Ouarzazate - Ait Ben Haddou

Marokko, Ouarzazate ورزازات

Vandaag hadden we een vrije dag in Ouarzazate. Na een lekker en uitgebreid ontbijt begonnen we de dag in de Atlas Film studio’s. Hier kregen we een rondleiding langs diverse sets van verschillende films. Onder andere delen van the Gladiator, Ben Hurr, Game of Thrones, James Bond en Asterix en Obelix zijn hier opgenomen. Vooral sets van de eerste en de laatste film waren erg herkenbaar. De rijtuigen uit the gladiator en het paleis van Cleopatra uit Asterix en Obelix bijvoorbeeld. De gids vertelde ons wat grappige feitjes, onder andere dat 90% van the Gladiator in Marokko is opgenomen. Ook leuk om te zien dat alles nep is. Het ziet er echt uit, maar zodra je het aanraakt, merk je dat alles van piepschuim is. Na de tour reden we verder richting Ait Ben Haddou. Een klein plaatsje met een prachtige kasbah tegen een heuvel aan, ook hier zijn stukken van the Gladiator en Game of Thrones en heel veel andere films opgenomen! Het plaatsje was heel mooi, maar wel enorm toeristisch. Om er te komen moesten we een riviertje over, waar wat zandzakken neergelegd waren als een soort stepping stones. Uiteraard komt er meteen een jongen aangesneld die dwars door de rivier heen loopt en je naar de overkant helpt; aan het eind van het liedje wil hij een euro. Prima, wij zijn in ieder geval droog over 😄. Nadat we klaar waren in de kasbah hebben we heerlijk Marokkaans geluncht (lees: Pizza) en zijn we teruggereden naar Ouarzazate. Daar hebben we nog even geparkeerd en zijn we een stukje het stadje ingelopen. Helaas was het net tijd om te bidden en gooit iedereen dus z’n winkeltje even dicht. Het was verder ook niet echt bijzonder en de spierpijn zit er inderdaad goed in na gisteren, dus we besloten terug te rijden naar ons hotel. Er is hier een heerlijk zwembad en het is megawarm, dus we hebben lekker de rest van de dag een beetje bij het zwembad en onze hotelkamer gehangen. ‘s Avonds hebben we gegeten in een restaurant dat werd aangeraden door onze reisorganisatie. Een Marokkaans/Frans restaurant dat er geweldig uit zag en echt met heerlijk eten!
Morgen vertrekken we hier weer en gaan we naar Zagora.