Ouarzazate - Zagora

Marokko, Zagora

Zo. Wat een dag vandaag. Het is half elf en we zijn net pas terug in het hotel. De dag begon weer met een heerlijk ontbijt en rond 9 uur reden we weg uit het hotel. We moeten namelijk op tijd bij onze volgende bestemming zijn, omdat we daar om 14 uur een Nomaden inburgeringscursus krijgen. Het blijkt zo’n 3 uur rijden te zijn, dus iets na 12 uur komen we aan in het hotel. Wederom prachtig en we mogen meteen onze kamer op. We krijgen een kopje thee en daarna gaat Johan even wat brood halen in de supermarkt, zodat we die verder kunnen eten met de Nutella. Ik was ondertussen even wat sokken uit in de wasbak, zo goed en kwaad als dat gaat. Om 14 uur worden we inderdaad opgehaald door Mohamed, onze gids van vandaag. We rijden met onze auto naar een andere plek in Zagora, het huis van Abdul, onze andere gids van vandaag. We beginnen weer met thee en krijgen uitleg over het nomadenleven, de oase waar we ons nu in bevinden en de woestijn. Deze oase is de grootste in Afrika en is meer dan 160 kilometer lang. Verder krijgen we vast wat dadels te eten, die hier enorm veel groeien. Ik weet niet of het tot de algemene kennis behoort dat dadels aan palmbomen groeien, want ik wist het niet (maar het is dus wel zo, haha). Ik vind dadels in Nederland helemaal niet lekker en Johan ook niet, maar hier zijn ze heerlijk! Ze waren dan ook die ochtend geplukt, dus dat zal zeer zeker bijgedragen hebben πŸ˜„. Daarna gingen we op pad de oase in, met een complete kar met spullen. Onze cursus bestond uit 4 delen: vuur maken, thee zetten, Marokkaanse kleren&gebruiken en onderhandelen. Johan mocht het vuur maken. Dat gebeurt wel gewoon met een aansteker, maar wel in het zand en met behulp van palmtakken. Daarna mocht ik thee zetten met behulp van het vuur. Nu weten we dus ook hoe we thuis Marokkaanse thee moeten maken πŸ˜ƒ. Vervolgens kregen we verschillende Marokkaanse en Berber outfits aan, superleuk! Ook leerden we Marokkanen en Berbers elkaar groeten en daar zijn nogal wat verschillende mogelijkheden voor. Het ligt vooral aan de relatie tussen de twee personen en van welk geslacht ze zijn. Tot slot kregen we wat tips over hoe we moeten onderhandelen hier. Echt enorm leuk allemaal! Daarna liepen we terug door de prachtige oase, met dus een overdaad aan dadelpalmen. Toen we terug kwamen bij het huis van Abdul, vroeg hij ons of we mee wilden eten. Dat klonk leuk, dus we zeiden ja. Ik mocht dan met zijn zus mee de keuken in, om te kijken hoe couscous gemaakt wordt en Johan ging met Abdul en Mohamed mee boodschappen doen en moest daarna wachten. Het duurde allemaal enorm lang en de zus van Abdul sprak ook geen Engels. Er liepen echter nog wel een stuk of 6 andere vrouwen in het huis, waarvan een paar jongere gelukkig wel wat Engels spraken. Ook was er een lief baby’tje die reuze geïnteresseerd was in mij en die dus ook nog gewoon wakker was. Johan heeft vooral gewacht en veel gepraat met Mohamed en Abdul. We zijn zelfs uitgenodigd voor de bruiloft van Abdul. Uiteindelijk was het eten om 22 uur klaar. Voor het beeld: het was ongeveer 18.15 uur toen Abdul vroeg of we mee wilden eten. Wel echt balen, hier hadden we niet helemaal op gerekend. Vannacht slecht geslapen en dan nu zo laat, terwijl we er morgen vroeg uit moeten. Aan de andere kant was dit echt een unieke ervaring en is het heel bijzonder om zo de gastvrijheid te mogen ervaren. Er wordt meteen gezegd dat je de volgende keer terug moet komen en ‘mijn huis is jouw huis’. De couscous is daarbij ook echt heerlijk! Na het eten gaan we snel richting het hotel. Morgen staat de wekker om 7 uur. We moeten twee uurtjes rijden naar Foum Zguid, onze volgende bestemming, van waar om 10.30 uur onze volgende excursie begint. Die duurt 3 dagen: we beginnen weer in een oase, dan gaan we op stap met een geitenhoeder en slapen in een woestijnhuis. Daarna vertrekken we op kamelen richting de woestijn en slapen we in tenten in de woestijn. De volgende ochtend keren we weer terug naar Foum Zguid. Ik ga dus uit van 2 dagen geen WiFi, daarna zal ik de verslagen weer uploaden!

Wat een ontzettend leuke ervaring. Blijf genieten en geef je over aan hun cultuur. Enjoy

Zeljka 2018-09-26 01:27:10

Ongekend leuk!!! Geweldige ervaring!! Veel plezier in de woestijn.XX

Jellan 2018-09-26 12:06:48

Ben benieuwd naar de thee Emma πŸ˜€komen we een keer drinken en ook nog een keer eten ha ha jullie krijgen het druk πŸ˜‰πŸ˜‰. Veel plezier in de woestijn, we horen wel weer hoe het is geweest groetjes ons πŸ–πŸΌ

Aartje 2018-09-26 13:16:00

Als je na die kamelentocht 's nachts in de woestijn bent, moet je je niet verbazen over al die lampjes die boven het tentenkamp hangen! Dat dacht Jan namelijk, toen hij de sterrenhemel zag. Die is werkelijk fenomenaal daar. Geniet ervan.

Hetty 2018-09-26 15:37:57

Supergaaf zeg! Het ziet eruit als een prachtige reis! Tess vindt jullie heel mooi in deze kleren (ik ook hoor πŸ˜‰). Geniet verder van al het moois, wij genieten mee 😊!!

Maaike 2018-09-26 17:17:43

Jullie staat ook echt ALLES prachtig he..