Hanoi - Hue

Vietnam, Thành phố Huế

De nacht in de trein was inderdaad niet zo best. We waren blij dat het licht werd en dat we er bijna waren. Voor 90000 dong (nog geen 4 euro) hadden we een ontbijtje voor ons tweeën besteld. Een langwerpig brood met omelet, tomaat, komkommer en sla en een kop thee. Dat smaakte prima. Rond 9.30 uur kwamen we aan op het station en konden we (eindelijk) de trein uit. Daar stonden onze nieuwe gids (Bay), de chauffeur en een flinke bui op ons te wachten. Wat een verademing deze gids! Een klein, wat ouder mannetje die duidelijk beter Engels spreekt en die we goed kunnen volgen. We worden meteen naar het hotel gebracht voor een ontbijt, dat wisten we niet helemaal, maar prima. Het was een mega ontbijt, de bordjes bleven maar komen en we konden het dan ook bij lange na niet op. Daarna konden we de kamer ook al in, nog zo’n verademing! Mega groot, met zelfs een complete zithoek en een extra bed. De koffers werden gebracht en daarna zochten we onze gids weer op. Het komt nog steeds met bakken uit de hemel, maar gelukkig liggen er twee paraplu’s in de auto. We beginnen de dag bij de tombe van keizer Tu Duc. Een enorm complex van een aantal hectare, waar hij zelf ook een tijd gewoond heeft voor hij er werd begraven. Deze gids vertelt zoveel meer dan de voorgaande dagen bij Thành en dat is ongelooflijk fijn. Juist deze extra verhalen bij de bezienswaardigheden zijn de meerwaarde van een gids, dat ervaren we nu des te meer! Zo vertelt hij over de verschillende keizers van Hue, wat ook de voormalig keizerlijke hoofdstad van Vietnam is. En hij vertelt over Tu Duc en zijn leven op het complex. Echt gaaf om te zien. Daarna rijden we door naar de citadel. Een muur van 10 kilometer lang omringt de citadel. Binnen deze muren bevindt zich nog een wand, die de Verboden Stad omringt, waar de keizer en z’n complete gevolg woonden. Veel in Hue is verwoest tijdens de oorlog, zo ook hier. Ze zijn dan ook nog druk bezig met restaureren hier en daar. Na de Verboden Stad ook bezichtigd te hebben, gingen we naar de lokale markt. Weer geweldig om te zien hoe vol en druk het daar is en ook hoe er overal emmertjes staan om de vele regen op te vangen. Daarna gingen we ergens naar binnen zodat de gids even kon lunchen, wij zaten zelf nog helemaal vol van het grote ontbijt. Na de lunch reden we door naar een pagode, 7 verdiepingen hoog, want dat is een heilig getal in het boeddhisme. Vanaf de pagode liepen we naar de oever van de Parfum Rivier, die dwars door de stad loopt. Daar stapten we aan boord van een boot voor een tocht over deze rivier. Op de boot hebben we een leuk houten beeldje gekocht voor thuis 😊. Aan de andere kant van de rivier, na de boottocht, stond de chauffeur weer te wachten en werden we naar het hotel gebracht. Inmiddels was het 14.30 uur en konden we douchen!!! Wat heerlijk, zo’n schone, warme douche. Ook WiFi is toch wel weer fijn, we zijn toch wel gehecht aan onze westerse luxe 😅 (Het thuisfront vindt het ook fijn trouwens, als wij weer WiFi hebben). Tegen etenstijd besloten we bij Spice Việt te eten, een restaurant met goede beoordelingen op Tripadvisor. Inderdaad een erg lekker restaurant, waar ik eindelijk pho heb geproefd, lokale soep met noodles en kip in dit geval. Lekker!! Terug naar het hotel regende het ongelooflijk hard, maar buienradar werkt hier niet, dus we zijn maar gewoon gaan lopen. Drijfnat aangekomen in het hotel, dus: nog een keer douchen! Helemaal niet vervelend. Morgenochtend vertrekken we om 8 uur naar Hoi An, wat ook een prachtige stad schijnt te zijn. We zijn weer benieuwd!

Klinkt echt als een bijzondere reis deze vakantie. Lekker verder genieten...

Sjoukje 2017-10-02 15:54:22

ziet er mooi uit allemaal . erg indrukwekkend . succes met jullie tweede deel .

Eric 2017-10-02 16:23:42

Hué lijkt wel op Schotland; toen wij daar waren, regende het ook al. Jammer dat jullie de nachttrein hadden; wij hadden de dagtrein en dan maak je nog eens wat mee, zoals een marktvrouwtje dwars door het raam naar binnen kwam om haar spullen te verkopen.

Jan & Hetty 2017-10-02 18:12:18

Jammer van de regen, maar dat mocht de pret niet drukken geloof ik😀 Het eten ziet er inderdaad goed uit zeg🤗 Heel fijn dat jullie weer WiFi hebben inderdaad, veel plezier verder😘