Johannesburg - Pretoria - Sabie

Zuid-Afrika, Thaba Chweu Local Municipality

Om 8 uur zitten we in Johannesburg aan het ontbijt. Simpel, maar heerlijk! Toast met scrambled eggs, fruit en yoghurt. De ontbijt zaal staat wel een beetje blauw en we hadden ook geen stroom in de kamer en geen WiFi (niet geheel onbelangrijk…😁). De eigenaar van ons hotel heeft tekst en uitleg. Het blijkt dat de stroom in Zuid-Afrika op dit moment enorm schaars is, dus gaat 3 keer per dag alle stroom er 2,5 uur af, in het hele land (zie printscreen). Straks om 21 uur gaat dit ook weer gebeuren hier. We proberen dus daarvoor maar te douchen en de Pindat te uploaden.. Gelukkig hebben we een ereader die zelf licht geeft πŸ˜….
We halen de auto op bij het vliegveld. Nog geen foto van gemaakt, maar is een prima SUVje! Automaat ook nog. Wel even wennen om aan de goede kant in te stappen (rechts dus) en aan de goede kant te rijden. Wat misschien nog wel het meest wennen is, is dat de knipperlichthendel niet links maar rechts zit. We hebben vandaag allebei al meerdere keren de ruitenwissers aangezet, ondanks dat het strakblauw is😁. Als we straks gewend zijn, zullen we thuis wel weer terug moeten wennen. Verder gaat t links rijden eigenlijk prima!
We rijden eerst naar Pretoria, de bestuurlijke hoofdstad, vlakbij Johannesburg. We bezoeken hier Freedom Park. Een heel mooi opgezet park, met veel monumenten, gebouwd ter ere van alle mensen die door de jaren heen hebben gestreden voor de vrijheid van Zuid-Afrika en haar inwoners. Vooral de muur met heel veel namen is heel indrukwekkend! Ook het uitzicht over de stad is heel mooi. Vanaf Freedom Park rijden we naar het Voortrekkermonument. Dit monument is gebouwd in herinnering aan de Voortrekkers, die tijdens de Engelse koloniale tijd naar het binnenland trokken, op zoek naar vrijheid. Het is een enorm imposant gebouw. We kunnen met de ‘hyser’ naar boven en kijken dan een enorm eind door de koepel naar beneden. Komt natuurlijk niet goed over op de foto, maar je snapt het idee. Bij het monument staat een koeksisterbankie, gemaakt en vernoemd naar een Afrikaanse lekkernij. Die moeten we natuurlijk even proeven! Het is heerlijk en smaakt een beetje naar een hele zoete oliebol. Ook nemen we hier bij het restaurant een heerlijke wrap voor de lunch. We zien hier ook voor het eerst de Afrikaanse taal veel. Het is heel leuk om dat een beetje te leren! Het lijkt veel op Nederlands, maar heeft toch z’n eigen grappige woorden (bijvoorbeeld T-hemde πŸ˜„). We zien er blijkbaar ook als echte locals uit, want we worden vaak in het Afrikaans aangesproken. Gelukkig is dat dus prima te verstaan 😊. Na de lunch rijden we door Pretoria naar ons volgende hotel. Onderweg hopen we straten te zien met prachtige bloeiende paarse bomen, maar we zijn waarschijnlijk net te vroeg. Het topje staat al wel in bloei! De rit naar Sabie verloopt voorspoedig en duurt zo’n 3,5 uur. We hebben onderweg prachtig uitzicht op de bergen en spotten zelfs twee struisvogels! De eerste ‘wilde’ dieren kunnen afgestreept worden πŸ˜‚. Rond kwart voor zes komen we aan bij ons hotel ‘Misty Mountain’. Zoals de naam al doet vermoeden, ligt dit middenin de bergen en het uitzicht vanaf onze kamer is dan ook heel erg mooi! Erg lang kunnen we er niet van genieten, want een kwartier later is het pikkedonker. Gelukkig zijn we hier nog twee dagen! ‘s Avonds eten we echt heerlijk in het restaurant van het hotel, inclusief superlekker toetje. De mensen zijn hier allemaal zo vriendelijk en gastvrij, echt heel erg leuk! Nu snel douchen, voordat de stroom ermee stopt en de rest van de avond maar lekker lezen.

Prachtige foto’s! Zo leuk die Zuid-Afrikaanse taal hΓ¨πŸ˜‚!😘

Jellan 2022-09-23 21:24:53

Zeker een imposamt gebouw zeg!

Sjoukje 2022-09-23 22:12:14

Mooi hoor. Maar ik zal het wel niet goed gelezen hebben, maar wat betekend t-hemde dan?