hebben, dus we konden er toch niet heen. 😅 We zijn in de buurt van Jessica wel even langs een gigantische baobab-boom gereden, de op één na grootste van het land en waarschijnlijk enkele duizenden jaren oud! We lunchen daarna in Hoedspruit en rijden daarna door naar ons hotel in Tzaneen. Het is hier wederom prachtig!!! Het uitzicht is geweldig en onze kamer is mega. Bij aankomst krijgen we meteen een drankje aangeboden en genieten we van het uitzicht. Nadat we ons hebben geïnstalleerd, krijgen we een rondleiding door de prachtige tuin (het heet hier Kings Walden Garden Manor) van de eigenaar van het hotel. Hij vertelt over de geschiedenis, hoe zijn opa aan het begin van de vorige eeuw deze grond heeft gekocht en hoe de familiegeschiedenis verder in elkaar steekt. Veel planten en hoekjes in de tuin hebben een eigen verhaal en het is heel bijzonder om dat allemaal te horen! ‘s Avonds dineren we ook hier in het hotel en ook dat was weer heerlijk. Morgen gaan we hier de omgeving verkennen!

Wat ziet het er weer prachtig uit 😊

Aartje 2022-09-27 20:53:21

Inderdaad… weer heel mooi!!😘

jellan 2022-09-28 07:56:38

Wat weer toevallig, wij hebben ook overnacht in Tzaneen!