Havana - Viñales

Cuba, Viñales

Vanochtend ons laatste ontbijtje in Havana. Na het ontbijt pakken we rustig de koffers in, pakken nog wat WiFi mee en pinnen geld. Het is de vraag of we de komende dagen nog pinautomaten tegen komen en als ze er zijn, of we er dan kunnen pinnen. We pinnen dus wat extra, zodat we in ieder geval kunnen eten komende dagen. Daarna gaat Martijn nog even naar de kapper en dan vertrekken we rond 11.30 uur met de auto. De koffers passen er prima in, gelukkig! We kopen nog snel wat water en een cakeje voor onderweg en dan kunnen we echt gaan. Eerst een stuk door de oude en kleine straatjes van Havana Vieja, daarna komen we al snel op de ‘snelweg’. Tussen aanhalingstekens, want op de snelweg mag je ook lopend, met je paard en wagen of op je scooter. Echt harder dan 80 km/h kan je ook niet, want ook hier is het wegdek vrij slecht. Er staan ook ontzettend veel lifters aan de kant, zelfs een paar met een politieoutfit aan die je dan tegenhouden. Gelukkig trappen we er niet in en nemen we niemand mee. Onderweg zien we wat meer van het platteland van Cuba, met bananenplantages, suikerrietplantages, veel boerderijdieren en zelf een bosbrand. Na iets meer dan 2 uur komt de afslag naar Viñales en daarna slingeren we nog 3 kwartier over een landweggetje met echt veel gaten. We komen veel tabaksplantages tegen en schuren waarin het tabak wordt gedroogd. Daar staat dit gebied bekend om en daarom trekt het zo veel toeristen. Viñales zelf is niet zo groot, maar er zijn ontzettend veel casa particulares en restaurants, volledig ingericht op toerisme dus. We rijden richting onze casa en moeten over een heeeel smal bruggetje. We denken dat t niet gaat passen met onze lompe bak, maar een vriendelijke Cubaan loodst ons erover. De casa is superleuk! We hebben twee kamers, eentje met 3 tweepersoonsbedden en eentje met één heel groot tweepersoonsbed. Allebei weer een eigen badkamer en bovenop het huisje een soort terras, waar we ook kunnen ontbijten. Achter onze kamers is het huis van de eigenaars, een echte casa dus! We parkeren onze auto twee huisjes verderop, bij een mevrouw die een heel schattig varkentje heeft rondlopen. Nadat we de koffers binnen hebben gezet, lopen we naar het dorpje om even wat te eten. Het is inmiddels 15.30 uur en we hebben niet echt geluncht, dus we hebben wel trek. We gaan zitten bij een tentje en bestellen wat te eten. Daarna lopen we nog even over een souvenir marktje en dan terug naar de casa. Daar doen we een spelletje en lezen we wat om daarna weer terug te lopen naar het dorp voor het diner. We eten bij el Olivo en gaan dan weer terug. We zijn allemaal best moe, dus we doen het ‘s avonds rustig aan. Morgenochtend krijgen we een tour over de tabaksvelden en ‘s middags gaan we de omgeving even verkennen!