Zaouia - Erg Cheggaga

Marokko, Erg Cheggaga

Vandaag was echt heel erg cool!!
We hebben vannacht niet zo goed geslapen, want het zand bleef maar naar beneden komen. Het matras en de kussens waren vrij hard, wat ook niet echt hielp. Het mag de pret alleen niet drukken! We ontbijten nog samen met het Franse stel en alle gidsen (er lopen hier een man of 4 rond voor ons) zijn heel druk met van alles en nog wat. Uiteindelijk vertrekken we rond half tien met de jeep, zonder de Fransen, een stukje verder de woestijn in. Normaal komen de kamelen helemaal naar Zaouia, maar door de regen van gisteren zijn er op meerdere plekken rivieren ontstaan, waar de kamelen niet door kunnen. Dus stappen we een paar kilometer verderop op. Daar worden eerst de kamelen volgeladen met allemaal spullen. Er zijn twee kamelen en er gaan echt een hoop spullen op! Onze eigen spullen, twee tenten, twee matrassen, heel veel water, een gasstel, enzovoort. Uiteindelijk zit één kameel helemaal vol met spullen, dus daar kan niemand meer op. De andere kameel heeft alleen twee tassen aan de zijkant, dus daar mag ik op zitten en Johan moet lopen. Niet helemaal wat we verwacht hadden en ik voelde me wel schuldig, maar Johan vond t niet erg. We lopen in totaal ruim 2 uur naar de plek waar we gaan overnachten, waarvan Johan de laatste 3 kwartier nog even op de kameel zit. Morgen ga ik de hele rit op de kameel, want t zit voor geen meter volgens Johan. En dat is ook zo, m’n kont doet behoorlijk pijn haha. We slapen dus middenin de woestijn in de zandduinen. We zijn erg blij met onze tulband, want zowel onderweg als hier waait ‘t enorm hard. En dat betekent dus zand in je ogen, zand in je mond, zand in je neus, zand overal. De tulband kan je dan voor je oren, neus en mond doen, zonnebril op, met je ogen knijpen en dan gaat het redelijk. Volgens de gids waait het altijd zo en is vandaag zelfs nog een rustige dag.
We zetten de tenten op, één voor ons met de matrasjes en één voor de gidsen waar ze koken en op de grond slapen.
De rest van de middag spelen we een kaartspelletje, lopen we een stuk de zandduinen in en wisselen we vooral tussen de tent en buiten. In de tent is het best heet omdat ie zwart is en buiten wordt je gezandstraald, dus het is lastig kiezen. De kamelen verdwijnen een paar keer met één gids om te gaan eten en eind van de middag gaan we nog samen een rondje van een uur op de kamelen. We zijn wel blij dat we toch nog even samen kameel gereden hebben en de omgeving is echt geweldig. Genieten dus! Daarna gaat de wind een beetje liggen en gaan we lekker buiten zitten. ‘s Avonds krijgen we een tajine te eten en als het donker is, kijken we lange tijd naar de sterren. Echt prachtig hier! Geen geluid, geen lichtvervuiling, alleen miljoenen sterren en wij. We hebben geprobeerd wat foto’s te maken, maar dat lukt eigenlijk niet. Daarna kruipen we onze tent in om te gaan slapen. We besluiten in onze gewone kleren te gaan slapen. Alles is zanderig, inclusief het bed, dus omkleden naar iets schoons heeft geen zin. Morgen als we terug in het hotel zijn, gaan we even lekker douchen.
Oh ja, leuk feitje: we waren dus benieuwd hoe ze ervoor zorgen dat de kamelen niet weglopen. Ze laten de kamelen liggen en binden dan het bovenbeen en onderbeen aan elkaar, vlak achter de knie. Zo kan de kameel niet meer opstaan en blijft ie dus rustig liggen. Het ziet er wel zielig uit, maar de kamelen lijken er geen problemen mee te hebben. Onze kamelen zijn sowieso heel lief, ze heten Bennie en Moon 😊. Morgen brengen Bennie en Moon ons weer terug naar Zaouia, waar we hopelijk nog op pad gaan met de geitenhoeder. Daarna gaan we weer terug naar Foum Zguid.

Lijkt me n prachtige ervaring...ik ga Marokko steeds leuker vinden!😀😀

Jellan 2018-09-28 18:15:59

Geef mij maar Bennie/ Benny!🐫

Sjoukje 2018-09-28 19:40:19

1 bult is toch een dromedaris??

Sjoukje 2018-09-28 19:42:32

Mooi hoor en nu weer lekker in de bewoonde wereld, ook weer fijn😉😉

Aartje 2018-09-28 19:52:24

Ohneeee al dat zand! Maar het ziet er heel leuk uit!!