Cayo Santa Maria/Remedios

Cuba, Remedios

Vandaag gaan we naar een eiland in de buurt van Remedios, Cayo Santa Maria. We vertrekken rond 9 uur van de casa. Er is nog een beetje verwarring, want de klok in de auto staat op eens een uur achter. Als Johan z’n horloge dan ook een uur achter blijkt te staan, zijn we er snel uit: de zomertijd is vannacht ingegaan zonder dat we het wisten! Het tijdsverschil met Nederland is nu dus 5 uur in plaats van 6 uur, wel jammer dat we een uurtje korter vakantie hebben.. Na 10 minuten rijden, komen we langs een suikermuseum, waar we graag een bezoekje aan willen brengen. Helaas blijkt het museum dicht op zondag, dus daar rijden we morgen dan maar langs! Dan is het nog zo’n 45 minuten rijden naar het eiland. We komen eerst over 2 andere eilandjes, allemaal verbonden aan het vaste land via een soort dijk. Het doet een beetje denken aan de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Om 10 uur komen we aan bij een resort. Het strand is prachtig, maar helaas is het weer nog steeds slecht. Het waait heel hard en de lucht is grijs. Bij binnenkomst in het resort krijgen we te horen dat er gisteren mensen zijn overleden (?), dus dat het vandaag verboden is om te zwemmen. We hadden nog heel optimistisch de bikini meegenomen, maar dat gaat dus niet door. Voordeeltje is dat entree wel gratis is vandaag. We lopen dus even het strand op, drinken wat en stappen dan de auto weer in. We rijden naar een dorpje verderop en lopen daar wat rond. Daarna lunchen we daar, gaan nog even op het strand kijken, maar het waait echt veel te hard. Daarna dus in de auto terug naar Remedios. Rond 14/14.30 uur waren we terug in de casa. Het regent af en toe ook een beetje, dus we blijven in de casa en lezen, spelen een spelletje kaarten en doen lekker niks. Jellan en ik krijgen nog een piña colada van de casa, omdat het vandaag internationale vrouwendag is! Beetje sterk, maar wel lekker! Daarna lopen we naar het plein om te eten. Daar zit een pizzeria, maar het tafelkleed was al zo vies, dat we het niet aandurfden. Dus toch maar naar het restaurantje waar we gisteren ook gegeten hebben, gelukkig was het eten daar lekker!! Morgenochtend gaan we dus naar de suikerfabrieken en daarna is het nog zo’n 4 uur rijden naar onze laatste bestemming van deze vakantie, Varadero. We hopen dat het weer ons wat beter gezind is daar dan vandaag, we komen tenslotte voor het strand!

Zie je wel, dat in de pina colada de rum wel heel goed te verteren is!