Hanoi - Village Tour

Vietnam, Hanoi

Vandaag hadden we de keuze tussen een vrije dag in Hanoi, een kookworkshop en een tour langs kleine dorpjes in de buurt. We hebben voor de laatste optie gekozen, omdat we Hanoi wel genoeg gezien hadden en als het goed is nog meerdere kansen krijgen voor een kookworkshop! Na het ontbijt werden we dus om 9 uur opgehaald bij het hotel door Thank en een nieuwe chauffeur. Het duurde al minimaal een half uur/3 kwartier voordat we de stad uit waren en rond 10 uur/half 11 kwamen we aan bij de eerste stop: een pagode in een klein dorpje. De tempels lijken allemaal erg veel op elkaar, maar zijn telkens aan iemand anders gewijd en zijn allemaal erg mooi om te zien!! Vervolgens door naar een tweede en derde pagode, die laatste stond in het dorpje wat we ook konden bezichtigen. Volgens Thank is het onbeleefd om een dorpje in te gaan zonder de pagode te bezoeken, vandaar dat we ook nog naar deze pagode gingen. Vervolgens liepen we door het dorpje, met enorm smalle straatjes en oude huizen. Regelmatig moesten we over een soort bed van stro lopen: rijstplanten die op straat worden gelegd om te drogen en die dienen als voer voor het vee of als deken. We gingen daarna eten in het oudste huisje uit het dorp, bij mensen thuis. Dat klinkt minder toeristisch dan het daadwerkelijk was, maar wel heel leuk. We hebben Vietnamese wijn geproefd, wat smaakte naar pure alcohol, dus na één klein miezerslokje was het wel klaar ๐Ÿ˜‹. Ook nog een soort pindasnoepje gehad en koude groene thee. De lunch was een groot dienblad met allerlei soorten groente, vlees en uiteraard een hoop rijst. Na de lunch gingen we weer in de auto richting Hanoi, onderweg maakten we een stop bij een dorpje die de houten Boeddha-beelden maakt voor in de tempels. We mochten naar binnen bij een werkplaats, waar hard gewerkt werd aan allerlei soorten beelden. Wat een monnikenwerk is dat, maar wat een prachtige beelden! Erg leuk om te zien. Als we de gids (wederom) goed begrepen, kost het zo’n drie maanden om zo’n groot Boeddha-beeld helemaal te maken. Rond drie uur arriveerden we weer in Hanoi, waar Thank ons meenam naar haar favoriete koffiebar. Deze lag middenin Hanoi ergens op de 1e verdieping, waar we via een achteraf trappetje konden komen. Nu drinken we allebei eigenlijk geen koffie, maar we konden de specialiteit krijgen (egg-coffee) met cacao in plaats van koffie. Verrassend lekker! Het was een soort opgeklopt ei met suiker en bloem, waar dan cacao door gemengd werd. Na dit lekkere tussendoortje liepen we terug naar het hotel. Even lekker douchen en chillen, ‘s avonds weer op pad om te eten. Omdat dit de laatste dag (voorlopig) in de grote stad is en dus ook (voorlopig) de laatste dag om westers te kunnen eten, zijn we voor pizza gegaan. We krijgen waarschijnlijk de komende weken genoeg Vietnamees te eten en alhoewel Johan het heerlijk vindt, ben ik er eigenlijk na 3 dagen (lunch en diner!) al wel klaar mee.. ๐Ÿ˜… De pizza was heerlijk in ieder geval!!!
Morgen vertrekken we uit Hanoi en gaan we richting Halong Bay, waar we op een traditioneel zeilschip gaan varen en slapen. WiFi is dus geen zekerheidje, dus misschien laat het verslag wat langer op zich wachten!

Jaa Emma dat geloof ik graag dat Johan het heerlijk vind๐Ÿ˜‰ maar jij hebt toch wel liever gewoon lekker een broodje als lunch. Fijne dag morgen maar weer ๐Ÿ‘‹๐Ÿ‘‹

Aartje 2017-09-27 20:18:38

Heel veel plezier op het zeilschip!! Groetjes van opa en oma.