Panoramaroute

Zuid-Afrika, Thaba Chweu Local Municipality

Vanochtend hadden we de wekker wat later gezet en dat bleek wel nodig, we hebben 10,5 uur geslapen vannacht! Er was nog iets in te halen van het bloemencorso, de drukke week die daarop volgde en de lange vlucht denk ik 😁.
De stroom ging gisteren om 21 uur inderdaad uit, maar sprong een paar minuten later weer aan. Blijkbaar is hier een aggregaat of iets dergelijks aanwezig. Scheelt toch weer!
Na wederom een heerlijk ontbijtje, vertrokken we weer in onze auto, op weg naar de panoramaroute! De naam doet al een beetje vermoeden wat we zien. Deze route voert voor een groot deel langs de Blyde (spreek uit op z’n Nederlands) River Canyon, de op 2-na-grootste canyon ter wereld! We rijden eerst naar het verste punt, zodat we vanaf daar langzaam terug kunnen rijden en onderweg op verschillende plekken kunnen stoppen. Onze eerste stop is Three Rondavels Viewpoint, een plek waar prachtig uitzicht is over de canyon en de drie rondavels: drie ronde, grote bergtoppen. Het uitzicht is werkelijk adembenemend! De volgende stop is Lowveld Viewpoint, een ander uitzichtpunt, waardoor we de canyon van een andere hoek kunnen bekijken. Vervolgens rijden we door naar Bourke’s Luck Potholes. Op deze plek komt de Blyde rivier samen met de Treur rivier en heeft het water zogenaamde ‘kolkgaten’ achtergelaten in de rots. Enorme, ronde gaten. Heel bijzonder om te zien! Ook hier is het weer zo mooi! Beide rivieren zijn overigens vernoemd naar een incident bij de Voortrekkers. Hendrik Potgieter (een Voortrekker leider) en consorten waren op expeditie gegaan, de rest van hun gezelschap achterlaten. Toen ze niet terug kwamen, dachten de voortrekkers dat ze dood waren en daarom noemden ze de rivier naast hun kamp de ‘Treur’. Ze trokken verder en niet veel later kwamen Potgieter en anderen toch veilig terug, waarna de rivier daar de ‘Blyde’ werd genoemd. Mooi verhaal toch?
Inmiddels is het 14 uur en hebben we nog niet geluncht. We besluiten terug te rijden naar Graskop en de andere stops langs de route morgen te doen. In Graskop eten we heerlijke pannenkoeken bij Harrie’s pancakes. Ik heb een gemberbier erbij die even helemaal niet lekker valt, dus daarna rijden we terug naar het hotel. Iets na vieren komen we daar en gaat het gelukkig weer wat beter. We willen even zwemmen in de prachtige infinitypool, maar er is daar geen zon meer en zo hoog in de bergen koelt het snel af. In plaats daarvan besluiten we daarom wat te drinken in het restaurant en daarna eten we daar ook meteen. Wederom heerlijk! Na het eten gaan we terug naar onze kamer, waar we de open haard aanzetten. Het is echt koud! Maar voor de open haard lekker warm 😊. Straks lekker slapen en morgen de andere punten langs de panoramaroute bezoeken, maar vooral ook heerlijk verder genieten van dit prachtige land!