Ninh Binh - Mai Chau

Vietnam, Hòa Bình

Vanmorgen om kwart voor 8 opgestaan, voor het ontbijt nog even een pinautomaat opgezocht om te pinnen, maar dat lukte niet helemaal. Bij elke kaart en elk bedrag werd de transactie gestopt, dus jammer.. wel een heerlijk ontbijt gehad met een chocolate pancake, omelet en brood. Om 9 uur moesten we gaan voor een kort ritje richting het Van Long Nature Reserve. Daar stapten we op een traditioneel bootje, een sampan, voor een heerlijk tochtje over de rivier. Het bootje werd gestuurd en vooruit geroeid door een oud Vietnamees vrouwtje, die verder geen woord Engels kon, behalve ‘monkey’. In de auto had Thank ons al verteld over de underwear monkeys, een apensoort die alleen hier voorkomt en zo wordt genoemd omdat het lijkt alsof ze een witte onderbroek aan hebben, door de witte vacht. Als we geluk hadden, zouden we ze zien en dit zou uiteraard ook weer geluk brengen. En ja, op eens begon het vrouwtje heel enthousiast ‘monkey, monkey’ te schreeuwen en zagen we er inderdaad een paar bovenop de berg zitten! Verder was het boottochtje supermooi en vooral heerlijk genieten van de rust. Daarna weer in de auto richting Mai Chau, een klein lokaal dorpje met allemaal traditionele paalwoningen. Het is hier supertoeristisch, bij elk huis kan je wel in een paalwoning slapen en er worden overal souvenirs verkocht, maar het is wel heel leuk. We kwamen hier rond half twee aan en konden meteen lunchen bij ons gastgezin. Heerlijke noodles met kip! Daarna even een rondje gelopen en souvenirs gekocht en de rest van de middag lekker wat gedronken en boekje gelezen. ‘s Avonds ook Vietnamees gegeten bij ons gastgezin en nog een ijsje gekocht tijdens een rondje door het dorpje. Daarna tanden poetsen en in bed, we hebben de luxe om een volledige paalwoning voor onszelf te hebben, normaal deel je die met anderen. De mensen praten hier weinig tot geen Engels, maar gelukkig is Thank in de buurt en hebben we nog een klamboe kunnen regelen. Ben benieuwd of we hier een beetje goed slapen, maar de ervaring is in ieder geval super!

Jullie moeten weliswaar Cuba missen (dus geen pina colada ;-) ) maar dit is ook een prachtige reis. Als jullie straks weer op weg zijn, moet je eens goed kijken wat er allemaal op die brommertjes wordt vervoerd; je kijkt je ogen uit! Veel plezier!

Jan & Hetty 2017-10-01 00:17:58

Wàt n ervaring zeg, en wat n leuke apen😀 Hoop dat jullie lekker geslapen hebben in de paalwoning;ziet er in ieder geval goed uit😊

Jellan 2017-10-01 10:07:41

Mooi allemaal. Prachtige ervaring. 👍👍 Emma heeft vast alweer zin in fresh rice.... eh.... french fries😜😜😜