Havana dag 2

Cuba, Havana

Vandaag gaat de wekker wat eerder, om
9 uur begint namelijk onze tour door de stad in een oldtimer! Het ontbijt is hetzelfde als gisteren, dus lekker uitgebreid en prima te eten. Keurig om 9 uur gaat de bel van onze casa en daar staan twee geweldige oldtimer cabrio’s klaar, twee Ford Fairlanes, een blauwgroene uit 1957 en een blauwe uit 1956. We splitsen over de twee auto’s en onze tour kan beginnen! We rijden door verschillende delen van Havana en zien mooie gebouwen, waarvan we een paar gisteren al gezien hebben, maar ook zeker een heel aantal die we nog niet gezien hadden! De chauffeur vertelt dat we normaal over de Malecón rijden, alleen die is vandaag dicht. Het weer is niet zo mooi en het waait hard, waardoor het water van de zee tegen de kant op slaat en op de weg komt. Dat is blijkbaar gevaarlijk en daarom is de weg afgesloten. Gelukkig hadden we die gisteren al gelopen, dus niet zo’n probleem. We stoppen even op het plein van de revolutie, waar een enorm standbeeld staat van José Marti en twee enorme afbeeldingen van Che Guevara en Camilo Cienfuegos. Het is een beroemd plein, waar Fidel Casto veel van zijn toespraken heeft gehouden. We kunnen op dit plein ook wat foto’s maken met de auto’s, wat we natuurlijk wel leuk vinden. Daarna rijden we verder door de stad en na een uur is het tijd om afscheid te nemen van de auto’s en chauffeurs en gaan we verder met onze gids. Zij neemt ons te voet mee door Havana Vieja, langs alle beroemde pleinen en gebouwen. Een interessante tour, ze gaat alleen heel traag en praat niet echt enthousiast, waardoor het een beetje een tegenvaller is. Om 12 uur is onze tour afgelopen en gaan we op zoek naar een plekje om te lunchen. We stranden weer bij een italiaan, die alleen pizza en pasta heeft. De pizza is niet zo lekker als gisteren, maar het is een prima pizza! Daarna lopen we nog langs wat winkeltjes en dan gaan we richting de casa. We moeten vanmiddag onze huurauto ophalen waarmee we het eiland rondgaan de komende dagen. Bart, Johan en Emma gaan met een taxi richting het autoverhuurbedrijf. We zijn op tijd en worden meteen vriendelijk geholpen. Alles lijkt goed geregeld, maar er is een klein probleempje: onze auto is er nog niet. Mensen die ‘m voor ons gehuurd hebben, hadden ‘m begin van de middag terug moeten brengen, maar dat hebben ze dus niet gedaan. We spreken met de meneer van het bedrijf (die overigens goed Engels spreekt) af dat hij ons belt als de auto er is. We lopen dus maar even naar hotel Nacional, wat vlakbij is. Het is een prachtig hotel met een mooi uitzicht over de zee. We drinken daar wat en wachten tot 17 uur en lopen dan toch maar terug naar de autoverhuur. Daar krijgen we te horen dat de auto terecht is, maar dat ie zonder benzine ergens in Havana staat. Ze gaan erheen om ‘m te vullen en brengen ‘m dan naar ons toe. We krijgen de auto afgetankt mee en krijgen meteen te horen dat we bij elke mogelijkheid om te tanken, dat ook meteen moeten doen. Benzine is schaars en niet alle tankstations hebben altijd voorraad. Deze gevolgen van het communisme zijn trouwens wel meer te merken. Afgelopen dagen was de kip op in alle restaurants, evenals het lokale bier. Wel even wennen, maar dat is hoe het hier gaat. We zijn dus blij dat we de tip over de benzine krijgen en zullen het goed in de gaten houden. Uiteindelijk is de auto er rond 18 uur. Het is een echte minivan, gelukkig groot genoeg voor ons en onze koffers en ziet er prima uit! We rijden ermee naar onze casa, waar de eigenaar instapt en laat zien waar we kunnen parkeren. Dat is echt heel dichtbij en voor 5 CUC (ongeveer €5) kunnen we er de hele nacht staan. Daarna lopen we naar de bar waar Jellan en Martijn zitten en drinken daar een drankje. Vanuit daar lopen we naar La Europa, waar we supergoedkoop, maar best lekker eten. Na het eten lopen we nog naar Plaza de la Cathedral, wat heel levendig schijnt te zijn ‘s avonds. Als we daar aankomen is het plein echter helemaal leeg.. De Cubanen vinden het te koud vandaag, denken we. Dus lopen we maar terug naar de casa. We komen onderweg nog langs La Bodeguita del Medio, de beroemde bar waar Hemingway graag een mojito dronk. Vanavond misschien nog even klaverjassen of netflixen en morgenochtend vertrekken we na het ontbijt met de auto richting onze volgende bestemming: Vinales.