Saigon - Mekong Delta

Vietnam, Cần Thơ

Vanmorgen werden we om 8 uur bij het hotel opgehaald, waarna de reis van ongeveer 2 uur richting de Mekong Delta begon. Onderweg heeft Tam weer enorm veel verteld over het land en de Mekong Delta, hij is namelijk in deze streek geboren. Eigenlijk wel fijn om nu een gids te hebben die zoveel extra verteld, het is ontzettend leuk om zo meer over het land en de mensen te weten te komen. De eerste stop was een Cao Dai tempel, een geloof waarin het boeddhisme, het Confucianisme en het Taoisme gecombineerd zijn tot één. Erg bijzonder en weer heel anders dan de andere tempels die we gezien hebben, al kwamen bepaalde elementen wel terug. Vervolgens moesten we nog een klein stukje met de auto om in het haventje aan te komen, waar we op de boot stapten. Vanaf hier gingen we varen over één van de negen takken van de Mekong rivier! Onderweg maakten we verschillende stops, bij de eerste stop stapten we over op een klein roeibootje, waarmee we door wat smallere gangetjes roeiden. Vervolgens stapten we weer over op de grote boot, om door te varen naar een fruittuin. Uiteraard staat niet alles in bloei, maar we mochten zelf wat rambutan (harige lychees) plukken en suikerrietsap maken. Daarna kregen we ook nog guava en hebben we voor het eerst een Doerian geproefd. Stonk inderdaad mega en het was (misschien wel daardoor) ook niet lekker. We hebben ook nog een hele stapel rambutans en twee guavas voor in het hotel meegekregen! Daarna kregen we nog een traditionele muziekvoorstelling te zien onder het genot van nog meer fruit en een kopje thee, om vervolgens weer op de boot te stappen. De volgende stap was een lokaal fabriekje, waar we zagen hoe rijstpapier, kokosnootsnoepjes, gepofte rijst en slangenwijn wordt gemaakt. Ook hier kregen we weer een heel scala aan lekkernijen om te proeven! Gelukkig hoefden we geen slangenwijn, maar kregen we gewoon thee. (Want ja, slangenwijn is precies hoe het klinkt, wijn met daarin een gedroogde slang en soms nog meer enge beesten 😱) Vervolgens gingen we weer verder met de boot naar een ‘ancient house’, waar we ook lunch kregen. De trek verging me snel toen er een complete vis op tafel kwam, maar ik heb er wel van geproefd! Kon ook bijna niet anders, want we werden geholpen met het ontleden van de vis en voor ik het wist lagen er al twee springrolls met vis, ananas, sla en komkommer erin op m’n bord. Verder was de lunch prima! Vanaf het huis liepen we naar de auto en was het nog iets meer dan een uur naar het hotel. Daar konden we nog even chillen en ‘s avonds hebben we heerlijk gegeten bij l’escale, op de vierde verdieping en met een prachtig uitzicht over de rivier. Op de terugweg stonden de meeste straten helemaal blank vanwege de regen en toen we een put passeerden met een losse deksel, zag ik wel vier of vijf rattenkopjes eruit steken. Bovendien sprongen er overal kakkerlakken rond. Iel!!!! Snel doorgelopen naar het hotel dus maar, daar nog even heerlijk gebadderd en nu even relaxen. Morgen gaan we verder de Mekong Delta in!

Getsie, die wijn met al die beesten erin lijkt me ook niks🙀🙈Maar met al dat fruit gaat je verkoudheid vast snel over Em😉😘

Jellan 2017-10-08 18:12:53

Tjonge, jonge....wat beleven jullie toch veel. Echt cultuur proeven, veelal ook letterlijk.