Dry Tortugas

Verenigde Staten, Key West

Vanochtend ging de wekker om 6 uur en om 6.30 uur zaten we in de auto. Die parkeren we vlakbij de haven en daar kunnen we inchecken. Rond 7.30 uur kunnen we de boot op en om 8 uur vertrekt de boot. Het is een tocht van 70 mijl, die ongeveer 2,5 uur duurt en het is geen rustig tochtje. Het waait net als gisteren erg hard en we worden van tevoren gewaarschuwd voor zeeziekte, maar we denken dat het wel mee zal vallen. Het eerste uur ging het ook nog wel, maar toen kwamen de echt hoge golven. We stuiterden lekker op het water en na een tijdje lag praktisch de hele boot voor pampus. Ook Johan moest er aan geloven. Gelukkig had de bemanning meer dan genoeg kotszakjes mee en sommigen hadden die daadwerkelijk de hele reis nodig. We zijn dan ook blij als we om 10.30 uur aankomen op het eiland. Op het eiland staat een groot fort, Fort Jefferson, gebouwd om Amerika te verdedigen en later gebruikt als gevangenis. We krijgen om 11 uur een rondleiding over het fort van onze gids. De Dry Tortugas is een Nationaal Park, waarvan het grootste gedeelte onder water ligt. Het gaat om de koraalriffen de zeedieren, die beschermd worden door de National Park status, net als het fort. Dit eiland hoort daarbij en is alleen te bereiken met de boot die wij hebben genomen, of per watervliegtuig of een klein bootje. Het eiland is niet veel groter dan het fort zelf en dus ook niet zo druk, dat maakt het wel heel leuk! We krijgen tijdens de tour een lange uitleg over het fort, waarom en hoe het gebouwd is en waarvoor het heeft gediend door de tijd heen. Daarna mogen we lunchen op de boot (nadat we ook al ontbijt op de boot hadden gehad) en daarna is het snorkeltijd! Helaas waren we al gewaarschuwd dat het zicht slecht zou zijn door de harde wind. Daardoor zijn er hoge golven en stuift al het zand van de bodem het water in, waardoor het troebel wordt. De zeedieren, waaronder de zeeschildpadden, laten zich dan ook niet zo snel zien. We proberen het toch even, maar zien inderdaad bar weinig en wat we zien, is niet mooi. Dus maar even opdrogen op het strand en dan is het ook al snel weer tijd om te gaan. Om 15 uur gaat de boot weer terug. De kapitein had beloofd dat de terugreis minder heftig zou zijn, maar weer trok het gros van de mensen lijkbleek weg en zijn er veel zakjes doorheen gegaan. Gelukkig bleven wij dit keer allemaal redelijk oke, al voelt het niet echt lekker. Volgens de kapitein was het gisteren nog vele malen erger, dus we zijn blij dat we dat in ieder geval niet hebben meegemaakt! Terug aan wal, rond 17.30 uur, lopen we vanaf de auto naar het huis van Ernest Hemingway. Onderweg kopen we nog reuze cookies voor morgen!! Mmmm, ze zagen er echt te lekker uit. Hemingway heeft hier een aantal boeken geschreven en zijn huis kun je nu bezichtigen. Het huis zelf is al dicht, maar we kunnen wel een glimp opvangen van de katten die door de tuin lopen. Hemingway had een kat met 6 tenen en die hebben zich voortgeplant, dus nog steeds loopt het daar vol met deze katten. Was lastig op de foto zetten door een dicht hek, maar we hebben het geprobeerd! Daarna hebben we wat gegeten in de buurt van het huis en zijn we teruggereden naar ons appartement. Morgen rijden we naar de Everglades en dan terug naar Miami, want overmorgen vliegen we naar Havana!

Mooi om te zien daar bij het fort, alleen die boottocht.........GETSIEDERRIE!!!!! En dan wetende dat je ook weer 2.5 uur terug moet 🤢🤮😠

Sjoukje 2020-02-24 04:23:24

Weer een stukje hoor, prachtige foto's.