Zagora - Foum Zguid - Zaouia

Marokko, Zaouiat Ahansal

Johan en Emma op avontuur in de woestijn, deel 1. Maar de dag begon natuurlijk gewoon met een lekker ontbijtje op het dakterras. Wel vroeg, want we moeten om 10.30 uur in Foum Zguid zijn, wat ongeveer 2 uurtjes rijden is. De wekker stond dus op 7 uur en iets na 8 uur rijden we weg uit Zagora. We hebben vast wat spullen voor 2 nachten in het kleine koffertje gedaan, zodat we niet alles mee hoeven te slepen de woestijn in. Dat bleek inderdaad de bedoeling. Rond kwart voor 10 kwamen we aan in Foum Zguid, een ieniemini plaatsje. We gaan direct naar het hotel en krijgen thee. Daar wachten we op de gids, Mustafa. Hij neemt ons vanaf 10.30 uur mee op een tour langs de kasbahs van Foum Zguid. Wel duidelijk anders dan in onze beschrijving stond, maar prima! T is hier heel heet, dus na een tijdje besluit Mustafa een auto te bellen, om het laatste stukje niet te hoeven lopen. Wij vinden het prima! Daarna neemt hij ons mee voor een verse jus en langs de souks van de stad. Er zijn er maar een paar, maar morgen schijnt de markt veel groter te zijn. We kopen ook nog allebei een tulband bij onze gids die met ons meegaat de woestijn. De tulband kan je voor je neus, mond en oren doen en beschermt tegen het zand en de zon. Omdat we een lange gekocht hebben, kan die ook helemaal om je lichaam, zodat ook je nek beschermt is tegen de zon en er geen zand in je broek kan komen via de opening tussen je broek en je shirt. Daarna krijgen we lunch in het hotel en moeten we lang wachten, niemand vertelt ons waarom. Ondertussen worden we gek van de vliegen. Die zijn er sinds de Todrakloof en het zijn er echt megaveel. Verder weinig muggen of andere beesten, maar wel een overdaad aan vliegen. Irritant, maar gelukkig zijn er een hoop ergere dingen. Uiteindelijk komt er een Frans stel binnen en blijken zij de reden dat we zo lang moesten wachten. Ze hadden onderweg veel regen gehad en waren daardoor te laat. Ze moesten ook eerst nog lunchen, maar uiteindelijk vertrokken we rond 14.30 uur richting de woestijn in de Jeep. Bij een woestijn heb ik altijd het beeld van veel zand, maar dit was vooral veel keien. En dat betekent dus dat het geen zacht ritje was. Hij crosste er ook aardig overheen, maar t was wel leuk. Na een uurtje kwamen we wel op zand. Hier was vroeger een groot meer, maar ze hebben in Ouarzazate een grote dam gebouwd en sindsdien staat het meer helemaal droog. Rond 16.15 uur komen we aan in Zaouia. Een klein woestijndorpje, waar we vannacht ook slapen. We krijgen eerst nog thee en gaan daarna met onze gids een rondje door het dorpje. Hij is hier opgegroeid en er wonen nog 5 families, maar het is een compleet dorpje met begraafplaats, moskee en school. Tijdens de rondleiding begint het te regenen. Gaan we naar de woestijn, regent het. Bijna ongelooflijk! De mensen hier zijn er alleen ontzettend blij mee, dus dan zijn wij ook blij voor hen. Het regent echt enorm hard voor best wel lange tijd, gepaard met onweer en harde wind. Het zitje buiten stort in en naast ons ontstaat een enorme rivier vanaf de berg het dorpje in. Wel heel gaaf om te zien! We hopen alleen wel dat het morgen beter weer is 😅. Als de regen een beetje over is, gaan we buiten even uitwaaien en van de prachtige uitzichten en onweersbuien genieten. Niet lang daarna krijgen we eten, een heerlijke tajine met rund en als toetje krijgen we meloen. Daarna poetsen we onze tanden, plassen we in een gat in de grond, wassen we ons met een vochtig washandje van het Kruidvat en gaan we in bed liggen. We hebben een klein kamertje van 4 muren en een matras op de grond. Door de regen komt er elke keer zand uit het plafond zetten, dus terwijl ik dit aan het typen ben, is er al vier keer zand in m’n ogen gekomen. Op het moment zelf is het echt even balen, maar uiteindelijk hoort het allemaal bij de ervaring en waarderen we extra wat we thuis allemaal hebben. Nu maar snel slapen, als dat lukt. Morgen gaan we op de kameel verder de woestijn in!

Weer mooie dingen meegemaakt als ik het allemaal lees. Leuk hoor succes morgen op de kameel. Groetjes van ons