Wenen dag 2

Oostenrijk,

Pfoe, wat een dag! Vandaag rond de 15 kilometer wandelend afgelegd en daarnaast ook nog hele stukken gefietst! Blijkt dat mijn wandelschoenen toch minder lekker zitten dan ik dacht, dus nu enorme pijn in de voeten, maar het is het allemaal waard! De dag begon weer met een ontbijtje en daarna een metroritje, ditmaal richting Karlsplatz. Hier stappen we uit en lopen we langs de Karlskirche richting slot Belvedere. We hebben kaartjes geboekt voor Oberes Belvedere om 10 uur en mogen om 9.50 uur nog niet naar binnen. Daarom wandelen we een stukje door de tuinen, die ook prachtig zijn en om iets voor 10 mogen we dan wel naar binnen. We leveren de rugtas in bij de garderobe (verplicht) en halen onze audiotour op. We krijgen wat te horen over de geschiedenis van het paleis en de andere vertrekken zijn vol met kunst. Van de middeleeuwen tot hedendaagse kunst en daarnaast ook nog een paar prachtige versierde kamers. We zien ook het beroemde ‘De Kus’ van Gustvav Klimt. We zijn hier zo’n 1,5 uur bezig en eten daarna een gebakje in het café van het paleis. Johan heeft Esterhazytorte en ik heb de topfenoberstorte, beiden weer overheerlijke Weense specialiteiten. Nadat onze maagjes gevuld zijn, lopen we terug naar de Karlskirche, die om 12 uur open blijkt te gaan: precies op tijd! Hij is van binnen prachtig en we mogen met een liftje naar boven om het plafondfresco van dichtbij te bekijken. Er mogen alleen maar 15 mensen tegelijk boven zijn, dus we staan wel een tijdje in de rij. Het fresco is dan ook prachtig en we krijgen er ook nog een geweldig uitzicht over de stad bij. Daarna lopen we terug naar de winkelstraat, waar we als lunch een Wiener würstel nuttigen, eigenlijk gewoon een hotdog. Opnieuw met gevulde buiken, lopen we ditmaal naar de Stephansdom, misschien wel het beroemdste bouwwerk van Wenen. We bekijken deze ook van binnen (weer heel anders dan de Karlskirche) en lopen daarna een rondje in het oude centrum volgens een wandeling uit het boekje. We zien een huis waar Mozart gewoond heeft, de oudste kerk van de stad, de Joodse wijk, een gekke klok en komen onderweg ook langs Schwedenplatz. Hier zit blijkbaar één van de beste Italiaanse ijssalons van de stad, dus uiteraard eten we daar een ijsje. Het was er bizar druk, maar het ijs was dan ook erg lekker. Vanaf daar slenteren we nog een beetje door het centrum en drinken nog wat, waarna we weer terug lopen naar de Karlskirche, want daar in de buurt start onze geplande e-bike tour! Het is heerlijk om na zo’n lange dag de e-bike op vol vermogen te zetten en zonder al te veel moeite te doen, de stad te verkennen. We zijn met z’n 4en, maar al gauw komen we erachter dat de vrouw van het andere stel niet echt een fietsheldin is. Onze gids scheurt er elke keer met zo’n 25 km/u vandoor en dat gaat in principe prima op zo’n elektrische fiets, maar zij kan het niet bijhouden. Maar ook als we langzamer gaan fietsen, gaat het nog steeds niet. Na een klein half uur besluiten ze te stoppen, ergens midden in de stad. Wel zielig voor onze gids, die zich meerdere malen verontschuldigd tegen ons, maar hij kan er ook niks aan doen. Hun fietsen worden daar op slot gezet en vanaf dat punt kunnen we in ieder geval lekker doorfietsen. De tour is leuk, we zien veel van de stad en hij past de tour ook aan op de dingen die we al gezien hebben, die slaan we over. We drinken wat aan de Donau en krijgen een ijsje van hem aangeboden in het stadspark. We zien met de fiets leuke plekjes die we nog niet ontdekt hadden! We bieden de gids aan om samen nog even de andere twee fietsen op te halen in de stad, zodat Johan en hij allebei één mee kunnen nemen aan de hand. Dat waardeert hij enorm, dus helpen we hem even. De tour is uiteindelijk pas rond 19 uur afgelopen en ik weet niet of we helemaal de complete tour hebben gehad, maar het was leuk! Daarna besluiten we een citybike te nemen, terug richting het appartement. We hebben niet zo’n honger meer na al dat ijs, dus we hoeven niet meer te eten. In Wenen kan je op heel veel plekken een citybike huren: als je geregistreerd hebt, kun je een fiets meenemen en als je ‘m binnen het uur weer ergens in de stad inlevert, is het gratis. We fietsen dus richting Prater, leveren de fiets in en lopen via het attractiepark terug naar het appartement. Zoals gezegd: de voeten zijn totaal op, dus maar even goed rusten, want ook morgen hebben we weer een redelijk drukke dag met veel lopen!

Sportief dagje dus! Leuk jullie zo weer te volgen. Succes met wandelen morgen!xx

Miranda 2019-08-04 21:23:19

En welke stappenteller telde vandaag?

Sjoukje 2019-08-04 22:28:24

Ze kwamen vandaag verrassend overeen! 15 km op Johan z’n telefoon, 16 op de mijne 😊

Emma 2019-08-04 23:55:19

πŸ˜‚πŸ˜ƒπŸ˜œπŸ˜˜πŸ™ƒπŸ°πŸ°πŸ¦πŸ¦

Corry Kwant 2019-08-05 10:59:46

Een mooi dagje weer toch πŸ‘ŒπŸΌπŸ‘ŒπŸΌπŸ‘πŸΌ