Miami - Havana

Cuba, Havana

Vanochtend stond het wekkertje dus al om 5.30 uur. Om 6 uur zaten we aan het ontbijt en om 6.30 uur in de shuttle naar het vliegveld. Daar konden we via de self-check in de koffers labelen en aangeven waarom we naar Cuba gaan. Officieel mag je niet vliegen van Amerika naar Cuba voor vakantie (één van de vele briljante ideeën van Trump... 🙄), dus moet je een reden opgeven waarom je dan wel gaat. We hebben maar gezegd ‘support for the Cuban people’, wat we dan doen door toerist te zijn. We moesten ook een speciaal, veel duurder visum hebben vanuit Amerika, die zowel in Miami als in Havana gecheckt werd. Gelukkig ging wel alles goed. De koffers waren iets te zwaar, maar dat was gelukkig geen probleem. We vertrokken op tijd en iets meer dan een uur later kwamen we aan in Havana. T is echt maar een klein stukje en dat is best lekker. We moeten dan langs de douane, wat gelukkig ook goed gaat, de handbagage moest nog een keer gecheckt en daarna door naar de kofferband. Ze kwamen gelukkig allemaal snel de band op, zodat we door konden lopen naar de uitgang. Daar stond onze chauffeur klaar voor de transfer naar het hotel. Eerst nog even wat geld wisselen op het vliegveld. We hebben bewust wat euro’s meegenomen, omdat het niet helemaal duidelijk is of en hoeveel en waar je kan pinnen op Cuba. Later bleek dat we gewoon in Havana konden pinnen, ik zelfs met m’n gewone pinpas, Bart alleen met z’n creditcard. Na het wisselen, lopen we met onze chauffeur mee naar de auto. Het blijkt zelfs een oldtimer te zijn! Supergaaf. Onze chauffeur is wel een beetje chagrijnig op ons omdat de koffers te groot zijn... Tja, sorry. Na heel veel opnieuw herschikken en proberen, krijgt hij er drie achterin en gaat de vierde bij Johan op de voorbank en de rest achterin. We rijden in ongeveer 35 minuten naar Havana, naar onze Casa Particular. We slapen hier op Cuba bijna alleen bij dit soort accomodaties, dat is bij mensen thuis die een aantal kamers of het hele huis verhuren. Echt heel leuk en het lijkt ons een leuke manier om de lokale bevolking te leren kennen! We worden ook heel hartelijk ontvangen bij deze Casa, die midden in het oude centrum van Havana ligt. Er is wel een beetje paniek, want we zijn natuurlijk veel te vroeg en de kamers zijn nog niet klaar. We proberen duidelijk te maken dat ze rustig aan mogen doen en dat het echt geen probleem is, maar toch doen ze heel erg hun best en is alles binnen mum van tijd klaar. Lang niet iedereen spreekt hier Engels, maar met een beetje Spaans komen we er wel uit. De kamers zijn supermooi, hebben airco en we hebben onze eigen badkamer. Nadat we de spullen op de kamers gezet hebben, lopen we de stad in om even wat te eten. De eigenaar van onze casa heeft ons wat paladares aangeraden, restaurants bij mensen thuis, net zoiets als een casa. We lunchen bij één van deze aanraders en dat is prima te eten! Er wordt hier bij elk restaurantje live muziek gespeeld, best leuk, maar ook best veel herrie. Maar het draagt wel bij aan de sfeer! Na de lunch lopen we wat door het centrum. We focussen nog niet echt op bezienswaardigheden, dat doen we morgen als Martijn er ook is. De eerste indruk van Havana is goed, al moeten we wel een beetje wennen. De omslag na Amerika is groot, het is hier uiteraard veel minder georganiseerd, minder schoon en minder up to date. Kleine cultuurshock dus, maar de sfeer is goed! We drinken biertjes en cocktails en lopen nog wat meer door de stad. Ook regelen we nog even WiFi, wat best een uitdaging hier is. Er zijn verschillende punten in de stad waar WiFi is, maar daarvoor moet je een kaartje kopen waarmee je dan een uur online kunt. We vonden een plek waar we zo’n kaartje konden kopen, maar moesten best lang in de rij en het was allemaal een beetje vaag. Het is wel gelukt en als het goed is, kunnen we vlak bij onze casa nu ook online. ‘s Avonds eten we bij een andere paladar die was aangeraden door onze casa eigenaar en ook hier was het heerlijk eten! Na het eten is Johan nog even naar de kapper geweest. Hij was bijna een uur bezig en Johan z’n haar heeft nog nooit zo strak gezeten! Ook wenkbrauwen en oren werden bijgewerkt en alle lijnen zijn strak geschoren. Papa en Johan hebben ook nog allebei een sigaar van ‘m gekregen als cadeautje, echt heel leuk! We mochten zelf weten hoeveel we betaalden, dus waarschijnlijk hebben we nu veel te veel betaald, maar dat geeft niet. We gunnen het hem en daarnaast is het voor hem in verhouding zoveel meer waard dan voor ons. Daarna zijn we teruggelopen naar de casa. De wekker ging vroeg en we zijn een beetje moe. We lopen zo nog even naar het dichtstbijzijnde plein om met de WiFi dit verslag te uploaden en daarna gaan we relaxen en wachten op Martijn. Als het goed is, landt hij rond 22 uur hier en wordt hij dan naar de casa gebracht!

Die herrie kennen wij ook; wij hebben eens geld gegeven om de muzikanten te laten stoppen ipv muziek te maken! Er komen weer allerlei herinneringen boven en jullie gaan een leuke vakantie hebben!

Jan & Hetty 2020-02-26 09:49:35

Veel plezier in havana, strak kapsel johan 👌🏼 Groetjes van ons