Welgevonden - Madikwe

Zuid-Afrika, Ramotshere Moiloa Local Municipality

Vanochtend worden we wakker gemaakt door Tembe, de mannetjesleeuw die we eerder al hadden horen brullen. Dat geluid herkennen we en het klinkt heel dichtbij! We gaan dus spoorzoekertje spelen, letterlijk. De sporen van de leeuwen in het zand volgen! We zien dat ze hebben gedronken bij de waterpoel van de lodge, maar helaas zien we ze niet. We volgen de sporen en uiteindelijk vinden we de hele ‘pride’! Tembe, een vrouwtjesleeuw en 4 jongeren, waarvan 1 mannetje en 3 vrouwtjes. We zien één van de jongere vrouwtjes nog jagen op zebra’s, maar het is duidelijk dat ze nog onervaren is, want t gaat allemaal een beetje onhandig. Maar wel cool om te zien!! Tembe is vooral moe van het afbakenen van z’n territorium de hele nacht en ligt er heel relaxed bij. Hij brult wel weer een keer en het is echt prachtig om dat nog een keer te mogen horen! Onderweg zien we nog prachtige rhino’s (met baby’s) en veel mooie vogels. We drinken weer koffie met neushoorns (het gaat bijna normaal worden, ongelooflijk..) en prachtig uitzicht. Het zijn Sophie en haar dochter William en mannetjesneushoorn Norbert; Keegan had weer even opgezocht hoe ze heten. We rijden verder en zien in de verte giraffen staan. Als we wat dichterbij komen, zien we een jong mannetje en een wat ouder mannetje. Wat een mooie, gracieuze dieren zijn giraffen toch! Ze lopen rond in de buurt van het water en we hopen dat ze gaan drinken, maar dat doen ze helaas niet. We zien wel een prachtige kudde elanden bij de waterpoel, die hun hoofd door de modder wrijven om af te koelen. Onderweg zien we (uiteraard) ook nog veel zebra’s, gnoes (wildebeest in het Afrikaans) en pumba’s.
Na het ontbijt pakken we onze spullen en is het tijd om te gaan. De andere gasten vertrekken ook en ook Keegan en z’n verloofde Kyra hebben nu 2 weken vakantie. Ze werken in de lodge allemaal 6 weken elke dag en daarna hebben ze 2 weken vrij. We gaan dus met z’n allen richting de auto’s. Ik ben er echt een beetje verdrietig van dat we weg moeten. We hebben het hier zo ontzettend fijn gehad met zulke lieve mensen!! We beloven aan al het personeel dat we terug zullen komen. ๐Ÿ˜„ Lijkt me een geweldige plek om onze huwelijksdag te vieren. ๐Ÿ˜
Onderweg naar de auto worden we nog op wat prachtige dieren getrakteerd. Onder andere giraffen (inclusief babygiraf!) en onze eerste koedoe’s (wel gegeten en poep van gespuugd, maar tot nu nog niet gezien ๐Ÿ˜…). Ze kwamen ons allemaal uitzwaaien, echt leuk!
Bij de auto nemen we afscheid van iedereen en begint onze reis naar Madikwe. Toch nog wel een uurtje of 4 rijden. We halen lunch bij de KFC, halen nog wat lekkere Zuid-Afrikaanse snacks voor thuis bij de supermarkt (biltong en rusks) en moeten ook nog even tanken, verder rijden we in één stuk door. De laatste +/- 70 kilometer is allemaal gravelweg, dus we worden lekker door elkaar geschud. Je mag bij dit park met je eigen auto naar binnen en we komen op weg naar de lodge meteen zebra’s, pumba’s, impala’s en olifanten, waarvan één midden op de weg, tegen. Heel cool! We komen uiteindelijk rond 16 uur aan bij de lodge. Ze vertellen ons dat de ranger net weg is voor de gamedrive en we krijgen de vraag of we nog meewillen. Tuurlijk willen we dat! We worden dus met een andere landcruiser naar onze ranger Herman gebracht en kunnen dan overstappen en op pad! We zien meteen weer koedoe’s, veel impala’s, steenbokkies en veel zebra’s. Ook zien we een neushoorn en baby samen een modderbadje nemen, heel schattig. Om onze Lion King collectie compleet te maken, zien we ook een Zazoe (ook wel bekend als een neushoornvogel). Het is overigens heel bijzonder om te zien hoe anders het landschap hier is dan in Welgevonden! Veel vlakker en veel minder rotsachtig.
We zien een prachtige giraf die heel mooi uitkomt in het licht van de ondergaande zon. Ook zien we olifanten, maar die schijnen hier zoveel te zijn, dat we die nog veel zullen gaan zien. Alleen maar gaaf!! Daarna worden we naar een plek geroepen door een andere auto, daar blijken drie gevlekte hyenawelpjes uit hun hol gekropen te zijn. Onze eerste hyena’s en dan meteen welpjes, wat een geluk! Ze zijn nu ook nog heel schattig, zeker als je weet hoe lelijk ze uiteindelijk gaan worden ๐Ÿ˜„. Na de hyena’s drinken we wat en kijken we naar de (weer geweldige) zonsondergang, waarna we terugrijden naar de lodge. Daar krijgen we dan onze kamer te zien, waar onze bagage inmiddels naartoe is gebracht. Het ziet er heel mooi uit! Van het complex zelf kunnen we nog niet veel zien, want het is inmiddels donker. Achter het complex zit een waterpoel waar de dieren kunnen drinken. Vanaf het restaurant, het zwembad en het balkon van onze eigen lodge kijk je zo op de waterpoel. We begrepen van onze medepassagiers dat daar tot nu toe elke dag olifanten hebben gestaan om wat te drinken en af te koelen. Hoe cool is dat!! We zijn heel benieuwd morgen.
Het is hier wel even wennen na Nungubane in Welgevonden. Er zijn veel meer kamers (15 in plaats van 5) en iedereen zit weer aan z’n eigen tafel te dineren, in plaats van één grote tafel met alle gasten. Het is allemaal een stuk minder persoonlijk. Dat is prima, maar gewoon even wennen. ๐Ÿ˜„
Het diner zelf is niet superlekker. We hadden gemsbok besteld, maar die is te ver gebakken en daardoor een beetje taai. Het dessert is daarentegen heerlijk!!
Morgenochtend gaan we weer vroeg op pad, dus nu snel douchen en naar bed. Heel benieuwd wat voor n moois we hier allemaal nog mogen gaan zien. Trusten!

Wat een mooie verhalen schrijven jullie! Nungubane Lodge vergeet je nooit meer, veel plezier op jullie nieuwe plek!

Zwanette Geling 2022-10-02 22:45:32

Prachtige herinneringen maken jullie samen!! Die vergeet je inderdaad nooit meerโ˜บ๏ธ๐Ÿ˜˜

Jellan 2022-10-03 08:11:22

Denk dat jullie moeten bijkomen als jullie terug zijn in Nederland, wat een aktie zeg!! Super tof! Lijkt me echt een genot die brul van Tembe in het echt te horen! Veel plezier nog. Groeten Clyde, Marianne, Rosa en Romy.