Welgevonden dag 2

Zuid-Afrika, Lephalale Local Municipality

Wauw. Het enige woord dat vandaag kan omschrijven!
De wekker gaat (heel vroeg): 5 uur. Om 5.15 uur verzamelen we voor een kop koffie (of thee in ons geval) en om 5.30 uur vertrekken we. Keagan neemt ons eerst mee naar een rots, waar we rustig kunnen zitten en de prachtige zonsopgang kunnen bekijken. Totale lion king gevoelens! Daarna op zoek naar echte leeuwen. We hadden ze gisterenavond dus gehoord en er waren ook wat sporen te zien, maar helaas vinden we geen leeuwen. Wel veel zebra’s, gnoe’s, pumba’s en een aantal prachtige vogels. Ook zien we neushoorns!! Mama met baby, Mischa en Moose genaamd. Ook is er een melding van een luipaard, daar rijden we heen en we speuren lang, maar zien ‘m helaas niet. We rijden daarna terug naar de ‘chubby unicorns’ (neushoorns dus) om ‘met hen’ koffie te drinken. Ondertussen verzamelt Keagan vijf verschillende soorten poep, zodat wij kunnen raden wat bij welk dier hoort. Hij vertelt ons zoveel en we leren hier echt ontzettend veel over het land en de dieren. Terug richting de lodge zien we nog veel meer prachtige dieren en onze eerste struisvogel hier. Na de gamedrive krijgen we een heerlijk ontbijt en de rest van de dag kunnen we lekker relaxen bij het zwembad (en een beetje bijslapen). Om 14 uur krijgen we lunch, samen met de nieuwe mensen! De andere Nederlanders zijn vertrokken en er zijn nu 4 nieuwe Zuid-Afrikaanse toeristen bij. We zijn dus nog de enige Nederlanders, maar het is heel gezellig en we leren zo nog meer over Zuid-Afrika. Na de lunch gaan we om half vier weer op pad voor de volgende gamedrive. We komen snel weer zebra’s, pumba’s, gnoe’s en elands tegen. Eland is de Afrikaanse naam voor de grootste antilope die er in Afrika voorkomt, het is dus heel ander dan wat wij een eland noemen. Volgens Wikipedia is de Nederlandse naam een ‘elandantilope’. Op een gegeven moment krijgt Keagan een spotmelding van een ander voertuig. Omdat dit geen commercieel park is en het welzijn van de dieren voorop staat, zijn er bepaalde regels. Een daarvan is dat er maximaal vier auto’s tegelijk ergens mogen staan, zodat de dieren niet gestresst raken van de auto’s. Supergoed! Daarom moeten we even wachten (wat betekent: rondrijden over de prachtige vlaktes en geweldige dieren zien), maar als we eenmaal op de plek aankomen: wauw! Een leeuwin met 4 welpjes. De mama heeft net een gnoe gevangen en ze zijn die nu rustig aan het opeten. Wat machtig en wat een prachtig gezicht! De snoetjes van de welpjes volledig onder het bloed.. Het is onbeschrijfelijk. Wanneer we wegrijden bij de leeuwin en haar welpjes, zien we nog twee olifanten die zichzelf afkoelen in het water. Op de savanne drinken we wat, met uitzicht op zebra’s, giraffes, neushoorns, gnoe’s en een prachtige zonsondergang. Het voelt elke keer onwerkelijk om het mee te mogen maken. Ook doen we nog een wedstrijdtje ‘dung spitting’. Een kudu-drolletje in je mond en zo ver mogelijk proberen te spugen. Heel vies idee, maar ja, we zijn er nu toch.. Allebei geprobeerd en ik blijk geen talent te hebben, Johan iets meer, maar wint ook niet haha. Daarna gaan we eigenlijk op weg naar huis, maar dan krijgt Keagan nog wat door via de radio. Of we daar even willen kijken.. Hij verklapt bewust niet wat er te zien is, doet ie elke keer niet, maar tuurlijk willen we dat! Het blijkt een mannetjesleeuw, een vrouwtje en 4 jongeren. De mannetjesleeuw begint op een gegeven moment te brullen.. WOW. Kippenvel. Wat een machtig geluid, dat gaat echt door merg en been. Echt de koning van de dieren! Omdat het donker is, niet echt goede foto’s kunnen maken, maar om het te mogen zien is al zo gaaf!! Ook steekt een van de jonge leeuwinnen vlak voor onze auto de weg over. Echt prachtig!! We zijn diep onder de indruk.
Na de gamedrive krijgen we weer de befaamde gin&tonic en ‘s avonds eten we traditionele braai!! Heerlijk! 🤤 Gelukkig hebben we dus veel Zuid-Afrikanen bij ons om uit te leggen wat we allemaal eten 😄. De setting is ook prachtig, met een vuurtje naast onze tafel en allemaal fakkels. Het personeel treedt nog voor ons op met traditionele zang en dans, we kijken onze ogen uit. Nu snel douchen en naar bed, morgen weer 5 uur de wekker! Maar we kijken er nu al naar uit, heel benieuwd naar welke dieren we morgen allemaal weer mogen zien!

Gaaf!!!!🤩🤩

Gerda 2022-10-01 02:32:29

Wauwwww heel mooi!!

Nicoline 2022-10-01 07:54:29

Als ik de verslagen en foto's zo lees en zie is het helemaal een wauw en top vakantie . Veel plezier nog !!

Eric 2022-10-01 08:02:40

Echt gaaf al die foto's en zeker ook dat mooie vogeltje met dat prachtige blauw. Mooie verhalen Emma die je schrijft. 🌅

Sjoukje 2022-10-01 08:06:11

Wat prachtig om jullie reiservaringen te mogen inzien.

Karin 2022-10-01 08:29:41

Tjonge, wat fantastisch!!

Jellan 2022-10-01 13:34:38

Wat hebben jullie het mooi!