Meknes - Volubilis - Fez

Marokko, Fez

Vandaag opnieuw een drukke dag en weer 14 kilometer gelopen 😄. We hadden de wekker weer op 8 uur staan en begonnen met een lekker ontbijtje. De koffer mochten we in de Riad laten en daarna gingen we de stad in. We begonnen bij de Bab Mansour el-Aleuj, een poort in de stadsmuur, de mooiste van Marokko. Daarna een lekker theetje gedronken op het plein daarvoor. Toen zijn we richting de Christelijke gevangenis gelopen, waar vroeger christenen gevangen werden gezet. Een enorm grote ruimte onder de grond, waarvan je boven de grond alleen een paar luchtgaten ziet. Daarna wilden we naar het mausoleum, maar volgens een vriendelijke Marokkaan die ons de weg wilde wijzen, zat deze dicht i.v.m. restauratie. Daarom maar terug de medina in, richting de Medersa Bou Iania. Een koranschool met prachtige versieringen, kleine studentencellen en op het dak een mooi uitzicht over de medina. Daarna verder door de medina geslenterd, maar de meeste souks zaten nog dicht, dus niks gekocht. Daarna een kleine taxi gepakt, die ons voor 70 cent naar de Dar el-Ma bracht, een enorm gebouw dat vroeger gebruikt werd voor de opslag van graan en water. Voor 5 euro was er een mannetje die ons een rondleiding wilde geven. Waarschijnlijk niet helemaal legaal, maar z’n Engels was prima en hij kon goed vertellen! Achter dit gebouw ligt een groot bassin, waar water opgevangen wordt als voorraad. Daarna de taxi weer terug genomen richting het centrum, langs wat souks gewandeld en toen de koffers opgehaald in het hotel. Met de auto toen naar Haras de Meknes gereden. Een paardenstoeterij, waar we volgens het boekje de trainingen van de paarden konden bekijken. Niemand sprak daar echter Engels; het was er wel druk, maar na een half uurtje wachten, gebeurde er nog steeds niks. We zagen wel wat paarden staan, maar we zijn toch maar verder gaan rijden. We besloten om niet rechtstreeks naar Fez te gaan, maar via Volubilis te rijden. Onderweg werden we aangehouden door de politie. Hij wilde graag de papieren van de auto en rijbewijs zien. Best wel spannend vond ik. Gelukkig was alles goed en konden we verder rijden.
Volubilis is een 44 ha groot terrein met allemaal ruïnes en resten van de antieke stad Volubilis, onder andere uit de Romeinse tijd. Er is hier veel bewaard gebleven, het was prachtig om te zien! Wel bloedheet, gelukkig konden we bij de uitgang koud water kopen 😊. Daarna zijn we verder gereden richting Fez, waar we rond 18 uur aankwamen. We vonden een parking in de buurt van het hotel en meteen komt er een mannetje aan die ‘gratis’ je koffers met een karretje naar het hotel brengt. Ideaal! Hoeven wij niet te zoeken én niet te sjouwen. Uiteraard geven we hem wel een kleine fooi 😊. De auto mag voor 6 euro 2 nachten blijven staan en dan wordt ie nog bewaakt ook. Het hotel is superklein, maar wel weer heel mooi en echt Marokkaans. De eigenaar is ook heel vriendelijk. We settelen even en horen dat de eigenaar Barcelona - PSV voor de champions league aan het kijken is. We krijgen thee aangeboden en hij vraagt of we mee willen kijken, superleuk! Hopelijk zet hij morgen ook Ajax aan. 😁 Na de 3-0 voor Barca besluiten we te gaan eten. Via Tripadvisor een lekker restaurantje in de buurt gevonden en heerlijk gegeten. Vooraf zelfgemaakte nacho’s en daarna Johan weer een tajine, deze keer met gehaktballetjes gemaakt van sardientjes. Ik had een pastilla, een zoet/zout taartje met kip in bladerdeeg en kaneel met poedersuiker bovenop. Daarna teruggelopen naar het hotel, lekker douchen, chillen en slapen. Morgenochtend hebben we een tour met gids door Fez en ‘s avonds een kookworkshop. Lekker!

Gelukkig gaat het allemaal een stuk beter dan dag één 😉 Mooie foto’s weer 👍🏼

Riko 2018-09-18 23:11:54

Mooi om te zien/horen dat iedereen zo vriendelijk is. Veel thee gedronken. Maar biertje heb ik nog niet gehoord 🤔. Veel plezier. Groet ons

Eric 2018-09-18 23:19:03

Leuke reisverslagen en mooie foto's! Fijne vakantie verder!!

corry 2018-09-18 23:22:05

Weer ‘n mooie dag gehad! Gave foto’s! Liefs😘

Jellan 2018-09-19 06:57:28

Respect voor al die activiteit van jullie na afgelopen weekend 😉 leuk om te lezen en te zien, komt allemaal erg bekend voor! Verstandig ook dat jullie die taxi hadden gepakt. Ik dacht toen, dat is wel de lopen.. Viel wat tegen. Veel plezier bij de leerlooierij vandaag! Neus dichthouden 😁