Voorthuizen - Wenen

Oostenrijk,

Vandaag mogen we dan weer op vakantie! We gaan een keer met onze eigen auto en blijven binnen Europa, een trip over de Balkan. Gisterenavond hebben we de meeste spullen gepakt en vanochtend vroeg om 4 uur gaat de wekker. We pakken de laatste spullen en rond kwart voor vijf vertrekken we richting onze eerste bestemming: Wenen! De reis verloopt voorspoedig, we hebben een paar keer file in Duitsland door wegwerkzaamheden, maar de drukte op de weg valt verder gelukkig alles mee. We wisselen elkaar af met rijden en dat gaat prima. Twaalf uur en 1100 kilometer verder komen we rond 17 uur aan in Wenen. We rijden met de auto een aardig stukje door de stad richting onze Airbnb, dus we vangen al wat glimpen op. De eerste indruk is supergoed, de gebouwen hier zijn bijna allemaal prachtig versierd en het is een kleurrijk geheel. Onze airbnb heeft een self check-in systeem met een sleutelkastje en dat werkt gelukkig top! Enige nadeeltje: hij zit op de derde verdieping en er is geen lift. En laten we nou helemaal los zijn gegaan qua bagage (3 koffers en nog wat extra zooi), omdat we ons voor het eerst in tijden niet aan de limiet van 20 kilo per koffer hoeven te houden. We besluiten meteen om hier maar even te gaan ompakken, zodat we straks maar twee koffers mee hoeven te nemen op de andere plekken en de derde in de auto kunnen laten staan. Daarnaast hoeven niet alle 13 boeken elke keer mee :). Verder is ons appartementje prima, schoon en alles lijkt aanwezig! We zetten alleen even de spullen neer en rijden dan de auto naar een parkeergarage een paar straten verderop, waar onze volvo veilig en gratis mag staan, met behulp van een pasje van onze airbnb. Vanuit de parkeergarage lopen we meteen door naar het Praterpark. Ons appartement ligt in de wijk Prater en hier bevindt zich ook een park, wat een soort mix is tussen een attractiepark en een kermis. De grootte komt meer in de buurt van een echt attractiepark (~250 attracties); alleen je betaalt geen entree, maar per attractie. Dat is meer het kermisprincipe dus. De attracties zelf zijn een mix. Van boomstammetjes en achtbanen tot grijpautomaten en botsauto’s. We lopen over dit park naar het restaurant waar we onze pijlen op hebben gericht voor vandaag: Schweizerhaus. Hier serveren ze in een enorme biergarten een tarditionele Weense lekkernij: Stelze. Een gebraden varkenspoot van ongeveer 1 kilogram, idealiter gecombineerd met een pul Budweiser Budvar. Aan mij zijn beiden niet echt besteed, maar Johan probeert het uiteraard. Hij krijgt de homp vlees net niet helemaal weg, maar het smaakt gelukkig goed! Ik neem een Weense gebraden kip met een heerlijk toetje: Schaumrolle. Het valt ons op dat het eten niet veel kost, maar de drankjes daarentegen zijn des te duurder. Het eten is echter heerlijk en dat is ook te merken om ons heen: naar verluidt passen er 2500 mensen in de biergarten en we moesten echt moeite doen om een leeg tafeltje te vinden. Na het eten begeven we ons naar het Wiener Riesenrad. Een symbool van de stad en het geeft ons een prachtig uitzicht over de stad die we komende dagen mogen gaan ontdekken. We pakken ook nog wat attracties mee, maar gaan daarna naar de hotelkamer. Het was een lange dag, dus we gaan op tijd slapen en morgen lekker de stad in!

Kon de verleiding niet weerstaan om de eerste reactie te plaatsen en wil Johan feliciteren dat hij zover gekomen is met de Stelze. Veel plezier Margriet

Margriet 2019-08-02 22:15:32

Weer heerlijk om met jullie mee te lezen. Zag hier in Portugal ook een stuk varkenspoot liggen met alles eraan...getsiedegetsie! Goeie vakantie.

Sjoukje 2019-08-02 22:59:12

Leuk leuk! Zie Johan blij kijken met zn eten😁. Net als jij met je toetje wrs😁. Geniet!

Nicoline 2019-08-02 23:56:12

Supergaaf ziet het eruit allemaal!! Verheug me nu nog meer op Wenen😊Best handig dat jullie alvast alle leuke dingen voor ons uitzoeken🤪 Veel plezier😘

Jellan 2019-08-03 08:43:59

Fijne vakantie Emma en Johan! Dat wordt weer genieten, ook in Europa kan dat! 😜 Je bent alweer aan een leuk reisverslag begonnen. Groeten uit Ierland van Henk en Corry