Marrakesh

Marokko, Marrakesh

Vandaag hebben we Marrakesh verkend! Onze fietstocht begon om 9 uur en het was een half uurtje lopen naar de startlocatie, dus we vertrokken om half negen vanaf de Riad. Alle souks zijn nog dicht en het is heerlijk rustig in de straten. Bij de fietstour is nog een ander Nederlands stel, maar we hebben een private tour, dus krijgen we allebei onze eigen gids. Vervolgens fietsen we wel de hele route achter elkaar aan, maar goed. De fietstocht was leuk! Op de fiets kan je in een korte tijd langs veel plekken en dat maakt het snel en makkelijk. We zijn zowel door de oude stad gefietst met de medina, als door de nieuwe stad, waar de McDonalds, de Zara en de H&M te vinden zijn. We krijgen ondertussen veel uitleg over de cultuur en het land en maken een aantal stops bij wat hoogtepunten. De tocht wordt afgesloten met een kopje thee en daarna gaan we lunchen bij Café Clock op het dakterras. Vervolgens lopen we zelf nog langs wat monumenten in Marrakesh, waaronder het El-Badipaleis. Hier gaan we naar binnen en bekijken we de overblijfselen van dit oude paleis. Ook gaan we nog naar de Saudische graven, twee mausoleums (mausolea?) die prachtig versierd zijn van binnen. Daarna nemen we de taxi terug naar de Riad. We zijn moe van de vele indrukken en bij mij is de lunch ook niet helemaal lekker gevallen, dus we besluiten even wat tijd voor onszelf te nemen. Rond 19 uur vertrekken we weer om te eten. Ik wilde graag henna laten zetten, maar wel op een leuke en veilige manier en geen zwarte henna. Je kan hier namelijk overal op het grote plein bij een vrouwtje henna krijgen, maar dat wilde ik niet. Van te voren had ik dus opgezocht en het Henna Art Café gevonden, waar we konden eten en ik 100% biologische henna kan krijgen. Onderweg daar naartoe lopen we over het Jemaa-el-Fna plein, wat een indrukken geeft dat. Toen we er vanmorgen overheen fietsten, was het plein zo goed als leeg. Nu staat het barstensvol eetkraampjes en je wordt nog net niet aan je armen mee naar binnengesleurd. Ook zitten er inderdaad allemaal hennavrouwtjes, waarzegsters, slangenbezweerders, mannen met aapjes (zielig!) en heel veel mensen met allerlei speelgoed of andere spullen die ze proberen te verkopen. We lopen overal snel voorbij en vinden gelukkig snel het henna café. Daar krijg ik een boekje met allemaal voorbeeldplaatjes en prijzen, zodat ik tijdens het eten vast een plaatje uit kan zoeken. Het eten was lekker, we hadden allebei kalkoengehaktballetjes met couscous. Daarna werd mijn tatoeage gezet door een lieve mevrouw. De henna moet daarna 15 minuten drogen voor een ventilator en wordt daarna ingesmeerd met een pasta van suiker en citroensap, zodat het goed blijft zitten. Voor vannacht heb ik een pantykous meegekregen, die eromheen kan. Morgenochtend moet ik de pasta er dan vanaf krabben en blijft er als het goed is een oranje plaatje achter. Ik ben benieuwd!

Ziet er goed uit. Hoe lang blijft de tatoeage zitten?

Sjoukje 2018-09-30 22:59:33

1-2 weken!

johan-en-emma.op.avontuur 2018-09-30 23:50:41

Hij is heel mooi Em, de tatoeage!!

Jellan 2018-10-01 08:00:00

Ik schrok meteen toen je henna zei hahaha, maar dat is dus helemaal goed gegaan:) Ziet er leuk uit!