Glacier Lagoon, Diamond Beach en nog veel meer!

IJsland,

Vanochtend moesten we vroeg uit de veren, want we gingen om 7.15 uur weg om op tijd te zijn voor de Ice Cave Tour die we geboekt hadden. We hadden gisterenavond al een mailtje gehad dat het misschien niet door kon gaan vanwege het weer en helaas.. toen we in de auto zaten kregen we inderdaad nog een mailtje dat het niet door kon gaan. Wegens te veel warme regen (?) was de cave volgestroomd met water en dat is niet zo handig als je er doorheen wil. Enorm balen natuurlijk, want we hadden ons hier wel erg op verheugd. De gids haalde echter ook z'n schouders op en zei: "Icelandic Weather..". We hebben nog geprobeerd om te boeken naar morgen, maar de eerstvolgende mogelijkheid was vrijdagmiddag en dan zijn wij helaas al weer in Voorthuizen. De kans was ook niet erg groot dat de cave morgen al wel weer begaanbaar was, dus het was sowieso de vraag of het dan wel door zou gaan. De tour zou vertrekken bij het gletsjermeer Jökulsárlón, die we sowieso nog wouden zien. We waren er alleen dus al om 9 uur en dan is het nog donker.. dus we zijn eerst maar even het shopje in gegaan, net als alle andere tientallen mensen die geen Ice Cave Tour konden doen. Hier hebben we nog gebeld en rondgevraagd of we ergens in de buurt een andere tour konden doen, maar alles was vol of ging niet door. Toen het een beetje begon te schemeren zijn we naar het gletsjermeer gelopen, wat wel weer prachtig was om te zien! Aan de overkant zat ook nog diamond beach, waar de afgebroken gletsjer stukken aanspoelen op het zwarte zand. Een geweldig gezicht! De ijsblokken lijken inderdaad echt op reuzediamanten. Daarna zijn we teruggereden richting het huisje en zijn we onderweg maar gestopt bij alle highlights die we konden bedenken. Het meeste hier in de buurt hadden we al gezien, maar het is ook zonde om in dit prachtige land niks te doen! Als eerste zijn we gestopt bij een soort minivariant van het grote gletsjermeer, Fjallsárlón. Duidelijk minder indrukwekkend, maar een stuk minder Aziaten, wat de rust en stilte wel ten goede kwam :). Toen naar Hof, waar één van de zes turfkerkjes van IJsland staat. Door het grasdak is ie helemaal verstopt. We konden helaas niet naar binnen, maar we hebben wel even door de raampjes gegluurd. Daarna doorgereden naar Svinafellsjökull, een gletsjertong van de enorme Vatnajökull gletsjer die hier in IJsland is (in totaal heeft ie een oppervlakte van 8100 vierkante kilometer). Bij deze gletsjer kon je vrij dichtbij komen en dat helderblauwe ijs is echt prachtig en indrukwekkend om te zien! Na de gletsjer was het lunchtijd, dus hebben we gegeten in Freysnes, bij een afgeladen vol tankstationnetje. Vervolgens wouden we naar een waterval genaamd Foss a Sidu, alleen die konden we alleen van een afstandje bekijken omdat het pad afgesloten was. Daarom maar doorgereden naar de Systrafoss, een waterval in het plaatsje waar ons huisje ook vlakbij is (eigenlijk het enige plaatsje hier in de buurt: Kirk-nog-iets-moeilijks). Hier zijn we helemaal langs naar boven geklommen, waar we een prachtig uitzicht hadden op de omgeving, maar de waterval helaas niet zo goed naar beneden konden zien vallen. Tot slot zijn we nog naar Kirkjugólf gegaan, een formatie van basaltstenen op de grond, waardoor het net een door mensen aangelegde kerkvloer is. Heel bijzonder om te bedenken dat de natuur dit gevormd heeft. Daarna nog even naar het winkeltje voor Skyr, IJslandse gezonde yoghurt/kwark en ons nieuwe lievelingstoetje/ontbijt/tussendoortje. In t huisje even bijgekomen en bedacht wat we morgen gaan doen. We baalden toch wel erg van de Ice Cave, dus kwam Jolien met de tip om misschien een gletsjer tour te doen, waarbij je over de gletsjer heen kan lopen. Gelukkig was er nog plaats voor morgenochtend, dus dat gaan we met z'n 3en doen! (Nicoline wou liever niet mee). Toch wel heel blij dat we toch nog een tour bij een gletsjer kunnen doen. 's Avonds weer gegeten bij hetzelfde restaurantje als twee dagen geleden en eenmaal thuis lekker in de hottub, terwijl het buiten sneeuwde! Toch nog een lekkere afsluiter van de dag :)

Prachtig hoor, wat een fantastische natuur

Jurik 2017-02-01 23:44:19

Ongelooflijk mooi! Jammer dat die tour niet door ging, maar jullie hebben toch prachtige dingen gezien!! Veel plezier bij de gletsjertour👍🏻😘

Jellan 2017-02-02 08:17:47

Idd heel erg jammer dat de tour niet doorging. Maar nog een hele fijne laatste dag. Zie jullie snel goeie reis terug 👋👋👋