Las Terrazas

Cuba, Candito

Ola!! Vandaag gaan we Las Terrazas verkennen! We starten met een heerlijk uitgebreid ontbijt bij de casa. Tot nu toe krijgen we bij elke casa elke ochtend vers fruit, vers geperst fruitsap, een eitje, brood en nog veel meer. Heerlijk! Daarna stappen we in de auto op weg naar Las Terrazas. We willen daar graag een hike doen naar een uitzichtpunt, serafina. Op de plek die we gemarkeerd hadden in onze kaartenapp was niks te vinden, maar een stukje verderop stonden een aantal bussen geparkeerd bij een kantoortje. Daar geprobeerd en dat was bingo! Eigenlijk hadden we van tevoren moeten reserveren, maar ze kon nog wel iets regelen. Voor 19 CUC p.p. konden we 2,5 uur met een gids mee door het gebied in en we konden over 20 minuten starten. Helemaal prima! Na 10 minuten was de gids er al en konden we beginnen aan onze wandeling, die nog privé bleek te zijn ook. We hebben een heel stuk door de jungle gelopen, waarbij de gids ons wees op allerlei planten en dieren die daar te vinden zijn, in een mix van Engels, Spaans en Nederlands. Soms een beetje moeilijk te volgen, maar wel leuk. Onderweg hebben we nog twee keer een Cubaanse vogel gezien en deze keer staat ie iets beter op de foto! Ook zien we kolibries, een aasgier, een bijennest, wilde orchideeën, bamboe, vanille, mango, lianen, allerlei medicinale planten en zelfs de overblijfselen van een huis van 200 jaar oud. We begrepen van de gids dat er in de koloniale tijd allemaal koffie geplant is in dit gebied, voor de export naar Europa. Koffiebomen bleken hier echter niet optimaal te groeien, doordat de grond te zuur was. Daardoor werd het gebied helemaal kaal en is er tijdens de revolutie besloten om het weer helemaal aan te planten en nu is er een rijkdom aan flora en fauna te vinden. Ook grappig: een hond die we aan het begin tegen kwamen, is letterlijk de hele wandeling met ons meegelopen. Aan het eind viel hij uitgeput neer in de schaduw van een boom, superlief! We denken dat hij bij het kantoortje/restaurantje van het startpunt hoorde. Hij zag er gezond uit en zwerfhond zonder eten had deze hele tocht niet volgehouden. Hij was ook heel lief, maar onze gids was niet blij met ‘m, omdat ie telkens alle vogels wegjoeg doordat ie teveel lawaai maakte op de bladeren. Na een tijd lopen komen we bij een uitzichtpunt waar we een prachtig uitzicht hebben over Las Terrazas. Daarna, na precies 2,5 uur, zijn we weer op de startplek. We rijden vanuit daar naar een boerderijtje, aangeraden en vast gereserveerd door onze gids, om te lunchen. We kunnen voor een vast bedrag onbeperkt lunchen, wat heerlijk is. Vooral de ropa vieja (letterlijk: oude kleding) is erg geliefd bij Martijn, wat eigenlijk een soort pulled beef is. Na de lunch rijden we nog even door het dorpje Las Terrazas en daarna via de snelweg terug naar Soroa. Onderweg kunnen we nog even tanken en onze band wederom laten oppompen, omdat ie toch weer een beetje zacht is geworden. Bij het tankstation is er een meneer die naar onze auto komt lopen. We zijn bang dat hij om geld komt bedelen, maar hij blijkt lege flesjes te willen. Dat is uiteraard geen probleem! Hij is zo megagelukkig met elk flesje en we hebben best veel waterflesjes voor hem. Fijn dat we iemand met zoiets kleins blij kunnen maken, wat we anders toch hadden weggegooid. Vanuit het tankstation rijden we nog even naar het WiFi punt (om onder andere het verslag van gisteren te uploaden) en daarna rijden we terug naar de casa, waar we dan rond 15 uur zijn. Lezen, netflixen, slapen, spelletjes, douchen en puzzelen is wat we ongeveer doen. We kijken op Netflix ‘Cuba and the Cameraman’ en ‘Cuba Libre’. Een documentaire en documentaireserie over de geschiedenis van Cuba. Leert ons veel over het land en de geschiedenis, wat alles wat beter in perspectief zet. Erg leuk! ‘s Avonds eten we weer bij de casa. Morgen hebben we een lange rit voor de boeg richting Cienfuegos, dus we kunnen onze rust goed gebruiken! Helaas is Martijn nu niet lekker, met mij gaat t inmiddels weer wat beter. Hopelijk knapt Martijn ook snel op en kunnen we helemaal fit weer verder!