Belgrado - Durmitor NP

Montenegro, Žabljak

Vandaag een lange dag in de auto gehad. We halen nog even wat brood bij de Shop&Go die wel dichtbij is en maken meteen lunch klaar. Na het ontbijt vertrekken we rond half negen. Tussen Novi Sad en Belgrado liep nog een snelweg, vanaf Belgrado en verder is het alleen maar bergweg. Een snelweg is in aanbouw lijkt het, maar die kunnen we nog niet gebruiken. We doen dus ongeveer 8 uur over een stukje van 350 kilometer, met een keer een korte stop om te plassen en te wisselen van plek. Het gaat wel vrij voorspoedig, ook de grensovergang gaat een stuk sneller, we staan nu maar een kwartiertje. We maken ongeveer 20 km voor onze eindbestemming een kleine tussenstop bij de Tara bridge. De Tara kloof is na de Grand Canyon de grootste kloof op aarde, dus heel indrukwekkend. Je kan hier ziplinen en raften, maar we besluiten dat even bij ons appartement uit te zoeken. We komen daar rond vijf uur aan. Onderweg hebben we vast wat booschapjes gedaan, zodat we vanavond pasta kunnen maken. Het appartement is heel groot, we ‘wonen’ onder de eigenaren. Vlakbij het centrum van Žabljak. We vragen de eigenaar naar het raften en hij kan het voor ons regelen, dus helemaal top! We hadden er thuis ook al naar gekeken, maar we dachten dat we er geen tijd voor zouden hebben. Hier ziet het er toch wel erg gaaf uit, dus we zijn blij dat het nog gaat lukken. We worden hier opgehaald en weer afgezet en mogen de koffers zolang hier laten staan, ideaal! Dat betekent alleen dat we morgen wat later op onze bestemming aankomen, maar dat geeft niet. We willen hier ook nog een korte hike doen, dus dat doen we dan maar vandaag. We halen wat water en rijden dan naar het zwarte meer, waar we omheen wandelen. Een vrij avontuurlijk pad, zonder aanwijzingen, maar we volgen de rand van het meer en met wat klimmen en klauteren komen we er wel. Het meer is prachtig en het nationale park waar we nu zijn, Durmitor, ook! De hike duurt alles bij elkaar zo’n 2 uur, dus we zijn nu net terug in het huisje. Johan is de spaghetti aan het klaar maken nu, dus straks lekker eten en hopelijk zien we morgen nog meer van deze prachtige natuur tijdens het raften!

Mooi daar zeg!!

Corry Kwant 2019-08-10 22:50:55

Grappig. We keken net “we zijn er bijna” terug. Die waren ook bij die brug en overwogen de zipline..... Hij schijnt lang te zijn , maar niet zo heel snel.... Veel plezier!

Bart 2019-08-11 09:06:45

Ziet er weer prachtig uit 👌🏼👌🏼

Aartje 2019-08-11 14:14:54

Wat n prachtige natuur daar, mooie foto’s hoor!