Ribno/Meer van Bled

Slovenië, Bled

Vanochtend ging de wekker redelijk vroeg, half acht, want we wilden na het ontbijt de shuttlebus hebben. Voordeel van deze bus is dat ie je overal in en om Bled brengt (gratis!) en je voor de ingang wordt afgezet. Je betaalt daardoor ook geen parkeerkosten, nadeel is dat ie niet heel vaak rijdt. Ze hebben de bus ingezet om files en uitstoot van auto’s te verminderen, dus we maken er graag gebruik van. De eerste halte waar we uitstappen is Bled Castle. Dit kasteel staat op een hoge rots en is meer dan 1000 jaar oud. We kunnen via onze telefoon weer een leuke audiotour volgen en hebben prachtig uitzicht over het meer. We verrekenen ons in het kasteel alleen een uurtje, waardoor we vervolgens buiten een uur op de bus staan te wachten. Er is ook nog regen voorspeld, maar gelukkig blijft het de hele dag droog en begint het pas ‘s avonds te regenen, als wij allang weer veilig in onze hottub zitten. Als de bus dan eindelijk komt, stappen we in en rijden we naar de Vintgar kloof. Een grote kloof waar het heel druk is. Lange rij voor de tickets en de paadjes in de kloof zijn smal en tweerichtingenverkeer, waardoor het dringen geblazen is af en toe. Het is een wandeling van zo’n 1,6 kilometer, maar door het oponthoud duurt het behoorlijk lang. Daar ging onze planning met de bus weer, gelukkig komen er hier twee lijnen en hebben we wat meer opties. Aan het eind van de wandeling is een mooie waterval en daarna lopen we hetzelfde pad terug. We zien forellen zwemmen en genieten van het uitzicht. Daarna nemen we de bus terug richting Bled en besluiten we vast te eten. Dat scheelt ons straks een ritje heen en weer. We vinden een goede pizzeria op Tripadvisor en lopen daar in een kwartiertje heen. We hebben anderhalf uur tot de volgende bus, dus dat moet genoeg zijn, dachten we. Helaas duurde het meer dan een uur voordat onze eenvoudige bestelling van twee pizza’s er was. Daarbij ook nog krijsende kinderen, heel erg honger en moe van de vroege wekker, was niet ideaal. De pizza was gelukkig wel lekker en de bus van half vijf haalden we net. Dat was maar goed ook, de volgende bus ging anders pas om half acht. Maar dan hadden we het vast met een taxi ook gered. De bus zet ons weer af bij de glamping en we gaan meteen de hottub in, lekker opwarmen! Ondanks dat het nog niet regent, is het al wel de hele dag bewolkt en aardig afgekoeld. Daarna lekker gedoucht en nu nog een spelletje spelen, wat lezen, etc. Morgen onze laatste dag van de vakantie. Lekker weinig doen en nog even volop genieten!

Geniet van jullie laatste dag. En dan lekker weer richting voorthuusen ook weer fijn.

Aartje 2019-08-21 20:46:02

Erg mooi ook deze foto’s! Jullie hebben een prachtige reis gemaakt, nog lekker genieten van jullie laatste dagje!! Alvast een goede reis terug morgen😘😘

Jellan 2019-08-22 08:12:29

Wij hebben een goede indruk gekregen van jullie mooie reis. Goede terugreis