Wenen, dag 1

Oostenrijk,

Vandaag onze eerste echte dag in Wenen. We worden redelijk op tijd wakker en halen verse broodjes en wat broodbeleg bij de Billa, een supermarktje hier vlakbij. Na het ontbijt wassen we even snel af en lopen we richting de U-bahn, waar we de metro richting het centrum pakken. Onze eerste bestemming is de Hofburg, want we hebben kaartjes geboekt voor een show in de Spaanse Rijschool, die daar ook zit. De Hofburg zelf is het voormalige vertrek van de keizers van Habsburg. We komen daar rond half tien aan, maar de show begint pas om 11 uur, dus we hebben nog even tijd. We bekijken bij de Hofburg de Heldenplatz, de Volksgarten en willen de bibliotheek graag van binnen bekijken, maar die blijken zomersluiting te hebben. We doen dus maar rustig aan en lopen rond half elf richting de rijschool. We gaan de show ‘Piber meets Vienna’ zien. Normaal worden hier shows gegeven met jarenlange getrainde Lipizzanerhengsten, die imposante bewegingen uitvoeren. De hengsten zijn echter ook met zomervakantie, dus vandaar dat deze alternatieve show nu laten zien wordt. In deze show laten ze merries zien, zowel onder het zadel als aangespannen en ook een aantal veulens. Grappig feitje is dat alle Lipizzaners wit zijn (99 van de 100), maar de veulens worden allemaal zwart, bruin of grijs geboren. Het fokken van de paarden gebeurt allemaal in Piber, een stad in Oostenrijk zo’n 2,5 uur hiervandaan, vandaar de naam van de show. Ik ben uiteraard helemaal enthousiast geworden van de paarden en wil eigenlijk ook nog wel graag een rondleiding over het complex. We lunchen even snel in het café bij de rijschool en vragen dan of er nog plek is bij de rondleidingen van die dag. Om 13 uur blijkt die er te zijn, dus daar sluiten we bij graag bij aan! De rondleiding is leuk, er wordt veel verteld over de geschiedenis van de paarden, de rijschool en ook over de ruiters. De opleiding tot ruiter duurt 10-14 jaar en is een fulltime baan, niet zomaar een baantje dus. Ook het fokken van de paarden in Piber is een heel verhaal op zich. Superleuk om te horen en te zien allemaal! Na de rondleiding gaan we naar het Sissi museum, wat tegenover de rijschool ligt. We blijken ook kaartjes te hebben voor het zilvermuseum dat er aan vast zit, maar dat vinden we niet zoveel aan en daar zijn we dus snel doorheen. Het Sissi museum over keizerin Elisabeth is wel heel leuk. Haar hele levensverhaal wordt doormiddel van een audiotour verteld en verschillende stukken worden laten zien, waaronder jurken en juwelen. Het blijkt dat de Sissi films niet echt waarheidsgetrouw zijn en een veel te idealistisch beeld schetsen van de ietwat merkwaardige keizerin. We komen tijdens de rondleiding ook door de privévertrekken van de keizerin en haar man Frans Josef, die nog zo ingericht zijn als toen. Na de rondleiding spettert het een beetje buiten en naarmate het harder begint te regenen, besluiten we een restaurantje binnen te gaan om onze volgende Weense specialiteit te proeven: Sachertorte. Vooral heel veel chocola, dus uiteraard heerlijk!! We waren van plan om daarna naar de Stephansdom te gaan, maar al bladerend door het boekje komen we erachter dat we ook nog naar de Naschmarkt willen en die is morgen gesloten. We lopen daar dus heen en struinen een tijd lang over de markt. Vooral heel veel restaurantjes, maar ook veel winkeltjes met kruiden en specerijen, kleding, souvenirtjes, et cetera. Aan het einde van de markt gekomen, besluiten we nog even naar de Burggarten te lopen bij de Hofburg. We hadden bij de rijschool gehoord dat de veulens daar om 17 uur het park in gaan om lekker te grazen en het is tien voor vijf, dus dat moeten we redden! We zijn er om 17 uur en zien inderdaad een afgezet stukje in het park met allemaal mensen er omheen. Maar om 17.15 uur nog geen paard te zien en in de verte horen we onweer aankomen. Waarschijnlijk dus te slecht weer voor de paarden, dus we lopen maar weer verder. Ik heb het inmiddels best koud en ben vergeten een vest mee te nemen uit het appartement. Gelukkig is er een H&M in de buurt en ben ik nu de eigenaar van een heerlijk nieuw vest 😄. We hadden om 18 uur gereserveerd bij het restaurant met de op één na beste Wiener Schnitzel (de beste zat een maand geleden, toen we gingen reserveren, al vol). Het is pas half zes, maar het begint weer te regenen en gelukkig kunnen we al terecht. De schnitzel is inderdaad voortreffelijk, een echte aanrader! Na het eten besluiten we terug te gaan naar het appartement, we zijn het behoorlijk zat. We hebben tussen de 9 en de 13 kilometer gelopen vandaag (onze telefoons zijn het niet helemaal eens), en hebben behoorlijk moeie voeten. Johan haalt vast wat crackers voor het ontbijt morgen, want onze Billa is dicht op zondag. We kijken nog een stukje Ajax (prutsers) en chillen nog wat. Straks lekker douchen en slapen, morgen dag 2 in deze stad!

Ziet er weer prachtig uit allemaal. En wat eten aangaat ziet Johan goed 👍🏼👍🏼geniet ervan

Aartje 2019-08-03 21:41:40

Zie wel, je kunt beter Feyenoord fan worden!!! Margriet

Margriet 2019-08-03 22:50:31

Prachtige foto’s!! Leuk hoor, lijkt me n geweldige stad😊😘