Costa Maya

Nederland,

Vanochtend ging het wekkertje vroeg (al waren we allemaal voor de wekker wakker, die jetlag wil nog niet echt verdwijnen..)! We meren om 7 uur aan bij Costa Maya, Mexico en we moeten om 7.10 uur verzamelen in het theater voor onze excursie. Dat betekent om 6.30 uur aan het ontbijt! We verwachtten een rustig ontbijtje, maar het was bizar druk. Waarschijnlijk met andere mensen die ook een vroege excursie hadden en misschien met mensen die ook nog een beetje in de jetlag zitten, of met mensen die gewoon vroeg wakker zijn. Na het ontbijt lopen we naar het theater, waar het heel druk is. Gelukkig blijkt dat er maar 3 bussen naar de Kohunlich ruïnes gaan, waar wij ook heen gaan en meer dan 800 mensen gaan naar de Chaccoben ruïnes. Die zijn wat dichterbij, maar de excursie is wel duurder en het is toch wat minder uniek als je er met zoveel mensen bent. We lopen uiteindelijk rond half 8 van het schip af, de pier op en dan sta je op eens in Mexico. Dat is wel een groot pluspunt van het cruisen: zonder dat je het doorhebt, leg je grote afstanden af en ben je op eens op een hele nieuwe plek. Aan land moeten we nog even wachten en daarna mogen we met onze gids naar de bus en vertrekken we richting Kohunlich! Onze buschauffeur heet Jorge en onze gids heet Pablo en vooral Pablo is erg grappig. Hij is archeoloog en stamt zelf af van de Maya’s, hij kan in goed Engels veel vertellen over dit bijzondere volk en wat ze allemaal gedaan hebben. De busrit duurt twee uur en onderweg vertelt Pablo veel. We krijgen ook een geboortecertificaat van hem te zien in Maya tekens en bestellen er zelf één van onze verkeringsdatum, supercool!! Rond 10 uur komen we aan bij de ruïnes. We hebben bij de parkeerplaats een klein beetje wifi en hebben daar als het goed is de vorige twee verslagen geüpload, hopelijk is dat allemaal goed gegaan. De ruïnes zijn heel mooi en dat het er zo rustig is, maakt het extra speciaal. We zien een tempel met mooie maskers/beelden van goden en ook hier vertelt Pablo mooie verhalen over de Maya’s en hun manier van wonen, leven en religie. Na een tour van Pablo mogen we zelf nog even rondlopen en daarna vertrekken we rond 12 uur weer terug richting de haven. Op de terugweg ontvangen we onze Maya kalender (zie foto) en kijken we een beetje om ons heen naar het platteland van Mexico. Rond 14 uur komen we weer aan in Costa Maya en moeten we direct aan boord. Om 14.30 uur moet iedereen aan boord zijn en om 15 uur vertrekken we weer. We gaan even op het dek staan om het vertrek van het schip te bekijken en we eten nog wat (softijsje) in het restaurant. Daarna gaan we nog even lekker een drankje drinken en wat lezen. Al snel is het dan weer tijd voor het diner, met vanavond als thema ‘Carribean’. Was weer prima eten! Na het eten, lopen we nog even langs de receptie. Er is bij ons allemaal $85 dollar aan service charge afgeschreven, terwijl we niet weten waarvoor. De mevrouw bij de receptie was er heel vaag over, maar het was blijkbaar een soort fooi voor de hele cruise. Slaat natuurlijk nergens op en ze heeft beloofd het terug te boeken, hopelijk gaat dat goed.. Echt een gek verhaal weer. We doen nog een potje klaverjassen, nadat we lang moesten zoeken naar een goed plekje om te zitten (muziek te hard, buiten waait het te hard, binnen te koud, overal wel iets..). Daarna terug naar de hut, rustig aan doen en lekker slapen. Morgenochtend meren we aan bij de Kaaimaneilanden en krijgen we een tour ‘Best of Caymen’. We hoeven pas om 10.50 uur te verzamelen, dus hopelijk zijn we eindelijk een beetje uit de jetlag, kunnen we lekker uitslapen en daarna verder genieten van de Carribean!

Volgens mij interessante geschiedenis van de maya's. Mooie foto's ook weer hoor, nu zie je trouwens dat schip goed! Wat een gevaarte! Mooi verslag ook weer hoor, top!

Clyde 2020-02-18 18:54:42

Idd erg vaag die 85 dollar..zal soort van commissie zijn of zoiets, hoop dat jullie die teruggestort krijgen.

Clyde 2020-02-18 18:58:09

Prachtige foto's weer hoor en een mooi verhaal En wat een schip zeg geweldig. Groetjes Eric en Aartje