Hoi An - Saigon

Vietnam, Ho Chi Minh-stad

Na de koffers gepakt te hebben en wederom een heerlijk ontbijt, was het tijd om uit te checken. In de lobby van het hotel stond de chauffeur al te wachten en na een uitgebreid bedankje van het personeel (‘see you next year?’) konden we gaan. Rond kwart voor negen werden we afgezet bij het vliegveld van Da Nang. Zonder problemen ingecheckt en door de security en op tijd vertrokken (10.30 uur). Iets meer dan een uur later landden we in Ho Chi Minh City. De stad is zoals we verwacht hadden: mega en vooral ook megadruk. Onze nieuwe gids, Tam, stond op ons te wachten en we werden eerst naar het hotel gebracht. Gelukkig konden we al inchecken en na geluncht te hebben bij een Bakery naast het hotel, vertrokken we om 14 uur voor de citytour. Tam spreekt erg goed Engels en is een goedlachse man, hij doet me een beetje denken aan mr. Chow uit ‘The Hangover’ (so long, gay boys!). Hij praat wel erg veel, maar ook leuk om zoveel over het leven en de stad te horen. Hij heeft wel 10 restaurantjes aangewezen waar we moeten eten (we zijn hier maar 2 avonden) en enorm veel verteld over Saigon. Er wonen hier 10 miljoen mensen, maar er zijn er +/- 15 miljoen en er zijn dus ook 5 miljoen brommers. Drukte alom! De zuiderlingen weigeren het Ho Chi Minh City te noemen, dus iedereen die hier vandaan komt, heeft het nog steeds over Saigon. De Citytour begon met The House of Independence, een paleis wat erg belangrijk is geweest in de geschiedenis van Saigon. Hier hebben 3 presidenten van Zuid-Vietnam gewoond en zijn belangrijke beslissen gemaakt, onder andere over de onafhankelijkheid (vandaar de naam). Vervolgens reden we langs de Notre Dame kathedraal, deze kun je normaal bezoeken, maar is nu gesloten wegens restauratiewerkzaamheden. Daarna stapten we weer uit om het Opera House en het Stadhuis te bekijken, om tot slot naar het War Remnants Museum te gaan. Dit museum richt zich op de Amerikaanse rol in de Vietnamoorlog. Er hingen een hoop gruwelijke foto’s, waaronder de beroemde foto van het wegrennende meisje. Enorm indrukwekkend om te zien, maar volgens Tam is dit één kant van het verhaal, hij gaat ons ook nog de andere kant vertellen (ben benieuwd). Daarna werden we teruggebracht naar het hotel. ‘s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij Den Long en nu even chillen. We zijn allebei erg verkouden (waarschijnlijk van de airco), dus best wel moe ook. Vanmorgen trouwens ook ondervonden dat vliegen terwijl je holtes vol zitten, echt vreselijk is. Hopelijk over voordat we weer naar huis gaan! Morgen gaan we naar de Cu Chi tunnels, tunnels die gebruikt werden door de Vietcong ten tijde van de oorlog. Volgens Tam was het goedkoper om rechtstreeks bij hem te boeken in plaats van bij de reisorganisatie, dus prima! We vertrekken om 7.30 uur al, zodat we voor de meute toeristen uit zijn. Schijnt ook erg indrukwekkend te zijn!

Vervelend die volle holtes, inderdaad hopen dat t gauw over is. Spannend morgen, die tunnels. Zal best heel indrukwekkend zijn.😘

Jellan 2017-10-06 16:03:07

Lijkt me heel mooi om die tunnels te zien veel plezier morgen daar. En beterschap met jullie verkoudheid🤧🤧

Aartje 2017-10-06 16:43:38

Dat wordt morgen inderdaad een indrukwekkende dag! Ook beterschap gewenst.