Sarajevo

Bosnië en Herzegovina, MZ Baščaršija

Vanochtend doen we rustig aan, we willen namelijk graag aansluiten bij een tour door de stad die om kwart voor elf begint. We staan dus rustig op, onbijten en hangen nog even in het appartement voor we de stad in gaan. Ons appartement ligt heel centraal, dus we zijn er zo! Deze tours door de stad worden elke dag gegeven en zijn gratis, je kan aan het einde van de tour een fooi geven aan de gids naar eigen inzicht. Waarschijnlijk omdat het gratis is, is het ook heel druk. Ik denk dat we op pad gaan met een groep van zo’n 50 man. De gids spreekt supergoed Engels, ze woont al haar hele leven in Sarajevo en is halverwege de dertig, wat betekent dat ze tussen de 7 en de 10 jaar was ten tijde van de oorlog. Tijdens de tour vertelt ze ook veel over de geschiedenis van Sarajevo, inclusief de oorlog. De verhalen zijn weer heel indrukwekkend, helemaal als je ze van iemand hoort die het zelf meegemaakt heeft. Heel bizar om te beseffen dat het zo kort geleden is en wij hier gewoon rustig konden opgroeien, terwijl ze hier elke dag bang waren om doodgeschoten te worden of geraakt te worden door een bom. We komen langs de brug waar Franz Ferdinand en zijn vrouw doodgeschoten zijn, wat de start van de Eerste Wereldoorlog markeerde. Ook komen we langs een kerk, synagoge, moskee en wat andere hoogtepunten van de stad. We eindigen in de oude stad, wat eigenlijk een soort Turkse bazaar is. Qua indeling, maar ook qua spullen die verkocht worden. Het Ottomaanse Rijk heeft indertijd veel invloed gehad. We lunchen in de bazaar met Ćevapčići, die lekkere worstjes met pitabrood en lopen daarna richting de kabelbaan. Deze brengt ons naar de top van een heuvel, waar we prachtig uitzicht over de stad hebben. Ook bevinden zich hier wat onderdelen van de Olympische Winterspelen uit 1984, waaronder een verlaten bobsleebaan. Die is nu helemaal vol met graffiti en een beetje spookachtig. Heel bijzonder om te zien. Daarna lopen we weer terug naar het centrum, want vanmorgen hebben we gehoord dat onze gids om kwart voor vier nog een tour geeft, dit keer over de oorlog. Zelfde principe: gratis, maar een fooi wordt gewaardeerd. We sluiten dus weer aan bij de tour en de groep is minstens net zo groot als vanmorgen. Deze tour is nog indrukwekkender, we komen langs plekken waar mensen vermoord zijn, een monument voor de 1667 vermoorde kinderen, ze laat ons zien waar de snipers zaten, de bominslagen en vertelt ons vele verhalen over de tijd in de oorlog, de tijd daarna en nu. We zijn allebei erg onder de indruk. Na de tour is het ongeveer 18 uur en lopen we naar een centraal plein in de stad. We hadden gezien dat daar een streetfoodfestival was en dat leek ons wel leuk. Het valt alleen een beetje tegen, dus we lopen verder naar de Tesla pub. Die zit zo ongeveer naast ons appartement en heeft een leuk beeld van Tesla voor de deur. Ik ben nog even met ‘m in conclaaf gegaan 😊. We delen een pizza, want we zitten nog best vol van de worstjes. We drinken een Sarajevo biertje en een Sarajevo Radler en gaan daarna naar het appartement. We hebben weer aardig wat kilometers in de benen en dat is te voelen! Morgen kan het relaxen dan echt beginnen en kunnen we bijkomen van deze eerste twee weken vakantie en alle indrukken.

Ziet er weer prachtig uit allemaal

Aartje 2019-08-15 20:50:46

Klinkt idd indrukwekkend! Heerlijk even relaxen, geniet ervan!xx

Miranda 2019-08-15 21:11:53

Wat een indrukwekkende belevenissen...

Corry Kwant 2019-08-15 22:51:51

Heel indrukwekkend! Lekker nu relaxen na die drukke weken! Veel plezier nog jullie laatste week😊😎😘