Golden Circle

IJsland, Reykjavík

Vanochtend vertrokken we, na een lekker ontbijtje, om 9.30 uur richting Thingvellir om te snorkelen! Omdat de zon hier pas rond 10.30 uur opgaat, was het nog donker en voelde het zeker niet als 9.30 uur. Het had veel gesneeuwd en zodra we buiten Reykjavik kwamen, waren de wegen behoorlijk glad. Gelukkig kan onze superstoere 4x4 hier aardig mee omgaan. Alles in de omgeving was wit en er was geen onderscheid meer te maken tussen weg en berm, maar ook niet tussen hemel en aarde. Zo bijzonder om zoveel wit landschap om je heen te zien! Rond half elf kwamen we aan bij Silfra, de breuk tussen de twee tektonische platen waar je dus kunt snorkelen. Scott was onze begeleider en die stuurde ons naar een busje waar we konden omkleden. Allemaal hadden we thermokleding aan, daaroverheen ging een thermo onesie van hen en daaroverheen een drysuit. Toen nog een dingetje over ons hoofd, dikke handschoenen aan en flippers en snorkels mee. We moesten een stukje lopen en het ging steeds maar harder sneeuwen. Toen we bij het water aankwamen waren vingers dus al bevroren en toen moesten we het water van 2 graden nog in! Eenmaal in het water werd het er inderdaad niet warmer op, vooral gezicht, handen en voeten werden op een gegeven moment wel redelijk gevoelloos. Maar het was echt prachtig!! Enorm helder water en volgens Scott ook bijna steriel. Het schijnt er 50-100 jaar over te doen om vanaf de gletsjer daar te komen en wordt dus helemaal gefilterd. Als we dorst hadden, konden we dus gewoon een beetje drinken tussendoor. Je kon dus ook prachtig de enorme kloof zien tussen de twee platen. De foto's laten het goed zien! Na ongeveer 30-45 minuten in het water mochten we er weer uit en liepen we terug richting de busjes. Tenen + vingers waren nu echt gevoelloos, dus eerst even bijgekomen. Daarna alle pakken weer uit en in onze eigen kleren met een lekker kopje warme chocolademelk. Toen terug in de auto met de verwarming op levensgevaarlijk om het gevoel in alle ledematen weer terug te krijgen. Gelukkig mochten we een stukje rijden richting Gullfoss, dus hadden we daar ruim de tijd voor. Bij Gullfoss aangekomen eerst maar een heerlijk goedkope lunch gegeten (56 euro voor 4 broodjes en koffie/thee). Het was inmiddels al wel half 3, dus we hadden ook wel trek. Daarna richting de prachtige watervallen gelopen, die er geweldig uit zagen tussen al dat wit. De paden waren enorm glad, waar René niet echt mee om kon gaan. Vervolgens weer in de auto richting Geysir, waar veel heetwaterbronnen bij elkaar liggen. Het stonk wel een beetje naar zwavel en rotte ei, maar het was heel mooi om te zien! (Ik merk dat ik steeds maar synoniemen probeer te verzinnen voor mooi/prachtig/geweldig, maar zo is het hier gewoon.. :)) Één geiser spuit elke 5 minuten, super om te zien! Overigens was het ook hier glad, dus daar ging René weer, inclusief Johan en Emma dit keer. Vervolgens in de auto richting Reykjavik, via de Bonus (supermarkt) naar huis. Daar pasta/pizza gemaakt en verder een relaxt avondje. Even bijkomen van dit grote avontuur :)

Het ziet er ook mooi/prachtig/geweldig uit ☺best wel dure broodjes trouwens ha ha 👋👋

Aartje 2017-01-27 21:43:34

Wat mooi om te zien . En als je trek hebt maakt het niet uit wat het kost 😯 En had rene al een baleko op dat tie niet meer kon staan 😉 of was die ook te prijzig ...

Eric 2017-01-27 21:47:45

Heel bijzonder en wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt.

Sjoukje 2017-01-27 21:52:10

Wat een avontuurlijke reis, te gek zeg om nu naar Ijsland te gaan! Mooie foto's! Veel plezier nog met elkaar en geniet volop van dit bijzondere land. Groetjes, Corry

corry 2017-01-27 22:24:47

Prachtige foto's! Moest wel n beetje lachen hoor, tijdens t lezen van dit verhaal😂 Emma, dit is zóó niets voor jou, die kou🤣, maar wel super mooi, denk dat je blij bent dat je t gedaan hebt😋Ik hoop niet dat René met al te veel blauwe plekken thuiskomt van dat vallen 😜. Veel plezier, en ( ik kan t niet laten) Doe voorzichtig met die gladheid daar🤗