Hue - Hoi An

Vietnam, Thành phố Hội An

Zo! Vandaag was een lange, intensieve, maar geweldige dag. We kregen wederom een heerlijk ontbijt, waar een ober ons vriendelijk doch dringend verzocht om een review te schrijven op tripadvisor. Hij pakte zo de telefoon uit je handen, navigeerde naar de app en liet alles even zien. Het was dan ook het mooiste hotel tot nu toe, dus geen probleem. Als dank kregen we bij het uitchecken een cadeautje, een portemonnee met Hue erop geborduurd, hartstikke leuk! Om 8 uur vertrokken we om de dag te starten in een winkeltje, waar de lokale mensen wierook en traditionele punthoeden maken. Dit stond voor gisteren op het programma, maar hadden we niet gedaan. Dus we hebben het even gevraagd en toen konden we het vandaag nog doen, gelukkig! Was heel leuk om te zien. Uiteraard ook wat wierook gekocht en ik wilde ook al een tijd zo’n punthoeden, dus die hebben we ook gekocht! Een mooie waar een geborduurde roze (uiteraard) bloem op staat en ook ‘Hue’. Superblij! 😃 Daarna vervolgden we onze weg richting Da Nang, onderweg nog een mooie foto/thee stop. Normaal heb je daar prachtig uitzicht, vertelde Bay, maar het regende hartstikke en het was dus ook hartstikke mistig. De mooie bergen aan de horizon waren dus meer een grijze waas. Aangekomen in Da Nang, via de prachtige Hai Van-pas over de berg, bezochten we het museum van Cham-beeldhouwkunst. Champa is het oude koninkrijk wat in centraal Vietnam lag en in dit museum waren prachtige beelden te zien, vooral aan het Hindoeïsme gerelateerd. Daarna maakten we nog even een korte stop bij China Beach voor een wandeling om vervolgens door te rijden naar de Marmerbergen. We werden eerst afgezet in een shop met geweldige marmeren beelden, maar was allemaal veel te duur. Ze halen het marmer dus van de berg en zijn dan maanden bezig om er een beeld uit te hakken, wat dat betreft is de hoge prijs dus niet zo gek. Vervolgens gingen we de berg op, waar zich verschillende Boedhha beelden in allerlei grotten bevonden. Bay vertelde ook dat dit een ideale schuilplaats was in de oorlog. Terug in de auto vervolgden we onze reis naar Hoi An, daar aangekomen begonnen we met een lunch in het oude centrum. De sfeer van deze stad voelt meteen geweldig! In het oude centrum mogen geen voertuigen komen en het zit boordevol winkeltjes, restaurants en tempels. Samen met de gids zijn we door dit oude centrum gelopen en hebben we verschillende bezienswaardigheden bezocht, onder andere een Chinese gemeenschapshal, een ouderwets huis, een museumpje over oude beroepen, de lokale markt en de Japanse brug. Tot slot gingen we zelf lampionnen maken, die door het hele oude centrum hangen en de straten opfleuren. We gingen vervolgens nog met de auto naar een kleermaker, een vriend van Bay. Hoi An staat bekend om de vele kleermakers en volgens Bay was deze kleermaker beter en goedkoper dan in het oude centrum (dat moeten we dan maar geloven..) Ze kunnen alles voor je maken en je mag dus zelf stoffen, kleuren, vormen etc. uitkiezen. Johan heeft een colbert besteld en ik een jumpsuit, alle maten zijn opgemeten en morgen is het klaar en kunnen we het ophalen. We zijn erg benieuwd! Na een beetje afdingen hebben we voor ons gevoel een redelijke prijs gekregen, al betaal je waarschijnlijk alsnog veel te veel... Na de kleermaker werden we afgezet bij het hotel en kwamen we er tot ons grote verdriet achter dat dit de laatste dag was met Bay.. 😢 We hebben nu nog twee vrije dagen in Hoi An, die we wel gevuld hebben met excursies, maar hij gaat blijkbaar niet mee. Erg jammer, want het was een hele fijne gids! Dus afscheid genomen en maar weer afwachten wie er morgen op ons wacht. Ingecheckt bij het hotel en een prima kamer gekregen. Koffers neergezet en wandelschoenen gewisseld voor slippers. Bij het hotel kunnen we gratis fietsen lenen, dus op de fiets weer naar het oude centrum om te shoppen en te eten. Er blijkt ook een festival te zijn, maar we zijn op van de lange dag en gaan na het eten (en een Italiaans ijsje onderweg) toch naar het hotel. Daar leveren we nog de was in aan de overkant van de straat voor maar 1 dollar per kilo, inmiddels hebben we toch al 12 kilo was verzameld en beginnen de kleren op te raken. Met de hitte hier is elke dag een schone outfit zeker noodzakelijk, soms zelfs twee keer per dag! De mevrouw van de was was erg aardig en bleef maar praten. Van haar begrepen we dat het festival in de stad morgen ook nog is, gelukkig! Dan gaan we zeker kijken. Morgen overdag hebben we een excursie geboekt naar My Son, een enorm complex uit het oude Champa rijk. We zijn weer nieuwsgierig!!

Supergaaf allemaal, wel n druk programma zeg! Maar wat zien en doen jullie véél...geweldig! Hopelijk is jullie volgende gids ook zo leuk😊😘