Bratislava

Slowakije, Bratislava

Vandaag mogen we Bratislava gaan ontdekken! We ontbijten in ons appartement en lopen dan naar het dichtstbijzijnde citybike punt. Ook in Bratislava hebben ze een soortgelijk systeem als in Wenen: hier betaal je €6 en dan mag je 12 uur lang onbeperkt fietsen. Je kan de fietsen op tientallen docking stations in de stad inleveren en weer ophalen, ideaal dus! Er zit er één op 300 meter van ons appartement en nadat we de fietsen van het slot gehaald hebben, fietsen we richting het oude centrum. Het is zo’n 20 minuutjes fietsen op een rustig tempo, dus prima te doen! We zetten de fietsen in een docking vlak bij Bratislava Castle, ons eerste bezoekpunt van vandaag. We kunnen het kasteel zien liggen vanuit ons appartement, maar dat komt vooral omdat het kasteel op een heuvel ligt, niet omdat ie zo dichtbij is. We moeten dus eerst een aardig stukje klimmen te voet de heuvel op en komen dan op het complex. We kopen kaartjes en gaan het kasteel in. Het kasteel zelf is al heel oud, zelfs de Romeinen hebben hier al gebouwd. Het was natuurlijk tactisch gezien de perfecte plek: op een heuvel, aan de Donau. Over de jaren heen is het steeds veranderd, totdat Maria Theresa (de keizerin waar we in Wenen ook al veel over gehoord hadden), het naar haar wens liet bouwen in Ghotische stijl. Daarna is het echter afgebrand en ergens halverwege de vorige eeuw is het pas echt weer opgebouwd. Dat is wel te zien en dat is jammer, het oogt een beetje nep. Ook de tentoonstellingen binnen vinden we niet zoveel aan. Wat wel leuk is: we kunnen één van de torens van het kasteel beklimmen. Opnieuw een aardige klim, maar het uitzicht over de stad is supermooi! Daarna lopen we het kasteel uit en gaan we richting de oude stad. We schuilen nog even onder een boom omdat het regent, maar de regen trekt gelukkig snel weg. In het oude centrum lopen we een wandeling die in het boekje staat en komen we veel hoogtepunten tegen, de oude poort en toren, de winkelstraat, de kerk, de standbeelden, het stadhuis, etc. We besluiten een taartje te eten bij Konditorei Kormuth. Ik had hier over gelezen en de binnenkant scheen geweldig te zijn, daarom mag je alleen naar binnen als je ook daadwerkelijk iets bestelt. Als we de deur open doen, hangt er dan ook een lijntje, zodat je niet verder kunt lopen. Er komt wel direct iemand naar ons toe en vertelt ons dat je taart + een drankje moet bestellen voor €10. Wij zeggen dat het prima is. We komen langs de vitrine met de verschillende taarten en mogen daar eentje uitkiezen en bestellen vervolgens een theetje erbij. Superleuk om hier even te zitten en zelfs het WC-bezoek is bijzonder! Het stuk taart vult genoeg, dus dit was meteen onze lunch. We vervolgen onze stadswandeling en besluiten voor het laatste stukje weer een fiets te pakken, zodat we naar de blauwe kerk kunnen fietsen. Deze bleek achteraf maar zo’n 300 meter van dit docking station af te liggen, dus het was eigenlijk niet echt nodig.. Maar de blauwe kerk is prachtig, hij is helaas gesloten voor publiek, dus we kunnen hem alleen van buiten bekijken. Op aanraden van onze airbnb host fietsen we daarna een rondje om de donau. Over de brug, langs de rivier, over een andere brug weer terug en weer langs de rivier terug naar het beginpunt. Net als in Wenen speelt het lokale leven zich hier langs de Donau af. Allemaal leuke barretjes, beachvolleybalplekjes, stukken gras waar je lekker kan liggen, het oogt allemaal heel relaxed. Zelf drinken we een biertje/radler op een terras met uitzicht op de rivier, heerlijk! Daarna fietsen we nog even naar het huis van de president, waar we precies de wisseling van de wacht kunnen zien. Niet heel spectsculair, wel geinig. Vervolgens lopen we weer naar de oude stad voor het diner. We hebben gezien dat ze op sommige plekken knoflooksoep in een broodbowl verkopen, die willen we graag proberen. We gaan zitten bij een restaurantje en bestellen deze, maar krijgen dan te horen dat ie uitverkocht is. Ik voel me er een beetje lullig over, maar we besluiten toch om naar een ander restaurant te gaan, we willen ‘m gewoon graag proeven! Bij het volgende restaurant hebben ze ‘m wel en hij is heerlijk! De rest van het eten is ook prima en opnieuw lekker goedkoop. Daarna zoeken we weer een fiets en fietsen we terug naar het appartement. We kijken nog Ajax en pakken vast een beetje onze spullen, morgen gaan we al weer verder. Bratislava is een superleuke stad en is qua drukte een verademing na het eigenlijk veel te drukke Wenen. Het is nog een beetje onontdekt, maar de mensen spreken goed Engels en wij hebben ons er prima vermaakt! Morgen rijden we via Hongarije naar Servië. Oh ja, kleine enkelupdate: m’n nieuwe schoenen lopen zo lekker! Ik heb geen blaren (wat me nog nooit eerder overkomen is bij nieuwe schoenen) en voor m’n gevoel zijn m’n voeten ook minder moe. Skechers zijn echt aanraders dus, als je moeilijke voeten hebt zoals ik! Verder heb ik een stuk minder last van m’n enkel en zijn ze allebei weer bijna normaal. Vandaag voor het laatst koelen met koelelementen en dan hoop ik dat het morgen weer helemaal oké is!

Prachtige stad ook! Zo fijn dat je nieuwe schoenen goed bevallen!!,