Tzaneen - Welgevonden

Zuid-Afrika, Lephalale Local Municipality

“Our home away from home”! (waarover later meer..)
Vanochtend ging het wekkertje om 6.30 uur. Om 7 uur moeten we namelijk in de auto zitten om op tijd aan te komen bij ons privéreservaat. De kok heeft heel lief voor ons een ontbijtje gemaakt én ingepakt, dus die kunnen we meenemen! De reis verloopt voorspoedig en zodra we in Vaalwater aankomen, moeten we even bellen naar de lodge dat we er bijna zijn. Vanaf dat punt hebben we namelijk geen bereik meer. Rond kwart voor twaalf komen we aan bij de ‘gate’ van het park. Hier laten we onze auto achter en worden we opgehaald door onze gids, die ons meeneemt naar de lodge. Onze gids is Keagan, een hele aardige jonge gast, die ons safarivoertuig rijdt en dus ook onze gids is. We raken meteen aan de praat, komen te weten dat z’n verloofde ook bij de lodge werkt en onderzoek doet naar microplastics. Dat worden interessante gesprekken! 😄 Onderweg naar de lodge zien we al veel dieren: pumba’s (eigenlijk knobbelzwijnen, maar pumba’s spreekt meer tot de verbeelding. We leren meteen van Keagan dat Pumba uit de Lion King eigenlijk een vrouwtje is), impala’s, zebra’s, gnoes, een hele zeldzame vogel (waarvan Keagan nog gaat uitzoeken hoe ie precies heet), kortom: was al geweldig!! De lodge is een plaatje. Waar we de mensen overal al heel vriendelijk vonden, overtreft dit echt alles. We worden door de voltallige staf toegezongen terwijl we aankomen en daarna ook persoonlijk geïntroduceerd aan iedereen. Er staat een welkomstdrankje klaar en we worden welkom geheten in ‘our home away from home’. We zijn nu deel van de Nungubane familie en ze doen ook echt hun best om het zo te laten voelen. Jeetje wat bijzonder! We verkennen onze kamer (die ook prachtig is, met een fantastisch uitzicht over de vallei) en krijgen daarna een megalekkere lunch (lasagne en daarna nog een toetje). Hier maken we Kennisnet onze medegasten. Er zijn 3 van de 5 lodges bezet: die van onszelf, een ander Nederlands stel en een Zuid-Afrikaans stel.
Daarna is het tijd voor onze eerste gamedrive. Wat een ervaring!!! Met recht één van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan. Keagan vertelt dat hij graag naar het noorden wil rijden, omdat daar een kudde olifanten gespot is. We zijn nog geen 10 minuten onderweg en we spotten een andere kudde olifanten. We proberen ze te volgen, maar kunnen ze uiteindelijk niet meer vinden. We rijden daarom toch naar de noordkant, op zoek naar de andere kudde. Onderweg zien we van alles: zebra’s, impala’s, veel pumba’s, giraffes, vogels, ga zo maar door. Keagan is echt een geweldige gids, die ons heel veel vertelt over alle dieren, maar ook over planten en bloemen. We kijken onze ogen uit!! Uiteindelijk vinden we inderdaad de kudde olifanten in het noorden. Ze komen heel dicht bij onze auto, zoals je ook op de foto wel kunt zien. Wat indrukwekkend en wat zijn het een machtige dieren!!
Bij een watertje stoppen we even voor een drankje en wat snackjes. De zon gaat onder en we rijden richting de lodge. Onderweg zien we de olifanten weer en we gaan erop af. We horen ze in de verte veel lawaai maken, dus Keagan blijft wat op afstand, omdat ze geïrriteerd zijn. We horen ze complete bossen omver trekken. Ook al kunnen we ze bijna niet zien, het geluid is heel indrukwekkend. Ook horen we getrompetter van ze. Op een gegeven moment komen ze op ons af rennen.. Jeetje dat was toch wel even eng. Keagan zet onze auto snel in z’n achteruit en we gaan een beetje langs de kant staan. De olifanten rennen vervolgens langs ons op, maar het was toch echt even spannend. Wat een indrukwekkend en krachtig gezicht! En een ervaring die we nooit meer zullen vergeten. Inmiddels is het helemaal donker en rijden we rustig verder naar de lodge. We horen onderweg nog een leeuw brullen, ook enorm indrukwekkend! Eenmaal terug in de lodge zijn we 4 uur verder; de game drive duurt officieel 3 uur. We krijgen een heerlijk diner, waarbij we allebei voor de koedoe steak gaan, een antilope. Smaakt naar biefstuk! Ook maakt Keagan een heerlijke gin-tonic voor ons: het geheim blijkt ginger ale in plaats van tonic. Nu gaan we snel slapen, want morgen moeten we om 5.30 uur vertrekken voor onze gamedrive!
Oh ja, kek feitje nog: de maan vormt hier een glimlach 😄. Zo zien wij ‘m nooit. Ik zal morgen proberen een foto te maken!

Supermooi weer en spannend was het dan ook wel lijkt me. Fijn dat de mensen allemaal zo vriendelijk zijn. En grappig dat keagan Zijn verloofde microplastics onderzoekt toeval bestaat niet zeggen ze altijd toch😊groetjes van ons😀

Aartje 2022-09-29 22:18:46

Schitterend verhaal en prachtige foto's

Corry 2022-09-29 23:11:52

Wàt ‘n avontuur en Wàt een prachtige foto’s😍😍! Benieuwd wat jullie vandaag weer allemaal gaan zien…veel plezier!!😘😘

Jellan 2022-09-30 07:07:45

Wat leuk te lezen dat ze nog steeds zingen bij aankomst van nieuwe gasten! Wat een hartelijk ontvangst he? Wij vonden de mensen daar ook erg lief en gast vrij, het eten overheerlijk en de gamedrives fantastisch. Leuk dat jullie het ook zo ervaren! Hebben jullie de Amarula al geproefd?