Kotor

Montenegro, Kotor

Vandaag moesten we vroeg op, we hebben namelijk een kajak trip geboekt voor vandaag! We worden om half acht al verwacht, dus de wekker gaat om half zeven. We worden opgehaald door twee gidsen, die naar onze mening veel te goed Engels spreken voor Montegrijnen. We vragen dus waar ze vandaan komen en dat verklaart veel: hij komt uit Australië, zij uit de USA. Ze reizen door Europa en hebben besloten hier een maand te blijven en op deze manier kunnen ze wat bijverdienen. Er gaan nog twee andere mensen mee, twee Spanjaarden die weinig Engels kunnen, beetje vage gasten. We moeten een stukje rijden en ik denk dat we rond een uur of negen onze kajak instappen. Het is een soort opblaasbare, voor twee personen (of is het dan eigenlijk een kano? Ik weet het niet). We varen eerst richting de Blue Cave, wat betekent dat we bijna in Kroatië zijn. Van KPN krijgen we in ieder geval een ‘welkom in’ smsje. De Blue cave is een grot waar het water enorm blauw lijkt, vandaar de naam. We mogen hier even zwemmen en het water is superhelder, best wel gaaf! En gelukkig ook een stuk minder koud dan gisteren. Daarna varen we weer verder en gaan we nog een vleermuizen grot in, springen we van een (lage) klif en zwemmen we nog wat meer. Tenslotte varen we weer terug. Echt wel een gave trip en onze gidsen waren superaardig. Daarnaast is goed Engels en een fatsoenlijk gesprek kunnen voeren met een gids ook een verademing. We komen rond twaalf uur terug in het appartement en besluiten daar nog even te blijven, best wel moe van de intensieve ochtend. Rond een uur of twee pakken we de auto richting het centrum, parkeren en lopen dan nog zo’n 1,5 kilometer richting de oude stad. Dat is allemaal voetgangersgebied met kleine straatjes, vol restaurantjes en souvenirwinkeltjes. Het is er megadruk, maar vandaag liggen er zelfs twee cruiseschepen in de baai. Alleen daarvandaan komen natuurlijk al duizenden mensen + alle andere toeristen er nog bij. Naast de drukte is het ook heel erg warm. Om 19 uur vanavond was de gevoelstemperatuur 42 graden, dus ik wil niet echt weten hoeveel het was toen we daar om 15 uur in de stad liepen. We hebben wat souvenirtjes gekocht, maar waren er daarna dus ook vrij snel weer klaar mee. Bovenop de heuvel ligt nog een fort, maar dat betekent 45 minuten steil omhoog lopen, daar hadden we echt de puf niet voor. Dus we rijden langs de supermarkt, kopen wat spulletjes voor tomatensoep en koken lekker in het appartement (niet letterlijk gelukkig, binnen is airco). We zitten wel op het balkon, dus dat is zweten, maar het uitzicht is het zeker waard! Af en toe even binnen afkoelen en straks gewoon douchen. Voor de stad hoeven we hier niet per se langer te blijven, want erg groot is het niet, maar voor het uitzicht en het appartement had ik hier best nog even willen vertoeven. Ook vinden we de sfeer in Montenegro superleuk! Zeker een plek om nog eens terug te komen. Maar morgen vertrekken we weer en kruisen we de grens richting Bosnië. We zijn benieuwd!