Dadeskloof - Ouarzazate

Marokko, Ouarzazate ورزازات

We hadden vanmorgen afgesproken om rond half negen te ontbijten. Het ontbijt stond buiten klaar en was heerlijk! De eigenaar van het hotel vertelde ons dat hij een officiële gids was en vroeg of wij nog een gids nodig hadden voor de Dadeskloof. We hadden van te voren al bedacht dat we eigenlijk wel graag een gids wilden, dus stemden we in. Aanvankelijk vonden we het eigenlijk te duur, maar hij beweerde dat het de officiële prijs was, dus dat geloven we dan maar. Het meest lastige in dit land is de tweestrijd tussen de vriendelijkheid van mensen en het feit dat ze altijd iets willen verdienen. De mensen zijn hier echt ontzettend aardig en behulpzaam, maar het gebeurt ook zo vaak dat ze uiteindelijk toch geld willen of dat je iets moet kopen, dat je vanzelf wantrouwig wordt naar iedereen. En dat is dan weer jammer. Maar goed, dat is hoe de cultuur hier is en onderhandelen & geld spelen hier nou eenmaal een grote rol. Deel van de cultuurshock denk ik.
We gingen dus op pad in onze auto. Voor de Dadeskloof moeten we een stukje terugrijden en na een half uurtje rijden parkeerden we de auto ergens langs de weg. We hadden verwacht dat we vanaf het toeristische uitkijkpunt gewoon een stukje gingen wandelen, maar niets bleek minder waar. Vandaag kregen we de hike in de canyon die we gisteren verwacht hadden. Midden door de kloof, met al het betere klim- en klauterwerk wat daarbij hoort. Op een gegeven moment moesten we door een soort plas, die toch een stuk dieper bleek dan onze gids dacht. Het heeft hier de afgelopen dagen vrij veel geregend, wat bijna nooit gebeurt. Daardoor staan delen van de kloof onder water. De gids was tot en met zijn buik nat. Daar hadden wij even geen zin in. Gelukkig kwam daar precies een andere jongen aanlopen, die wel een andere route wist. Bovenlangs. Dus hoppa, de steile rots opklimmen zonder enige vorm van beveiliging, hekjes of iets anders. Ach, het voegt wel iets toe aan de ervaring en we bleven tenminste droog 😄. Inmiddels hadden we dus twee gidsen, wat af en toe best goed uit kwam. Door de regenval moesten we wel vaker een alternatieve route nemen en dan zijn wat handen of schouders om je aan vast te houden best handig. Bovendien was gids nummer 2 opgegroeid in dit gebied en liep met z’n gympies overal over- en doorheen. Dan ziet het er zo simpel uit... Al met al was het echt een geweldige tocht, met prachtige uitzichten bovenop de bergen en in de kloof smalle gangetjes om doorheen te manoeuvreren. Uiteindelijk hebben we een rondje gemaakt van zo’n 2,5 uur. Dat wordt spierpijn morgen, maar dat is het zeker waard! Evenals de prijs van de gids 😊. Uiteraard wilde gids nummer 2 ook wat hebben, maar we hebben hem alleen een fooi gegeven en hij kreeg ook nog wat van onze eerste gids. Verder zei hij dat hij graag z’n Engels wilde verbeteren, dus ook daar hebben we wat aan bijgedragen.
Na de tocht gingen we in de auto verder naar het toeristische uitkijkpunt (dus we zijn er toch geweest!). Ook heel mooi om te zien! De gids vertelde dat de weg naar de top afgelopen week onbegaanbaar was. Door de regen zijn veel rotsen en stenen naar beneden gekomen en op de weg beland, gelukkig was het nu grotendeels weg en konden we er prima rijden!
Na wat foto’s gingen we weer naar beneden en op weg naar onze volgende bestemming, Ouarzazate. We kwamen onderweg langs ons hotel van afgelopen nacht, dus konden we de gids weer thuis afzetten. Daarna even tanken en in het tankshopje een Marokkaans brood met een pot Nutella gekocht, ook wel eens lekker als lunch! Rond half vier kwamen we aan in ons hotel in Ouarzazate. Prachtig hotel!!! Na ons gebruikelijke kopje thee hebben we verder weinig gedaan vandaag. Er zijn hier zeker nog dingen te bezoeken in de buurt, maar daar hebben we morgen gelukkig de hele dag voor. De beentjes zijn een beetje te moe. Daarom ook besloten vanavond gewoon in het hotel te eten. We kregen een verrassingsmenu, zoals ons hier al vaker is gebeurd. Je zegt dat je wat wil eten en je krijgt zonder verder iets te zeggen zo 3-gangen voorgeschoteld. Wel lekker 😄. De eigenaren van dit hotel zijn een Frans stel, maar we kregen wel echt Marokkaans eten! Vooraf een courgette-zoete aardappelsoep, daarna een tajine van kip met peer, die ook echt heerlijk was! Als dessert kregen we een zwanensoes, iets minder Marokkaans denk ik, wel heel lekker ook. Nu lekker slapen en morgen hier in de omgeving op pad.

P.S. Sorry voor de vele foto’s, ik kon niet kiezen 😬

Wat een mooi avontuur weer. Ziet er weer prachtig uit groetjes van ons

Aartje 2018-09-23 22:42:07

Mooi gebiedje daar!!

corry 2018-09-24 00:00:40

Nou, die foto's zijn prachtig, hoor. Hoe gaat het met de spierpijn na al dat gewandel en geklauter? Vooral die vinger van Johan zal wel pijn doen... Dat jullie "op avontuur" zijn, klopt dus helemaal. Veel plezier verder!

Jan & Hetty 2018-09-24 00:47:03

Gaaf, die kloof! Ziet er mooi uit daar!

Nicoline 2018-09-24 07:30:13

Ik geniet weer dagelijks mee van jullie Marokko avontuur, wat een prachtig land!

Karin Nijwening 2018-09-24 08:07:19

Maar 1 woord voor: prachtig,!!