Vallnartún - Kirkjubaejarklaustur

IJsland,

Vanmorgen werden we wakker na een onrustige nacht, het stormde enorm en als je huisje in z'n eentje op het platteland staat, raast de wind er nogal hard omheen. Na het ontbijt hebben we de spullen gepakt en besloten om de planning van vandaag en morgen om te ruilen. Het stormde namelijk nog steeds heel hard en alle activiteiten die vandaag gepland stonden, waren op het strand. Daarnaast moesten we een wandeling maken van ongeveer 4 kilometer over het strand en dat was niet te doen met de wind. Daarom begonnen we met een rit van 2,5 uur richting de Svartifoss waterval. Onderweg wel veel regen, maar gelukkig nam de wind af naarmate we verder kwamen. Voor het eerst echt slecht weer hier, eigenlijk hebben we tot nu toe heel erg geluk gehad. Daar aangekomen dachten we een parkeerplek gevonden te hebben waarvandaan het niet zo ver lopen was, maar dat feestje ging niet door. We konden geen pad vinden richting de waterval. Dus toch maar de auto geparkeerd bij het Visitor Center en begonnen aan de wandeling van ongeveer 1,5 uur. Gelukkig was het inmiddels weer droog! Het was een behoorlijke berg om te beklimmen, maar we hebben het weer gered. Opnieuw een geweldige waterval met prachtige bevroren stukken en heel mooi omlijst met zeshoekig versteende lava. Daarna liepen we weer terug naar beneden met het plan te lunchen bij het Visitor Center, maar helaas.. gesloten tijdens de winter. Daarom maar in één keer doorgereden naar onze volgende stop, aangezien we ook geen enkel plaatsje of restaurantje o.i.d. tegen kwamen onderweg. De volgende stop was de Fjadrargljufur Canyon, een kloof uitgesleten door de rivier. We zijn een stukje naar boven gelopen zodat je goed in de kloof kon kijken, maar het begon al snel te regenen en zijn we maar terug gegaan naar de auto. Wel weer heel leuk om te zien en eens wat anders dan een waterval (al vervelen die ook nog lang niet!). We zijn daarna een stukje terug gereden richting Kirkjubaejarklaustur met de bedoeling om te eten, maar het restaurant bleek pas om 17.30 uur open te gaan. Daarom eerst maar richting het huisje, zo'n 20 kilometer verderop, na wat boodschapjes te hebben gehaald. Aangezien we niet geluncht hadden, om 17.15 uur weer terug gereden richting het restaurant om lekker op tijd wat te eten! Het eten was heerlijk, maar ook wel weer duur. We zijn er bijna aan gewend, al die dure prijzen hier. Zal lekker zijn om straks in Nederland weer goedkoop te kunnen eten! :) Terug in het huisje snel in de bikini, we hebben namelijk een hottub op onze veranda!! Heerlijk warm (beetje te zelfs), maar ontzettend van genoten. Dat gaan we zeker vaker doen hier! Helaas regent t nog steeds enorm, dus geen noorderlicht te zien. We zijn hier nog twee nachten dus hopelijk kunnen we een keer het noorderlicht aanschouwen vanuit de hottub, dat zou geweldig zijn! Het is hier in ieder geval donker genoeg, want we zitten wederom in de middle of nowhere. Lekker rustig!

Wel n beetje n pechdagje als ik t zo lees, maar wederom prachtige foto's😊 Wat n ontzettend leuke huisjes hebben jullie steeds, ziet er zo gezellig uit! Ik hoop voor jullie dat t weer gauw beter wordt!