Podčetrtek - Ribno

Slovenië, Bled

We genieten vandaag voor de laatste keer van ons heerlijke ontbijtmandje en smeren hiervan ook onze lunch. Daarna pakken we al onze spullen en checken rond 10 uur uit. We hebben ontzettend genoten van deze camping! We rijden richting onze volgende glamping, bij het meer van Bled. Onderweg stoppen we in Radovljica, waar een bijenmuseum is. Het houden van bijen is in Slovenië een oude traditie en een steeds belangrijkere traditie, gezien de leefomstandigheden van de bijen tegenwoordig en hier is dus een museum over gemaakt. Als je hier door het land rijdt, zie je ook op veel plekken bijenkasten staan en wordt overal honing verkocht. Dat was in de meeste andere landen die we bezocht hebben trouwens ook al zo. Superleuk museum, met een echte bijenkast die we in werking kunnen bekijken en we leren veel over bijen, honing, was en propolis. Bijen doen dus een heel dansje om andere bijen te laten weten waar de goede nectar te vinden is, de duur en de richting van het dansje geven aan hoe ver weg de bloemen zijn en welke kant op. Fascinerend vind ik het! Daarna rijden we door naar Ribno. We kunnen nog niet inchecken, dus doen eerst een drankje op het terras. Ook dit is weer een hotel gecombineerd met glamping en volledig zero waste en duurzaam. Ik las vandaag dat Slovenië sowieso voorop loopt in duurzaamheid en dat merken we dus ook. Daarna mogen we inchecken in onze boomhut met eigen hot tub. We hebben een privé badkamer een stukje verderop. Helaas dus geen koelkast, maar we redden het vast wel! We relaxen in de hot tub en gaan ‘s avonds eten bij Restaurant Sova. Sova is Sloveens voor uil, dus jullie snappen wel dat ik daar moest eten. Johan had pasta, ik een Carpaccio salade en als toetje een heerlijke chocobomb gedeeld. En dat alles terwijl we prachtig uitzicht hadden op het meer van Bled! Morgen gaan we dit meer verder ontdekken. ‘s Avonds gaan we uiteraard weer in de hot tub en kijken we weer Ajax. Ze moeten veel voetballen deze weken. Voor morgen is regen voorspeld, hopelijk valt het mee en kunnen we rustig de omgeving ontdekken!