Fez

Marokko, Fes

Vandaag was weer intensieve dag, maar wederom superleuk! We hebben weer 10 kilometer in de benen 😊
Na het ontbijt werden we bij onze Riad opgehaald door een gids. Deze ging van 9-12 uur met ons mee door Fez. Het was een grappige man, die goed verstaanbaar Engels sprak en de hele tijd grapjes tussendoor maakte. Hij liet ons kiezen of we een ‘panoramic tour’ wilden doen, met veel monumenten buiten de oude stad, of liever in de medina. We kozen voor het laatste. De medina van Fez is een doolhof, met enorm veel zigzaggende straatjes en veel heuvels. Het is in de medina gelukkig wel altijd een stuk koeler dan daarbuiten. We waren blij dat we een gids bij ons hadden, die ons heel soepeltjes door alle straatjes heen leidden. Deze ochtend hebben we dan ook alle hoogtepunten van Fez bezocht. De Medersa Bou Inania, een koranschool zoals we in Meknes hebben gezien, maar dan nog mooier en groter. Volgens het boekje zelfs de grootste ooit door de Meriniden gebouwd. Prachtige details in het hout en de mozaïek! Daarna naar de Bab boujeloud, oftewel de blauwe poort. Ondertussen lopen we dus door allerlei smalle straatjes met honderden soeks (kleine winkeltjes), je kijkt echt je ogen uit! Daarna heeft hij ons nog de Fondouk el-Nejjarine laten zien, een heel mooi gebouw waar vroeger handelaren konden overnachten. Ook zijn we nog langs het graf van Moulay Idriss II gelopen, wat in een prachtig gebouw staat. Helaas is dat heilig en dus gesloten voor niet-moslims, we kunnen die dus alleen aan de buitenkant bewonderen. Hetzelfde geldt voor de Karaouïnemoskee, één van de oudste moskeen in de westelijke islamitische wereld. Reusachtig groot, middenin de medina. Heel gaaf! Ook heeft hij ons nog in verschillende winkeltjes de ambachten laten zien: de leerlooierij, waar Fez om bekend staat, maar ook de kruiden en arganolie, het weven van kleden&sjaals en een houtbewerker. Bij de laatste hebben we zo’n blaasapparaat gekocht voor de open haard, die versierd is met kamelenbot en geverfd met henna. Na de rondleiding hebben we geluncht en daarna zijn we teruggegaan naar de Riad. We waren best moe van de lange ochtend en hadden toch de meeste hoogtepunten al gezien. Rond 16 uur zijn we weer richting de souks gegaan om nog even wat rond te kijken en om 17 uur begon onze kookworkshop! We werden opgehaald op een plein (wat we dachten wel even zelf te kunnen vinden, dat was dus niet zo.. Iemand bood aan ons te helpen, maar een fooi van 5 dirham vond ie toen wel te weinig. Dus maar 25 dirham gegeven, ongeveer 2 euro. We waren in ieder geval blij dat we t gevonden hadden). De kookworkshop was bij een hele lieve mevrouw thuis, die ons heeft laten zien hoe we kip met olijven in een tajine moeten bereiden. Superlekker!! Ik heb meegeschreven tijdens het koken, dus morgen proberen we hier nog een tajine te scoren, dan kunnen we het thuis voor jullie koken 😄. De mensen zijn hier echt heel gastvrij, de mevrouw zei dat haar huis nu ook ons huis is en dat we altijd welkom zijn. Heel lief! Daarna liepen we naar het taxiplein en kwamen we langs een cafeetje waar Ajax aan stond. Nog snel de laatste 20 minuten gekeken onder het genot van een thee en toen met de taxi naar de riad! Morgen gaan we dus nog een keer naar de souks, op zoek naar een tajine. Daarna hebben we een rit van 4 uur voor de boeg door de Midden-Atlas!

Was weer een mooi dagje dus. Mooi hoor, ben benieuwd naar de kip uit de tajine 😀😀

Aartje 2018-09-19 22:09:16

Jammie, wij komen keer eten😊

Miranda 2018-09-19 22:29:09

Leuk hoor👍👍

Jurik 2018-09-19 22:38:51

Superleuke dag weer!! Benieuwd naar de Taijnegerechten😊 Xx

Jellan 2018-09-20 08:01:14

Hele mooie reis. En nog leerzaam ook, blijkbaar. Ben ook heel benieuwd naar de kip uit de tajine. En selfies met zonnebrillen blijven grappig 😜