Gletsjer Tour en terug richting Keflavik

IJsland,

Vanmorgen zijn we rond 8.15 uur vertrokken vanuit ons huisje, na onze ontbijtspullen zoveel mogelijk te hebben opgemaakt. Het was een flink eindje rijden naar de gletsjer waar we onze tour hadden en er lag veel sneeuw op de weg, waardoor we eigenlijk iets te laat waren. Uiteindelijk bleek dat we alsnog de eersten van de groep waren, dus dat viel gelukkig reuze mee. Nadat we onze uitrusting gekregen hadden: een tuigje, helm, crampons en een pikhouweel, konden we op pad richting de Solheimajökull. Na een kwartiertje lopen kwamen we aan bij het begin van de gletsjer en mochten we onze crampons onderbinden: eigenlijk een extra laagje onder je schoenen met fikse haken er aan, zodat je goed blijft haken in het ijs en niet uitglijdt. Daarna gingen we de gletsjer op, we hadden er een prachtig zonnetje bij en de gletsjer was dus ook bedekt met een dun laagje sneeuw. Ik vond het supermooi en ook heel indrukwekkend om op zo'n grote ijskap rond te lopen. Volgens de gids smelt het ook erg snel, dus het voelde ergens ook nog heel uniek. We hebben een groot stuk over de gletsjer gelopen en zijn ook nog een kloof ingeweest, dus we hebben toch nog een soort van ice cave kunnen zien! Superleuk, maar ook enorm smal; gelukkig hebben we geen claustrofobie :). Toen we terug kwamen hadden we aardig trek, gelukkig zat er bij de parkeerplaats een café, waar we een broodje konden eten. Daar zat Nicoline ook op ons te wachten, die ondertussen lekker heeft geslapen, wat gewandeld, koffie heeft gedronken en een boek heeft gelezen. Daarna zijn we verder gereden richting het oosten en onderweg nog even gestopt bij de krater Kerid, waar we tijdens de Golden Circle tour geen tijd meer voor hadden. Vervolgens doorgereden naar Keflavik, we hebben een hotel geboekt vlakbij het vliegveld. Na het inchecken in het dorpje gegeten bij een American Diner: lekkere burgers met patat. Daarna snel slapen, want morgen moeten we om 3.30 uur de auto inleveren en om 6 uur vliegen we terug richting Amsterdam! Enorm jammer dat het weer voorbij is, want wat hebben we genoten van dit prachtige land en haar geweldige natuur! Voor mij persoonlijk was IJsland een enorme verrassing en misschien nog wel mooier dan ik had verwacht. Vooral de overweldigende en afwisselende natuur die we mochten zien met een laagje wit was geweldig en natuurlijk zijn we ontzettend dankbaar dat we het noorderlicht hebben gezien! Ook alle reacties van jullie waren weer ontzettend leuk om te lezen, dus bedankt daarvoor :) Tot de volgende reis!

Ontzettend leuk om dit met jullie mee te beleven. Er waren voor ons herkenbare plekken bij, die wij in de zomer hebben gezien. Heel erg bedankt. We hebben ervan genoten, en vinden het, net als jullie, een bijzonder indrukwekkend land.

Bep en Jur ten Hoope 2017-02-02 22:01:02

Het was superleuk om mee te lezen, ik zat je verslag echt af te wachten. Vanmorgen bijna alles voorgelezen aan opa en oma, en sowieso alle foto's laten zien! Ze vonden het beide prachtig!!

Jellan 2017-02-02 22:42:03

In een woord geweldig om dit zo mee te maken, wat een mooi land. Goede reis terug.