Rabat en Meknes

Marokko, Meknes

Vanmorgen hadden we om 8 uur de wekker gezet, zodat we de auto op tijd konden weghalen. We kregen een heerlijk en uitgebreid ontbijt, met lekker brood, pannenkoeken en cakejes. Uiteraard ontbrak ook de Marokkaanse thee niet, heerlijk. We merken wel dat niet iedereen even goed Engels spreekt en mijn Frans is echt heel ver weg gezakt, hopelijk komt dat in de loop van de vakantie een beetje terug, want dat is toch wel handig (aangezien ons Arabisch ook niet zo goed is.. ๐Ÿ˜‹). Na het ontbijt mochten we de koffers in het hotel laten en hebben we de auto op een parking in de buurt gezet, zodat we Rabat konden verkennen. Eerst een pinautomaat gezocht en geld gepind, zodat we ons in ieder geval kunnen redden op de snelweg en dergelijke ๐Ÿ˜. Daarna begonnen in de Oudaïakasba, een soort wijk die helemaal ommuurd is. De huisjes zijn allemaal blauw met wit en de straatjes zijn smal en bochtig. Hier hebben we wat rondgeslenterd richting een uitzichtpunt en vervolgens nog even in een cafeetje wat thee met baklava gegeten en gedronken. Daarna via de Andalusische tuin terug gelopen en via de boulevard liepen we naar de Hassantoren en het Mausoleum van Mohammed V. De toren was bedoeld als minaret van een moskee en is heel oud, maar toen de opdrachtgever stierf in 1199, lag de bouw stil en hij is nooit afgebouwd. De rest van de moskee is verwoest tijdens een aardbeving, er zijn alleen nog wat pilaren te zien. Tegenover de toren is het Mausoleum; echt prachtig van binnen en van buiten! Ook leuk om de wachters te zien staan. Vanaf het mausoleum zijn we naar de medina gelopen, waar we langs de vele soeks kwamen. Dit zijn van die kleine winkeltjes waar van alles wordt verkocht en het een drukte van belang is. Ook hier een wirwar van straatjes en veel mensen! Hierna zijn we weer richting de boulevard gelopen om te lunchen op een boot, met mooi uitzicht op de kasba en de zee. Vervolgens teruggelopen naar de Riad, koffers gehaald en met de auto nog naar Chellahnecropolis gereden. Hier konden we de ruïnes van een oude Romeinse stad bekijken en opnieuw was er een Mausoleum van een belangrijk historisch persoon. Grappig detail hier: bovenop de minaret van de moskee van dit complex zijn veel ooievaarsnesten. Toen we weer wegreden, zagen we een hele groep ooievaars samen zitten! Vanaf hier konden we onze weg vervolgen naar Meknes, onze volgende bestemming. Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we daar aan en hebben we de auto geparkeerd in de buurt van het hotel. We slapen opnieuw in de medina van de stad, dus daar kan je niet met de auto komen. Gelukkig zijn alle mensen ontzettend vriendelijk hier en wijzen ze je graag de weg! Voor nog geen twee euro mogen we de auto de hele nacht laten staan, perfect. In de Riad werden we ontvangen met heerlijke thee en kregen we daarna onze kamer toegewezen. Het is wederom prachtig, met veel mozaïek, kleuren en details. Precies zoals je je een Marokkaanse kamer voorstelt. Na even relaxen was het alweer 18.30 uur en kregen we trek. We hebben een lekker restaurantje opgezocht in de buurt en nu toch echt heerlijk Marokkaans gegeten. We kregen een Marokkaanse soep vooraf, als hoofdgerecht een tajine van kip met citroen en als nagerecht thee met heerlijke gebakjes. En dat alles voor nog geen elf euro! We zijn nu terug in het hotel en genieten lekker van de avond. Na het drukke weekend thuis en de drukke dag gisteren, zijn we daar ontzettend aan toe. En oh ja, vandaag ook nog 14 kilometer gelopen volgens de telefoon. Morgen gaan we Meknes verkennen!