Madikwe dag 2

Zuid-Afrika, Ramotshere Moiloa Local Municipality

Wat hebben we weer genoten vandaag!
De ochtend-drive vertrekt hier een half uurtje later, dus we kunnen uitslapen (nou ja, bijna dan). Om half zes krijgen we de wake-up call van onze gids. We wachten bij het restaurant, met uitzicht op de waterpoel, en zien daar in de verte een gevlekte hyena lopen. Volwassen versie dus ook gezien nu! Om 6 uur vertrekken we. Onze medepassagiers van gisteren gaan niet mee, dus we hebben een privétour. Het is een rustige drive, alle dieren slapen blijkbaar nog of verstoppen zich al voor de hitte. Het wordt uiteindelijk 38 graden vandaag, dus het is al vroeg warm. We zien wel koedoes, neushoorns, zebra’s, pumba’s, struisvogel, impala’s en wildebeesten. Alsof het niks is.. We genieten nog steeds echt hoor, van elk dier wat we zien!! Ook komt er een olifant vlak voor onze auto langs gelopen, heel indrukwekkend! We gaan op luipaardjacht, maar vinden ‘m helaas niet. Ook zien we cheetah sporen, maar de cheeta’s zelf helaas ook nog niet gezien. Gelukkig hebben we nog wat drives te gaan! Na de drive ontbijten we en daarna relaxen we wat aan het zwembad. We verplaatsen al snel richting het restaurant, waar we net wat beter zicht hebben op de waterpoel, want het wordt er druk! We tellen op een gegeven moment 28 olifanten totaal, van baby’s tot megagrote. Zo gaaf! Ook komen er een paar echt een eind de modder in, tot vlakbij ons. Ik denk dat er maximaal zo’n 10 meter tussen zat! Ook vanaf het balkon van onze lodge kijken we op de waterpoel, dus we kunnen zo vanaf ons bed naar de olifanten en zebra’s kijken! En uiteraard naar alle andere dieren die komen drinken en badderen. We zien in een boom bij onze lodge ook nog een blauwkeelagame. Wat een prachtig beest! Om 13 uur lunchen we (met nog steeds uitzicht op de olifanten), waarna we even een klein powernapje doen. Daarna vertrekken we om 16 uur voor de volgende drive! Er zijn nieuwe mensen net aangekomen, maar zij besluiten niet mee te gaan vanmiddag, dus weer een privétour. 😄 We hebben meer geluk dan vanochtend. We zien weer veel koedoes, impala’s en zebra’s en ook een paar keer een jakhals, maar ook een kleine klipspringer, heel schattig! Niet lang daarna komen we de volgende kandidaat van de big five tegen: een buffel! Hij verstopt zich een beetje achter het gras, maar je kan goed zien wat een enorm beest dit is. Echt zo gaaf!! Heel blij dat we die nog hebben mogen zien. Daarna rijden we naar een plek waar leeuwen gespot zijn. Een mannetjesleeuw, Kwande, en 3 kleintjes. De moeder van de jonge leeuwtjes is waarschijnlijk op jacht. We horen van Herman dat Kwande het aan het verliezen is qua dominantie van andere mannetjesleeuwen. Als deze leeuwen hem vinden, overleeft hij het waarschijnlijk niet 😢. Daarom houdt hij zich stil en verstopt hij zich. Hij ziet er ook echt mager uit! Het is wel echt een voorrecht om dit weer te mogen aanschouwen. Na het drankje rijden we terug naar de lodge en zien we weer veel koedoes (we hebben vandaag maar omgedoopt tot koedoedag 😅), een jakhals, impala’s, zebra’s en wildebeesten. Na de drive is het tijd voor het diner. We blijven daarna nog even zitten om dit verhaal te typen en terwijl ik dat doe, horen we de krokodil de waterpoel in plonzen en verschijnen er twee leeuwinnen bij de poel. Wat gaaf!!!! Foto’s maken lukt natuurlijk voor geen meter in het donker, maar wel heel cool om te zien.
Morgen gaan we weer op zoek naar het luipaard en de cheetah, het zou wel heel gaaf zijn om één van de twee (of misschien zelfs allebei) nog te mogen zien!

Geniet elke dag van jullie verhaal en foto's!

Linda 2022-10-03 20:45:03

Prachtige plaatjes! 😍 Mooi om weer met jullie mee te mogen reizen. Brings back memories!

Maaike 2022-10-03 21:28:36

Dierenwereld is hard..hoop voor Kwande dat hij het overleefd. Groeten Clyde, Marianne, Rosa&Romy